روز شمار تاریخ گیلان / 23 آذر؛

کتک خوردن یک زن روس در انزلی / رحلت آیت الله فخر داعی

در چنین روزی سفارت روسیه بر صحت خبر کتک خوردن یک زن روسی در انزلی تأکید کرد.

کتک خوردن یک زن روس در انزلی / رحلت آیت الله فخر داعی

به گزارش ۸دی، ۲۳ آذر ماه ۱۳۰۰ شمسی، وزارت جنگ خواستار مشخص کردن وضعیت اسرای روسی شد. بعد از ماجرای تهاجم اردوی دولتی به گیلان و قلع و قمع جنگلی ها و دستگیری بعضی از آنان و تعدادی از اتباع روس، وزارت جنگ از وزارت امور خارجه خواست، وضعیت بیست و هفت نفر از این اسرا را که در گیلان زندانی بودند، مشخص نموده و هرتصمیمی در این زمینه اتخاذ نمودند، هرچه سریع تر به وزارت جنگ اطلاع دهند. وزارت امور خارجه نیز برای روشن شدن وضعیت این اسرا، با سفارت روس وارد مذاکره شد(۱).

۲۳ آذر ماه ۱۳۰۳ شمسی، سفارت شوروی بر صحت به ضرب و شتم یک زن روس در انزلی تأکید کرد. سفارت شوروی امروز با ارسال یادداشتی به وزارت امور خارجه تأکید کرد که طبق تشخیص طبیب، «پری دونوا» کتک خورده است. این اتفاق که در انزلی رخ داده، پیش از این با تکذیب مقامات محلی روبهرو شده بود.(۲)

۲۳ آذر ۱۳۴۳ شمسی، آیت الله سیدمحمد فخر داعی گیلانی معروف به «فخرالمحققین» و «داعی الاسلام» درگذشت. وی سال ها در نجف نزد آیت الله آخوند خراسانی و ملاعبدالله مازندرانی شاگردی کرد و از ایشان اجازه اجتهاد گرفت. او به دستور آخوند خراسانی به هند رفت و سال ها در آنجا مجله «الدعوه الحق» را در مسیر نشر تعالیم دینی منتشر کرد. آیت الله فخر داعی سپس به ایران بازگشت و به تدریس در دانشگاه های مختلف همت گماشت از آنجا که به ۴ زبان دیگر انگلیسی، فرانسوی، اردو و عربی تسلط داشت آثار و ترجمه های بسیاری از او به یادگار مانده است در حرم حضرت معصومه (س) مدفون است. (۳)

۲۳ آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، ناصرقلی هادی از رزمندگان شاندرمنی دفاع مقدس به شهادت رسید.

۲۳ اذر ماه ۱۳۶۶ شمسی، مسعود شبستری از رزمندگان شهرستان آستارا در منطقه ابوغریب عراق به شهادت رسید. وی متولد ۱۲ مهر ماه ۱۳۴۵ روستای مشند آستارا متولد شد. وی از شکر ۱۶ زرهی قزوین به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهید آستارا تدفین شد.

۲۳ اذر ماه ۱۳۷۳ شمسی، فردین کابینی مقدم از نیروهای انتظامی گیلان در سروان سیستان و بلوچستان به شهادت رسید. وی متولد ۳ شهریور ماه ۱۳۵۲ در آستارا بود. پیکر  مطهر این شهید در گلزار شهید آستارا تدفین شد.

پی نوشت:
۱-فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد۱، ص۴۶۰؛ مراسله وزارت جنگ به وزارت خارجه، ۲۳/ ۹/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۳۱، پ ۱، ص ۱۴۰.
۲- فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد۴، ص۴۶۹؛  اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٣

۳-رنگ ایمان به نقل کتاب گیلان، ج۲، ص۷۱۲

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه