روز شمار تاریخ گیلان / 6 آبان؛

اقدامات نمایشی رضاخان در گیلان برای سقوط قاجار / ترور یک کارگر ساده در رشت

در چنین روزی، از سوی وزارت جنگ (رضاخان) بر افزایش فعالیت های ساختگی علیه دولت قاجار در گیلان تأکید شد.

اقدامات نمایشی رضاخان در گیلان برای سقوط قاجار / ترور یک کارگر ساده در رشت

به گزارش هشت دی، ششم آبان ماه ۱۳۰۰ شمسی،  دو فروند کشتی جنگی شوروی از بندر انزلی خارج شدند. دو فروند کشتی جنگی شوروی که ظاهرا به عنوان حمایت و مراقبت از کالاهای تجارتخانه سانترسایوز و در واقع به منظور حمایت از کمونیست ها در بندر انزلی لنگر انداخته بودند، آب های ایران را ترک کرده به شوروی بازگشتند. یک کشتی مسافربری نیز کمونیست های قفقازی را حمل می کرد. اما احسان اللّه خان و نزدیکان و مشاوران او تا عصر روز بعد در بندر انزلی ماندند.(۱)

ششم آبان ماه ۱۳۰۴ شمسی، از سوی وزارت جنگ (رضاخان) بر افزایش فعالیت های ساختگی علیه دولت قاجار در گیلان تأکید شد. وزارت جنگ به فرمانده تیپ شمال دستور داد، ارسال تلگرامهای ضدقاجار به رشت محدود نشود و از دیگر نقاط حوزه تیپ شمال هم با جدیت این اقدام انجام گیرد. رئیس ارکان حرب کل قشون خطاب به سرتیپ فضلالله زاهدی نوشت که دستورهای مقتضی به سرهنگ عزتالله‌خان، رئیس ارکان حرب تیپ شمال، داده شده، اما شما هم دستور دهید «در ضمن تلگرافاتی که به آذربایجان مخابره میشود مخصوصاً تذکر دهند که ملت دیگر طاقت تحمل برای ادامه زمامداری سلاطین قاجار را ندارد.» در این تلگرام نیز به تیپ شمال سفارش شد غیر از صدور تلگرام از نطق و میتینگ هم بهره گیرد. شتاب در اجرای این کارها از تأکیدات یاد شده در این تلگرام است. مشابه همین مراسله به سرهنگ عزتالله‌خان نیز فرستاده شد.(۲) نایب سرهنگ عزتالله‌خان، رئیس ارکان حرب تیپ شمال، از وزارت جنگ خواست اعتباری برای فعالیتهای پرحجم مخابراتی این تیپ اختصاص دهد. وی نوشت که در گیلان هم «کمیسیون نهضت ملی» تشکیل شده، تا امروز همه نوع مساعدت مالی به آن کمیسیون شده، «ولی ممکن است به واسطه عدم اعتبارات لازمه در آتیه پی به محذورات ببرند» و اقدامات بینتیجه بماند.(۳) چایچی، فرد اعزام شده از وزارت جنگ به گیلان، که مأمور سازماندهی اقدامات ضدقاجار با همکاری قشون در گیلان است، امروز به فرجالله بهرامی نوشت که به حاجرحیمآقا قزوینی اطلاع دهید که زمینه کار در گیلان آماده، کمیسیونی از علماء و تجار و اصناف و آزادیخواهان انتخاب شده، و به توسعه آن افزوده میشود. چایچی از این که تلگرامهای ارسال شده از گیلان در مطبوعات تهران منعکس نمیشود گلایه کرد.(۴) امیراصلان خواجهنوری، حاکم گیلان، نیز با ارسال تلگرامی به رضاخان از روند فعالیتهای براندازانه قاجار در گیلان ابراز رضایت کرد.(۵)

ششم آبان ماه ۱۳۵۹ شمسی، شهید رحمت‌ الله‌ صحرانورد گیگاسری‌ از رزمندگان شهرستان فومن در سر پل ذهاب به شهادت رسید. وی در سال‌ ۱۳۳۴ در روستای‌ گیگاسر شهرستان فومن متولد شد و در چنین روزی در منطقه‌ی‌ سرپل‌ ذهاب‌ استان‌ کرمانشاه‌ که‌ در آنوقت‌ به‌ اشغال‌ متجاوزین‌ درآمده‌ بود، به‌ شهادت‌ رسید. مزار این شهید در روستای گیگاسر قرار دارد.

ششم آبان ماه ۱۳۵۹ شمسی، شهید سیدعباس مرتضوی ماچیانی از رزمندگان شهرستان املش به شهادت رسید. وی متولد سوم شهریور ماه ۱۳۳۵ بود و پیکر مطهرش در املش تدفین شد.

ششم آبان ماه ۱۳۶۰ شمسی؛ غلام اسماعیلی رودبرده در حالی که تنها یک کارگر ساده بود در رشت توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مورد سوء قصد واقع شد و به شهادت رسید (۶).

ششم آبان ماه ۱۳۶۲ شمسی؛ شهید رستم نعمتی از رزمندگان ماسالی دفاع مقدس به شهادت رسید.

ششم آبان ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید مسلم شعبان‌پور از رزمندگان شهرستان آستانه اشرفیه در لولان آذربایجان غربی به شهادت رسید. وی متولدو ۱۱ تیر ماه ۱۳۴۰ در بود و پیکر مطهرش در روستای لسکوکلایه بندرکیاشهر تدفین شد.

ششم آبان ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید توکل موسی زاده از رزمندگان شهرستان آستارا در منطقه حاج عمران به شهادت رسید. وی متول ۷ مهر ماه ۱۳۴۰ در روستای ننه کران آستارا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهدای آستارا تدفین شد.

ششم آبان ماه ۱۳۶۶ شمسی؛ اسکندر چاپاتی از رزمندگان ماسالی دفاع مقدس به شهادت رسید. اسکندر چاپاتی در یکی از روزهای بهاری سال ۱۳۴۵ روستای ماسوله خانی شهرستان ماسال به دنیا آمد و سرانجام در سال ۶۶ در لباس سرباز وظیفه‌ی ارتش جمهوری اسلامی در کردستان به شهادت رسید.

ششم آبان ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید علیرضا نظیفی از رزمندگان اهل رودبار به شهادت رسید.

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد یک، ص ۳۹۱؛ کتاب گیلان، ج ۲، ص ۲۳۴.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد ۵، ص ۳۹۰؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١٧٧، ص ۳۶ و ۵۲.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد ۵، ص ۳۹۰؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١٧٧، ص ٢٨. وزارت جنگ در پاسخ گفت که تلگرامها معطل نماند. هزینهها را فرمانده تیپ میدهد. (همان، ص ٢٧)
۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد ۵، ص ۳۹۰؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١١، ص ۵٣.
۵- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد ۵، ص ۳۹۰؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١٧٧، ص ٣٨.

۶- رنگ ایمان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه