کارشناس و پژوهشگر اقتصادی کرد

چالش در بازار ارز نتیجه عدم استفاده مدیران از ظرفیت نبوغ و نخبگان اقتصاد است/ دولت از تجارب دولت‌ها در مدیریت ارز استفاده کند

کارشناس و پژوهشگر اقتصادی چالش در بازار ارز را نتیجه عدم استفاده مدیران از ظرفیت نبوغ و نخبگان اقتصاد داخلی دانست و گفت: دولت از تجارب دولت‌ها در مدیریت ارز استفاده کند.

چالش در بازار ارز نتیجه عدم استفاده مدیران از ظرفیت نبوغ و نخبگان اقتصاد است/ دولت از تجارب دولت‌ها در مدیریت ارز استفاده کند

به گزارش هشت دی، غلامرضا خانکشی پور در رشت با اشاره به افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته اظهار کرد: خوب و یا بد بودن تأثیر افزایش و یا کاهش قیمت نرخ ارز قضاوتی کاملاً فنی و تخصصی است.

وی پیش قضاوت‌ها درباره ارزش دلار و تأثیر آن با  افزایش و یا کاهش را غیرعلمی و تخصص دانست و افزود: واکاوی اثرات کاهش و یا افزایش نرخ ارز در کشور وابسته ‌به وضعیت اقتصاد در کشور و رویدادهای پس‌ازآن است.

کارشناس و محقق اقتصادی بابیان اینکه کشورهای بزرگ و توسعه‌یافته در تلاش هستند تا ارزش پول ملی آن‌ها به‌صورت کنترل‌شده کاهش یابد گفت: در حال حاضر ارزش دلار در دنیا ۱۰ درصد کاهش‌یافته و این کاهش عمدی و خودساخته است تا اقتصاد آمریکا رو به‌بهبود و توان رقابت با دنیا را داشته باشد.

خانکشی پور با تاکید بر اینکه آمریکا برای حفظ و ارزش دادن به پول خود از سلاح نیز استفاده می‌کند بیان کرد: اگر در حال حاضر کشور ژاپن بخواهد ارزش پول خود را کاهش دهد آمریکا وارد نبرد نظامی و تهدید و مانع از کاهش ارزش پول ژاپن خواهد شد.

پژوهشگر اقتصادی بابیان اینکه کاهش ارزش پول قدرت صادرات را افزایش و انگیزه واردات را کاهش می‌دهد خاطرنشان کرد: وقتی دلار در ایران افزایش پیدا می‌کند برای کارخانه‌های تولیدکننده و با توان صادرات خوشایند است چون مشکلاتشان با صادرات حل می‌شود.

وی مشکل کاهش ارزش پول در ایران را کاهش ناخواسته آن دانست و گفت: لجام‌گسیختگی و دخالت بیرون از اقتصاد با عواملی روحی، روانی و اعتراف به خواستگاه اجتماعی و یا به‌صورت عوامل مافیایی اقتصاد داخل را ضربه می‌زند.

محقق و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نیاز برخی از تولیدکنندگان برای واردات نهاده‌ها در کشور افزود: واردات نهاده‌ها نیاز به ارز خارجی دارد و چون ارز خارجی گران و ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، تولید نهایی گران می‌شود.

خانکشی پور بابیان اینکه اگر کشور منابع نداشته باشد، مخترعین نتوانند اختراع کنند و نبوغ اجازه ابداع به ما ندهد کشور با چالش مواجه می‌شود تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان ما در قبل و پس از برجام نگاهشان به تولید نهاده‌های خارج از کشور باشد درحالی‌که نهاده‌های موردنیاز آن‌ها در داخل با کمترین ابداع و حمایت از نخبگان تهیه می‌شود، مشکل ارز در کشور حل نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به ظرفیت‌ها و نبوغ ابداعات داخل می‌تواند بازار ارز را به‌خوبی مدیریت کند افزود: ایران کشوری است که ماهواره به فضا پرتاب کرده و مطمئناً بی‌آبرویی در تولید خودرو با نبوغ و استعدادهای نهفته در کشور توسعه پیدا می‌کند و مانع از خروج ارز از کشور می‌شود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی و توان رقابت با دنیا نیازمند تحلیل درست از ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی بلندمدت در اقتصاد است گفت: باید از ظرفیت‌ها در داخل کشور به‌خوبی استفاده شود و افزایش نرخ ارز در کشور زمانی بد می‌شود که مدیران ما توانایی استفاده از نبوغ و استعداد ایرانی را نداشته باشند.

خانکشی پور داشتن مدیران توانمند و کارا را موجب رشد و بالندگی همه‌جانبه کشور ازجمله اقتصاد دانست و بیان کرد: باید مدیران باور کنند که خودشان باید بر سر جایشان بنشینند و از نخبگان در اداره امور استفاده کنند نه اینکه خودشان نخبگی کنند و احساس نبوغ و تفکر خلاقیت داشته باشند.

وی نفوذ تنش‌های ناشی از نوسانات ارزی در داخل عموم مردم را عدم به‌کارگیری از نخبگان توسط مدیران دانست و تصریح کرد: چون مدیران از نخبگان برای کنترل اقتصاد استفاده نمی‌کنند مشاهده می‌شود که حرف متخصصان و عامه مردم در تخصصی‌ترین مسائل یکی می‌شود آفتی بزرگ به وجود می‌آورد.

محقق اقتصادی بابیان اینکه می‌توان از نوسانات ارزی اقتصاد پویا و پررونقی را داشت گفت: اگر دولت ادعا می‌کند که نمی‌تواند از نوسانات ارزی در کشور استفاده کند و منکر آن می‌شود می‌تواند از سیاست‌های استفاده‌شده در دولت‌های گذشته و یا سیاست‌های فعلی آمریکا استفاده کند.

خانکشی پور فروش ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت را مسکنی در بازار عرضه و تقاضای آن برشمرد و افزود: با توجه به اینکه ذخیره ارزی در کشور محرمانه نگه‌داشته می‌شود به‌عنوان یک دانش‌آموخته اقتصاد نمی‌توانم تحلیلی دقیق از سیاست دولت داشته باشم.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه