قلعه رودخان مقصد گردشگران داخلی و خارجی + تصاویر

قلعه رودخان از مهمترین مقاصد گردشگری سال‌های اخیر استان گیلان است که در دل کوه و انبوهی از درختان جنگل های فومن قرار دارد که هرساله مقصد گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

قلعه رودخان مقصد گردشگران داخلی و خارجی + تصاویر

به گزارش ۸دی، رودخان نام قلعه‌ای است متعلق به دوره سلجوقیان که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای زیبای رودخان ساخته شده و ۲.۶ هکتار مساخت و ۶۵ برج و بارو و دیواری به طول ۱۵۰۰ متر دارد.

دیوار قلعه ۱۵۰۰ متر طول دارد و در آن ۶۵ برج و بارو قرار گرفته است. فاصله مستقیم قلعه تا شهر ماکلوان ۲۵کیلومتر، تا ماسوله ۴۵کیلومتر و تا شفت ۲۰کیلومتر است. اما از مسیر اصلی و آسفالته مسافت قلعه تا فومن ۲۵ کیلومتر، تا ماکلوان تقریباً ۳۵ کیلومتر و تا ماسوله ۶۰ کیلومتر است.

این دژ با ارزش تاریخی که دارد بنابر ساختار، معماری و ویژگی‌های استراتژیکی و رزمی، در ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ خورشیدی، به شماره ۳/۱۵۴۹ در سیاههٔ یادمان‌های دیرین ایران (فهرست آثار تاریخی و ملی) ماندگار شد.

قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگی حاکم و حرم‌سرای وی) و قورخانه (محل فعالیت‌های نظامی و زندگی سربازان) تشکیل شده است. ارگ در قسمت غربی این بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است. قراول‌خانه‌ها در قسمت شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متعدد بر اطراف مسلط است. چشمه‌ای نیز میان قلعه و گودترین محل آن وجود دارد.

بخش شرقی قلعه شامل دوازده ورودی، زندان، در اضطراری، حمام و آبریزگاه است. بخش غربی دوازده ورودی دارد، چشمه، حوض، آب‌انبار، سردخانه، حمام، آبریزگاه شاه‌نشین و چند واحد مسکونی که با برج و بارو محصور شده‌اند، دیگر بناهای این بخش را تشکیل می‌دهند. ۴۰ برج دیده‌بانی دور تا دور قلعه را احاطه کرده که اتاق‌های هشت ضلعی آن با طاق‌های گنبدی پوشانده شده است. دور تا دور دیوارها و برج‌ها روزنه‌هایی شیب‌دار دیده می‌شود که برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی تعبیه شده‌اند.

قلعه رودخان مقصد گردشگری مسافران داخلی و خارجی

یکی از مهمترین مقاصد گردشگری سال های اخیر گیلان در دل کوه و انبوهی از درختان جنگل های فومن قرار دارد، جایی که بنایی با قدمت ۶۰۰ ساله به نام قلعه رودخان را در خود جای داده است.

یکی از علاقه‌های جهانگردان و مسافران همیشه چشم اندازهای طبیعی و خدادادی بوده است، چشم اندازهایی که در استان گیلان و به خصوص شهرستان فومن کم نیستند.

قلعه رودخان جدای از اینکه از نظر علمی توجه خاصی برای کارشناسان دارد، در نظر مردم عام نیز مکانی دل انگیز برای گذران روزهای تعطیل خود است.

گردشگران و دوستداران طبیعت می توانند این مکان را به عنوان مقصد دل انگیزی برای گذران ایام تعطیلات خود در عید نوروز و حتی در فصل تابستان قرار دهند و از زیبایی‌های خدادادی و طبیعتی این منطقه بهترین استفاده را ببرند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه