عضو شورای شهر رشت نوشت:

ابداع جدید شهردار رشت؛ ظرافت و نگاه زنانه در افزایش جذب سرمایه گذار! / منافع شخصی اجازه سرمایه گذاری خصوصی در رشت را نداد

شهردار از عبارت “ظرافت و نگاه زنانه به سرمایه گذاری” استفاده کرده است که این عبارت از ابداعات شخص وی است و جای دیگری وجود ندارد.

ابداع جدید شهردار رشت؛ ظرافت و نگاه زنانه در افزایش جذب سرمایه گذار! / منافع شخصی اجازه سرمایه گذاری خصوصی در رشت را نداد

به گزارش ۸دی، محمود باقری خطیبانی عضو شورای اسلامی شهر رشت ضمن اشاره به سخنان اخیر سید محمدعلی ثابت قدم درباره جذب سرمایه گذار با استفاده از ظرافت زنانه شهردار منطقه ۴ نوشت:

شهردار رشت در مراسم تودیع و معارفه مدیر منطقه ۴ شهرداری رشت گفته است:

“مجموعه مدیریت شهری با استفاده از توان نخبگان در زمینه های گوناگون سعی در توسعه و باز آفرینی همه جانبه شهر دارد. با توجه به پتانسیل های این منطقه در حوزه سرمایه گذاری می توان از توان و تجارب خانم عاشوری در این حوزه و در پیشبرد برنامه های این منطفه بهره وافری برد . در حوزه سرمایه گذاری کارهای خوبی در این منطقه انجام شده، لذا به لحاظ کیفی و بهبود کیفیت کارها میتوان از ظرافت و نگاه زنانه و متخصص خانم عاشوری در تحقق اهداف  حوزه سرمایه گذاری استفاده کرد”.

در خصوص اظهارات  شهردار، توجه نخبگان، فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران، بازاریان و اعضای شورا را به چند نکته جلب  می نمایم:

۱-  درآمد شهرداری از اقتصاد شهر پیروی می کند؛ یعنی، هر قدر شهر رونق اقتصادی وجود داشته باشد و در مسیر توسعه گام بردارد و به همان میزان درآمد شهرداری افزایش خواهد یافت. در حال حاضر، یک بخش اصلی از درآمدهای پایدار شهری را مالیات و عوارض ارزش افزوده ناشی از فعالیت های اقتصادی در شهر تشکیل می دهد؛ بنابر این،  با رونق فضای کسب و کار و توسعه مبادلات کالا و سرمایه در سطح شهر، سهم این بخش از درآمدهای ثابت و پایدار شهرداری، افزایش یابد.

۲- رونق اقتصادی شهر، موجب افزایش قیمت منطقه ای املاک و در نتیجه افزایش منابع درآمدی شهرداری از محل صدور پروانه و عوارض می شود . هم چنین، با رونق فضای کسب و کار در سطح شهر، فضاهای عمومی شهری که مدیریت آنها در اختیار شهرداری است، از ارزش مازادی برخوردار می شوند. این امر، ارزش ریالی تبلیغات محیطی در سطح شهر را افزایش داده و منابع درآمدی حاصل از این بخش برای شهرداری افزایش خواهد یافت.

۳- با توجه به موقعیت مناسب شهر رشت در حوزه های مختلف اقتصادی، این انتظار وجود داشت که با برنامه ریزی صحیح در حوزه های گردشگری، خدمات و توسعه صنایع نوین، بازخورد رونق اقتصادی در شهر، اثرات قابل توجهی بر درآمدهای شهرداری داشته باشد؛ اما  شهرداری رشت که می توانست با داشتن یک چشم انداز بلند مدت برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در شهر و افزایش توان خود در کسب درآمدهای حاصل از فروش خدمات به شهروندان گام بر دارد، توفیق در این زمینه نداشته است .

۴- یکی از مهم ترین راه های مناسب برای رسیدن به درآمد پایدار، جلب اعتماد و مشارکت بخش خصوصی در پروژه های شهری اعم از عمرانی، خدماتی، عمومی و ..است که از یک سو رونق اقتصادی محقق شود و از سوی دیگر از حجیم شدن شهرداری جلوگیری شود و هم راهی مناسب برای درآمد پایدار ایجاد شده باشد و رونق اقتصادی بیشتری حاصل گردد اما دفتر سرمایه گذاری شهردرای طی دوره مدیریتی شهردار نیز  همانند دیگر سازمان های شهرداری ثبات  و آرامش و کارایی نداشته است و اگر شهردار مدعی است که این ادعا خلاف است دو پروژه سرمایه گذاری مشارکت با بخش خصوصی را نام ببرد تا شهروندان بدانند.

۵- شهردار رشت یکی از قراردادهای مشارکتی دفتر سرمایه گذاری را نام ببرد که از شیوه های نوین تأمین مالی و مشارکت با بخش خصوصی هم چون بیع متقابل، فروش اوراق مشارکت و صکوک و … استفاده شده باشد. شهردار فقط در این مدت از روش پیمانکاری استفاده کرده است که مهم ترین پروژه اش پیاده راه فرهنگی هم پیمانکاری بوده است. این که چرا به سمت سرمایه گذاری بخش خصوصی نرفته است دو  دلیل دارد یکی ناکارآمدی و بی ثباتی سیستم شهرداری و بی اعتمادی فعالان اقتصادی به این سیستم و دیگری منافع حاصل از  روش پیمانکاری نسبت به دیگر شیوه هاست که من در یادداشت دیگری آن را توضیح می دهم.

۶- باید بگویم شهردار، دفتر سرمایه گذاری شهرداری را بیشتر شبیه به یک بنگاه معاملاتی املاک  کرده است نه سرمایه گذاری چون در این دفتر، کار سرمایه گذاری به آن مفهومی که توضیح دادم انجام نشده است و این دفتر نمی تواند حتی دو پروژه تامین مالی به روش های نوین را ارایه دهد.

۷- شهردار هفته قبل با یک گروه چینی برای تامین مالی سازماندهی گوهر رود و زرجوب جلسه ای داشته است و اخبار آن نیز به طور انبوه منتشر شد. شهردار رشت به خوبی می داند چینی ها برای یک پروژه کوچک حتی در سطح روستاها با دهیاری ها حاضرند مذاکره کنند . خصلت چینی ها این است که برای پروژه هایی که قرارداد دارند به انجام آن متعهد نیستند چه برسد به پروژه هایی که قرار است بنشینند و مذاکره بکنند. از همه مهم تر این که سرمایه گذاری خارجی پیشکش شهردار، ایشان بیاید بگوید برای جذب سرمایه گذاری خارجی چه کرده است و به شهروندان توضیح دهد که با این همه مدل های مشارکتی موجود چرا نتوانسته است با سرمایه گذاری بخش خصوصی، پروژه ای را عملیاتی نماید؟ .

۸- شهردار از عبارت “ظرافت و نگاه زنانه به سرمایه گذاری” استفاده کرده است که این عبارت از ابداعات و اختراعات شخص ایشان است و جای دیگری وجود ندارد چون نشینده بودم که علم اقتصاد و سرمایه گذاری هم به نگاه فریب نیاز دارد!؟ . روحیه نامتعادل شهردار به گونه ای است که از هر امر طبیعی برداشت عجیبی مطرح می کند چنان که قبلا  از  عبارات غیراخلاقی چون خود فروشی، نمی فهمید، دهان طرف بو بدهد، به فلاکت افتاده، آویزان، مزه،  دانه درشت … استفاده کرده بود.

۹- و نکته آخر این است که اعضای شورای اسلامی رشت به مردم گزارش دهد برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی چند مصوبه داشته است؟ آیا اصولا در جریان هستند که در کارکرد شهردار با ثبات و توسعه گرای رشت یک قرارداد مشارکت با بخش خصوصی و به روش های نوین سرمایه گذاری وجود  ندارد؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه