اختصاص ۳۵هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای یارانه ۹۷

روز پنجشنبه بررسی بودجه در مجلس به ایستگاه آخر خود رسید. بدین ترتیب نمایندگان مجلس با تصویب ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل‌کشور، آن را برای بررسی به شورای نگهبان ارسال کردند.

اختصاص ۳۵هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای یارانه ۹۷

به گزارش هشت دی،از مجموع ۱۹۷ نماینده‌ای که پنجشنبه در صحن مجلس حاضر بودند، ۱۴۸ نفر به این ماده واحده رأی مثبت، ۳۸ نفر رأی منفی و ۳ نفر رأی ممتنع دادند. به موجب مصوبه مجلس، بودجه سال ۹۷ کل کشور از حیث منابع بالغ بر ۱۲ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۷۳ میلیارد و ۷۳۹ میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر ۱۲ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۷۳ میلیارد و ۷۳۹ میلیون ریال خواهد بود. مجلسی‌ها برای تصویب بودجه ۹۷ در مجموع ۲۲ جلسه مستمر برگزار کردند و حالا باید منتظر بود و دید که شورای نگهبان چه نظری درباره این لایحه مصوب مجلس خواهد داد.
مصوبات مهم مجلسی‌ها در آخرین روز بررسی بودجه
مصوبات مجلسی‌ها در آخرین روز بررسی بودجه به مواردی مربوط می‌شد که ماه‌هاست قشرهای مختلفی از جامعه چشم انتظار تصمیم‌گیری درباره آن هستند. از همسان سازی حقوق بازنشستگان گرفته تا تمدید اجرای آزمایشی قانون خدمات کشوری تا پایان سال ۹۷. با تصویب بند ج تبصره ۱۲ لایحه بودجه، نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال از کمک‌های بلاعوض قوا برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هزینه کند. افزایش حقوق بازنشستگان ذینفع ناشی از اجرای این حکم بر اساس مصوبه مجلس از روز اول فروردین ماه ۹۷ اعمال خواهد شد. مجلسی‌ها همچنین با تصویب بند الحاقی ۱۰ تبصره ۱۲ لایحه بودجه اجرای آزمایشی قانون خدمات کشوری را به مدت یک سال دیگر تا پایان سال ۹۷ تمدید کردند. از جمله مصوباتی که روز پنجشنبه بازخوردهای مثبتی در شبکه‌های مجازی داشت، مربوط به تصویب بند الحاقی به تبصره ۲۰ لایحه بودجه بود که دادن افطاری را برای تمامی دستگاه‌های اجرایی ممنوع کرده است. همچنین مجلس روز پنجشنبه ضوابط واگذاری طرح‌های نیمه تمام و جدید به بخش خصوصی را مشخص کرد که بر این اساس به دولت اجازه داده شد به منظور افزایش مشارکت با بخش خصوصی در بهره‌برداری طرح‌ها و پروژه‌های تمام شده، قرارداد انعقاد کند. مجلس همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اشتغالزایی اختصاص داد. نمایندگان در مصوبه دیگری تأیید کردند که اوراق اسناد مالی اسلامی به عنوان ضمانت تسهیلات طرح‌های عمرانی از پیمانکاران پذیرفته شود. تکلیف بانک مرکزی به اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال برای اشتغالزایی مددجویان، استقرار سامانه حسابداری قیمت ‌تمام‌ شده در دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و تکلیف مجلس به وزارتخانه‌های راه و جهاد برای تعیین تکلیف اراضی تحت تملک اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی از دیگر مصوبات روز پنجشنبه بود.
تعیین تکـــــلیف یارانه‌ها برای سال ۹۷
همچنین در این روز با تصویب اصلاحیه تبصره ۱۴، ۳۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به یارانه‌ها اختصاص یافت. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در خلال بررسی این قسمت از لایحه بودجه با بیان اینکه برای سال آینده مانند سال جاری خانواده‌هایی که یارانه می‌گرفتند، از این سهم همچنان برخوردار خواهند شد، گفت: سیاست‌ها و برنامه‌های مقابله با فقر مطلق نیز دنبال خواهد شد. وی ادامه داد: یک میلیون و ۳۳ هزار ظرفیت شغلی، پیش‌بینی و منابع آن در تبصره ۱۳ و ۱۴ از سوی نمایندگان محترم مجلس در نظر گرفته شده است. در همین حال علی اصغر یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در توضیح دلایل رفت و برگشت تبصره ۱۴ لایحه بودجه، گفت: تبصره ۱۴ به دلیل تراکنش درصد بخش سلامت که باید ۱۰ درصد با توجه به قانون برنامه اعمال می‌شد، به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد، اما با توجه به اینکه قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا نکرده است، پیش‌بینی می‌شود افزایش مصرف صورت بگیرد، لذا افزایش درآمدی در صحن و کمیسیون تلفیق شناسایی شد که از این محل ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند و برای توزیع آن نیز برنامه ارائه شده است. وی ادامه داد: نظر نمایندگان در مورد بخش سلامت از ۷/۳ دهم درصد به ۴/۴ در بررسی مجدد افزایش داده شد. همچنین در مورد قالیبافان، مبلغی اختصاص یافت. ضمن آنکه در رابطه با تولید و اشتغال نیز ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم و در مجموع برای یارانه‌های نقدی و غیرنقدی، عدد پیشنهادی دولت از ۲۳ هزار میلیارد تومان که در مقطعی به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید، به ۳۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. طبق این مصوبه مجلس، دولت موظف است نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد به صورت تدریجی اقدام کند. همچنین در صورتی که خانوارها نسبت به حذف یارانه خود معترض باشند، ‌وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه موضوع را بررسی و در صورت استحقاق نسبت به برقراری یارانه آنها اقدام کند. همچنین در هر صورت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، خانوارهای ساکن روستاها و سایر خانواده‌های کم درآمد کماکان یارانه دریافت خواهند کرد و از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف نخواهند شد.
از افزایش وام ازدواج تا تسهیلات جدید برای برخی بیماری‌ها
نمایندگان همچنین در خصوص هزینه بیماری‌های متابولیک، ‌ام اس، بال پروانه‌ای و اوتیسم و وام ازدواج هم تصمیمات جدیدی گرفتند. نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دولت را مکلف کردند بخشی از خدمات دارویی و درمان بیماران نازایی را مشمول بیمه سلامت قرار دهند و بخشی از هزینه بیماری‌های متابولیک، ‌ام اس، بال پروانه‌ای و اوتیسم را همانند بیماران خاص محاسبه کنند. بر اساس بخش‌های دیگری از تبصره ۱۷ لایحه بودجه کلیه مراکز بهداشتی تشخیصی، درمانی و دارویی اعم از دولتی، غیردولتی و خصوصی مکلفند خدمات خود را از طریق استحقاق سنجی از پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان و براساس ضوابط اعلام شده توسط سازمان بیمه سلامت ایران ارائه کنند. همچنین سازمان بیمه سلامت ایران مکلف به حذف پوشش بیمه‌ای خود با سایر سازمان بیمه‌ای است. شیوه نامه همپوشانی این حکم توسط سازمان بیمه سلامت ایران تضمین و ابلاغ می‌شود.
همچنین با تصویب بند ب تبصره ۱۶، مجلسی‌ها بانک مرکزی و بانک‌های عامل را موظف کردند از منابع بانکی شامل حساب‌های پس‌انداز، جـــــــــــــــــاری و سپرده، قرض‌الحسنه به هر یک از زوج‌ها ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ازدواج پرداخت کنند. دوره بازپرداخت این وام نیز ۵ ساله خواهد بود.
محورهای مهم بودجه
سقف بودجه از حیث منابع و مصارف بر اساس مصوبه نمایندگان بالغ بر ۱۲ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۷۳ میلیارد و ۷۳۹ میلیون ریال تعیین شده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین مصارف و منابع هدفمندی یارانه‌ها را تعیین کردند که براین اساس، درآمد ۹۸ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها تا ۱۱ هزار میلیارد تومان قابل افزایش می‌باشد. نمایندگان مجلس همچنین پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها را در مصارف هدفمندی ۳۰۰ هزار میلیارد ریال و یارانه نان و خرید تضمینی گندم را ۳۳ هزار میلیارد ریال تعیین کردند. بر اساس بخش دیگری از بودجه ۹۷ حقوق کارمندان دولت حداکثر ۲۰ درصد افزایش می یابد. همچنین قرار است در سال ۹۷ حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری کمتر از دو میلیون تومان نیز افزایش پیدا کند.
در بخش خانواده شهدا نمایندگان مجلس تصویب کردند والدین شهدا شاغل در دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری از تمامی اعتبارات قانون همسر شهید برخوردار می‌شوند. در مصوبه دیگری هم نمایندگان به دولت اجازه دادند تمامی مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به صورت نقد و اقساطی که تا پایان سال آینده تسویه می‌شود، معاف کند.  یک روز پیش از پایان بررسی بودجه در مجلس، بررسی این لایحه در شورای نگهبان آغاز شده بود که این روند تا یک هفته بعد ادامه خواهد یافت. نمایندگان مجلس هم بار دیگر از یکشنبه ۱۳ اسفندماه به مجلس می آیند و موارد اعاده شده از شورای نگهبان را بررسی می‌کنند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه