روز شمار تاریخ گیلان/ 20 آذر؛

جنگلهای اسالم تا ۴۰ سال به روس ها واگذار شد

در چنین روزی، جنگلهای اسالم و گرگانرود تالش برای ۴۰ سال به خوشتاریا واگذار شد و اهالی حق دخالت در امور جنگل را در این مدت نخواهند داشت.

جنگلهای اسالم تا ۴۰ سال به روس ها واگذار شد

به گزارش ۸دی، ۲۰ آذر ماه ۱۳۰۰ شمسی، مراسم جشنی به مناسبت پیروزی بر نهضت جنگل در قزاق خانه برگزار شد. به مناسبت پیروزی و پیشرفت های نظامیان دولتی در گیلان در مبارزه با نیروهای جنبش جنگل، امشب در اداره قزاق خانه مراسم آتش بازی برگزار شد(۱).

۲۰ آذر ماه ۱۳۰۳ شمسی، جنگل های اسالم و گرگانرود تحت اختیار خوشتاریا قرار گرفت. روزنامه ایران در شماره امروز خود خبر داد که نماینده خوشتاریا ملاکین اسالم و گرگانرود را قانع کرده که جنگل های منطقه را تحت کنترات خود بگیرد. وی با پرداخت پول این امتیاز را به دست آورده است. مدت کنترات ۴٠ سال است و اهالی حق دخالت در امور جنگل را نخواهند داشت و خوشتاریا می تواند به هر کسی که مایل باشد این کنترات را واگذار کند(۲).

۲۰ آذر ماه ۱۳۶۰ شمسی، محمدحسین حقیقت از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در سردشت به شهادت رسید. وی متولد ۲ بهمن ماه ۱۳۳۹ در روستای معاف امندان بود و از لشکر ۲۳ نوهه به مناطق عملیاتی اعزام شده بود. پیکر مطهر این شهید والامقام در معاف امندان تدفین شد.

۲۰ اذر ۱۳۶۲ شمسی، رشیدجامه پره ئی از رزمندگان شهرستان رودبار به شهادت رسید. وی ۴ آذر ماه ۱۳۴۳ در روستای انارکول رودبار استان گیلان متولد شد و ۲۰ آذر ماه ۱۳۶۲ در حالی که پاسدار انقلاب اسلامی بود در یک حمله مسلحانه در مهاباد به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در امام زاده صالح پره تدفین شد.

پی نوشت:
۱-فراهانی، حسن، روزو شمار تاریخ ایران، جلد ۱، ص۴۵۶؛ روزنامه ایران، ۲۰/ ۹/ ۱۳۰۰، ص ۱.
۲- فراهانی، حسن، روزو شمار تاریخ ایران، جلد ۴، ص۴۶۵؛ روزنامه ایران، شم ١٧٣٠، ص ٣.

۳- رنگ ایمان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه