برای نخستین بار در جهان صورت گرفت

ایجاد جنین قابل رشد بدون نیاز به سلول های تخم یا اسپرم

دانشمندان جنین هایی را از سلول های بنیادی ایجاد کردند و در مرحله بلاستوسیست به طور موفقیت آمیزی به داخل رحم انتقال دادند.

ایجاد جنین قابل رشد بدون نیاز به سلول های تخم یا اسپرم

به گزارش هشت دی،روش نوینی با استفاده از سلول های بنیادی برای مطالعه نخستین مراحل نمو جنینی و اثر عوامل محیطی بر نمو و ایجاد بیماری ها کشف شد.

سلول بنیادی سلولی تخصص نیافته بوده که توانایی منحصر به فردی در تولید سلول های همسان خود دارد و علاوه بر این قادر به تمایز به بسیاری از سلول های تخصص یافته نیز هست.

بر خلاف سلول های بالغ بدن، نظیر سلول های عضلانی و عصبی که قابلیت تکثیر شدن ندارند، سلول های بنیادی توانایی تکثیر به مدت طولانی را دارا بوده و از سوی دیگر قادرند غیر بالغ باقی بمانند.

دو گروه تحقیقاتی متشکل از دانشمندان موسسات Hubrecht و MERLN هلند، جنین های موش را، بدون لقاح سلول های تخم با اسپرم، و تنها از طریق سلول های بنیادی ایجاد کردند. این جنین ها همانند انواع طبیعی بوده و می توان آنها را در مرحله بلاستوسیست به داخل رحم وارد و حاملگی را آغاز کرد.

شکل۱- دوره ابتدایی نمو جنینی.

استفاده از سلول های بنیادی برای ایجاد جنین رویکردی کاملاً جدید برای مطالعه نخستین فازهای نمو، ناباروری یا شروع بیماری هاست.

بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش که طی هفته اخیر در مجله نیچر منتشر شد، روش جدید همچنین می تواند برای غربالگری تکنیک های نوین پزشکی و ترکیبات دارویی جهت درمان بیماری ها، مورد کاربرد قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری از گیلان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه