معاون پژوهش کانون تفکر "زبر الحدید":

مطالبه گری؛ یعنی ورود جوانان به عرصه و جلوگیری از هدر رفت منابع با ارائه برنامه های دقیق و جامع/ «خرمشهرهایی» که در گام دوم انقلاب باید فتح شوند

معاون پژوهش کانون تفکر “زبر الحدید” در رابطه با بیانات رهبر معظم انقلاب، گفت: اولین گام در این عرصه، تدوین برنامه های اجرایی برای همه بخش ها است؛ اقدامی که می تواند توسط جوانان مومن، انقلابی، متخصص، تحت عنوان «مطالبه گری پیش دستانه» صورت گیرد؛ به فرموده رهبر معظم انقلاب «جوانان، نباید گمان کنند که مطالبه گری، پرتاب یک شعار در فضاست.» بایستی وارد میدان شد و پیش از هدر رفت منابع به دلیل تصمیم اشتباه دستگاه یا نهادی، برنامه دقیق، جامع و قابل اجرای خود را ارائه کرد.

مطالبه گری؛ یعنی ورود جوانان به عرصه و جلوگیری از هدر رفت منابع با ارائه برنامه های دقیق و جامع/ «خرمشهرهایی» که در گام دوم انقلاب باید فتح شوند

معین محمدی معاون پژوهش کانون تفکر “زبر الحدید” (مرکز پژوهش های بسیج دانشجویی استان گیلان) در گفت و گو با خبرنگار ۸دی، در رابطه با صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر انقلاب و توجه ویژه ایشان به نقش جوانان در این رابطه، با بیان اینکه کانون تفکر “زبرالحدید” با حضور ۵ نیرو کار خود رو آغاز کرد و به لطف خدا امروز بعد از گذشت ۱۹ ماه این جمعیت به ۳۳ نفر رسیده است، اظهار کرد: عقیده ما بر این است که همانگونه که در دفاع مقدس، حسن باقری ها، مسیر ۲۰ساله تبدیل یک سرباز صفر به یک استراتژیست جنگی را ظرف مدت ۲ سال طی کردند، جوانان امروز هم در بستر جنگ امروز (نفوذ فکری و فرهنگی) می توانند این مسیر را طی کنند، به شرطی که به این جوانان اعتماد شود و با رعایت ظرایف و دقایق بستر فعالیتشان تامین گردد.

وی افزود: کاری که در ۱۹ ماهه اخیر سعی کردیم با توجه به فرآیند طراحی شده در مجموعه در خصوص تشکیل هسته های خودجوش مردمی در حوزه های مختلف انجام دهیم و امروز به لطف خدا تیم های توانمندی از جوانان در حوزه های «مدیریت شهری»، «مهندسی فرهنگی»، «تحلیل داده»، «فناوری اطلاعات»، «رسانه»، «نشر»، «تحقیق و توسعه» و… را داریم.

 معاون پژوهش کانون تفکر “زبر الحدید” گفت: این تیم ها در طول این مدت عملکرد قابل توجهی را در عالی ترین سطوح شهر، استان و بعضا کشور به نمایش گذاشتند و عملکردی که از گروه های حرفه ای با سابقه ای ۱۵ ، ۲۰ ساله انتظار می رود مشاهده شد و این در حالی است که میانگین سنی این گروه ها، ۲۴ سال می باشد.

** باید ماهیت انقلاب را بشناسیم

محمدی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب تصریح کرد: بیانیه تفصیلی گام دوم، شامل چند محور می شود که نباید این ترکیب را بر حسب اتفاق دانست بلکه این ها اجزایی است که شناخت و توجه توأمان نسبت به این ترکیب می تواند حرکت در مسیر گام دوم انقلاب را میسر کند.

وی با بیان اینکه اولا بایستی «ماهیت انقلاب اسلامی» را بشناسیم، اضافه کرد: دوما باید شناخت و تحلیل مناسبی از «آنچه که بر انقلاب گذشته» و «کارنامه آن» داشته باشیم و سوما بایستی «نقشه راه پیش رو » در مقابل خود ترسیم کنیم و باز هم تاکید می کنم، توجه توأمان به این ترکیب سه مؤلفه ای است که می تواند، برداشتن گام دوم انقلاب را میسر سازد.

 

** «جهاد کبیر» یعنی عدم تبعیت از دشمن

محمدی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴ در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، خبر از وارد شدن جمهوری اسلامی ایران در سطح جدیدی از تقابل با جبهه باطل در واقع نوع پیچیده ای از جنگ نرم تحت عنوان «نفوذ فکری و فرهنگی» داده اند.

وی ادامه داد: حضرت آقا در ۳ خرداد ۹۵ در دانشکده افسری و تربیت پاسدار امام حسین، راهبرد جمهوری اسلامی در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی دشمن که در پی ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی تصمیم گیران، تصمیم سازان و مردم است را «جهاد کبیر» معرفی کرده اند. جهاد کبیر یعنی همان عدم تبعیت از دشمن؛ حضرت آقا از “جهاد کبیر” در این دیدار، تعبیر به فتح خرمشهر ها نموده اند.

 

** خرمشهر هایی که بایستی فتح شوند

وی تأکید کرد: حال سؤال این است که این خرمشهر هایی که بایستی فتح شوند چه مواردی اند و بیانیه گام دوم انقلاب به صورت تفصیلی و روشن، این خرمشهر ها را مشخص کرده است؛ اولین خرمشهری که بایستی فتح شود و مهمترین مأموریت در گام دوم انقلاب می باشد و می توان از آن به عنوان ماموریت عمومی همه فعالین این عرصه نام برد، «امید صادق و متکی به واقعیت های عینی» است. باید مراقب باشیم که دچار افراط (امید کاذب و فریبنده) یا تفریط (نومیدی بی جا و ترس کاذب) که هر دو می تواند ناشی از یکسو نگری باشد، نشویم.

وی با اشاره به اینکه دومین خرمشهر، علم و پژوهش، است که معصوم علیه السلام فرموده است «العلم سلطان»؛ رهبری در این بخش از بیانیه سخت از یک انقلاب علمی سخن فرموده و صراحتا جوانان را به تلاش مجاهدانه و مجدانه در این خصوص دعوت کرده اند، افزود: سومین خرمشهر، «معنویت و اخلاق» است؛ آنچه که رهبری در این خصوص توصیه داشته اند، نقش آفرینی نهاد های دولتی و مردمی بر حسب برنامه های کوتاه مدت و میان مدت جامع که بایستی تنظیم شود، می باشد.

معاون پژوهش کانون تفکر “زبرالحدید” تصریح کرد: شاید بتوان تنظیم نقشه های مهندسی فرهنگی در سطوح محلی را گام مناسبی برای تحقق این مهم دانست، نقشه ای که فرهنگ را به هنر و تربیت و عبادت تقلیل نداده و بلکه در پی مهندسی تمامی نظامات حیات انسانی با رویکرد فرهنگی می باشد.

وی چهارمین فتح از جنس فتح خرمشهر را اقتصاد دانست و اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب، پیش از این در ۳ خرداد ۹۵ نسخه جهاد کبیر در این عرصه، را «اقتصاد مقاومتی» دانسته اند.

محمدی تأکید کرد: متأسفانه آنچه که در جبهه انقلاب در این خصوص شاهدیم، اکتفاء به شعار یا تقلیل این سیاست های دقیق و جدی به اقدامات غیر دقیق و کوچک و ناکارآمد است، تصریح کرد: اولین گام در این عرصه، تدوین برنامه های اجرایی برای همه بخش ها است؛ اقدامی که می تواند توسط جوانان مومن، انقلابی، متخصص، تحت عنوان «مطالبه گری پیش دستانه» صورت گیرد؛ به فرموده رهبر معظم انقلاب «جوانان، نباید گمان کنند که مطالبه گری، پرتاب یک شعار در فضاست.» بلکه بایستی وارد میدان شد و پیش از هدر رفت منابع به دلیل تصمیم اشتباه دستگاه یا نهادی، برنامه دقیق، جامع و قابل اجرای خود را ارائه کرد.

 

 

محمدی با بیان اینکه پنجمین خرمشهر، «عدالت و مبارزه با فساد» است، افزود:  رهبر معظم انقلاب در سال های گذشته به نکته حائز اهمیتی در این خصوص اشاره داشته اند و آن ضرورت تقارن «عدالت طلبی» و «معنویت» با یکدیگر است؛ امری که عدم توجه به آن، می تواند جریان های عدالتخواه را دچار لغزش های خطرناکی نماید. امری که امروز به وضوح در برخی از جریان های به ظاهر «عدالتخواه» قابل مشاهده می باشد. همچنین در این میدان باید از اکتفا به شعار خودداری کرد و امور را اصلی فرعی کرد و بر روی نقاط کلیدی دست گذاشت و با توجه به مسائل جزئی و فرعی، از گلوگاه های جدی فساد و بی عدالتی غافل نشد.

معاون پژوهش کانون تفکر زبرالحدید گفت: ششمین خرمشهر، استقلال و آزادی دو شعار والای انقلاب اسلامی که نبایست با تعریف غلط از این دو مهم، این مسیر را به انحراف برد.

محمدی با تأکید براینکه هفتیمن خرمشهر، «عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن» است، اضافه کرد: حضرت آقا، مثلثی را در این خصوص ترسیم نموده اند که بعضا ما نسبت به این مؤلفه های سه گانه دچار غفلت می شویم. مثلث «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» و آخرین خرمشهر مطرح در این بیانیه، «سبک زندگی» است؛ عرصه ای که متاسفانه در ضربه های جبران ناپذیری را در آن دریافت کرده ایم و نیازمند جهاد همه جانبه و هوشمندانه است.

وی ادامه داد: در انتها به نظر می رسد  ما جوانان باید در فتح این خرمشهر ها موارد ذیل را مورد توجه قرار دهیم همانطور که عرض شد، ما وارد عرصه جدیدی از جنگ (نفوذ فکری و فرهنگی) شده ایم و هر جنگی، لوازم خاص خود را دارم و باید به این مهم توجه نماییم و رهبر معظم انقلاب با تعبیر فتح خرمشهر ها در خصوص این مسیر، این خط را داده اند که بایستی از تجربه موفق فتح خرمشهر در این خصوص استفاده نماییم.

وی با بیان اینکه فتح خرمشهر، تجلی گاه ورود حسن باقری ها به میدان نبرد است ورودی با سه ویژگی محوری «کار»، «ابتکار» و «امید مبتنی بر واقعیت ها» و این ویژگی هایی است که می تواند سرعت حرکت در مسیر پیش رو را ۱۰ ها برابر افزایش دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه