روز شمار تاریخ گیلان / 22 آذر؛

اعتراض یک وزارتخانه به بسته شدن یک مشروب فروشی در آستارا / آیت الله حبیب الله رشتی درگذشت

در چنین روزی، وزارت امور مالیه به بسته شدن یک مشروب فروشی در آستارا اعتراض کرد و خواستار جبران خسارت وارده شد.

اعتراض یک وزارتخانه به بسته شدن یک مشروب فروشی در آستارا / آیت الله حبیب الله رشتی درگذشت

به گزارش ۸دی، ۲۲ آذر ماه ۱۳۰۳ شمسی، یک تظاهرات ضد انگلیسی در رشت برگزار شد. به گزارش بیسیم مسکو، در میدان مقابل تلگراف خانه رشت اجتماع بزرگی برای اعتراض به مداخله انگلیس در امور داخلی ایران تشکیل شد. مردم حاضر ضمن ابراز تنفر از انگلیس کاریکاتور بزرگی در ذم سیاست های انگلیس کشیده بودند که به نمایش گذاشتند(۱).

۲۲ آذر ماه ۱۳۰۴ شمسی، حاکم رشت نوشت این شهر از نظامی و توپ خالی است. امیراصلان خواجه نوری، حاکم رشت، با ارسال تلگرامی به وزارت جنگ نوشت که از «امر به انعقاد سلام رسمی از طریق وزارت داخله با خبر شده، اما در رشت نظامی و توپ نیست. [عِده و عُده تیپ شمال در ترکمن صحرا و مناطق اطراف هستند.] در صورتی که اجازه می فرمایند سلام نیم رسمی انعقاد یابد. اعلان هم به تمام شهر نموده، سه شب چراغانی شود و عموم را هم در اداره حکومتی دعوت نموده ام(۲).

۲۲ آذر ماه ۱۳۰۴ شمسی، وزارت مالیه  بسته شدن کار خانه تهیه مشروب در آستارا اعتراض کرد. وزارت مالیه در نامه ای به وزارت جنگ نوشت که مأموران نظمیه آستارا محل ساخت مشروبات الکلی را بسته «و مقدار کثیری را هم خراب کرده اند. نظیر این قضیه هم در موضوع کشمش توسط حکومت سلماس واقع شده است» در این نامه آمده است که این اقدامات خسارت به عواید مملکتی است. وزارت مالیه خواستار جبران خسارات وارده به دولت شد(۳). رضا خان در اطلاعیه یازدهم آبان خود تظاهر کرده بود که مجری عملی احکام اسلام است و دستور داده بود قمار خانه ها و مراکز تهیه و توزیع مشروبات الکلی تعطیل شود و از تظاهر زنان بدکاره جلوگیری شود.

۲۲ آذر ماه ۱۳۶۱ شمسی، رحمان صیدگر از رزمندگان شهرستان انزلی در جوانرود به شهادت رسید. وی متولد ۱۹ شهریور ماه ۱۳۴۲ بود و بصورت داوطلب بسیجی به مناطق عملیاتی اعزام شده بود.

۲۲ آذر ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهرام پورزاهدان از رزمندگان شهرستان آستارا به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۴۵ شهر آستارا بود.
شهید شهرام پورزاهدان سالهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی در حزب ‏جمهوری اسلامی آستارا به فعالیت در بخش تبلیغات مشغول بود. وی در منطقه عملیاتی سومار ‏به شهادت رسید.‏

۲۲ آذر ماه ۱۳۷۳ شمسی، فقیه کبیر آیت الله العظمی «میرزا حبیب الله رشتی» مرجع بزرگ و عالم عالیقدر شیعه در نجف اشرف درگذشت. وی شاگرد بزرگ شیخ انصاری و وارث علم او به حساب می آمد. بعد از رحلت شیخ انصاری، کرسی درس شیخ در نجف به میرزا حبیب الله رشتی رسید و شاگردان بسیاری در این درس پرورش یافتند. ایشان در کنار میرزای شیرازی (صاحب فتوای تحریم تنباکو) بزرگترین مراجع وقت بودند که تمام جهان اسلام از ایشان تقلید می کردند. (۱۴جمادی الثانی۱۳۱۲ ق)

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد۴، ص۴۶۶؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٣، پ ١٧، ص ۴٨٣.

۲- فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد۵، ص۴۸۹؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١۵۶، ص ١١. وزارت جنگ پرسید «سلام نیم رسمی چیست؟ توضیح دهید که به عرض برسد.» (همان، ص ١٢)

۳- رنگ ایمان؛ آیت الله العظمی شهید حاج ملامحمد خمامی، ص۲۱-۲۳٫

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه