روز شمار تاریخ گیلان / 21 آبان؛

ورود یک کمونیست به انزلی / شهادت سردار علیجان بی‌نیاز در موسیان

در چنین روزی سردار علیجان بی نیاز از فرماندهان مبارزه با منافقین کوردل در جنگلهای گیلان و مازندران در موسیان به شهادت رسید.

ورود یک کمونیست به انزلی / شهادت سردار علیجان بی‌نیاز در موسیان

به گزارش ۸دی، ۲۱ آبان ماه ۱۳۰۰ شمسی، سعد الدوله از سوی رضاخان به رشت اعزام شد. رضاخان به منظور بررسی اوضاع گیلان و زمان احضار و فراخواندن نیروهای دولتی از آنجا سعد الدوله را به رشت اعزام کرد(۱).

۲۱ آبان ۱۳۰۱ شمسی، خان سالار انتظام از رضاخان درخواست کرد اسلحه ها در گیلان جمع آوری شود. غلامحسین خان سالار انتظام کفیل ارکان حرب لشکر مرکز امروز از رضا خان درخواست کرد که یک صاحب منصب ارشد از تهران به عنوان رئیس کمیسیون جمع آوری اسلحه در گیلان در نظر گرفته شود. اگر این کمیسیون به ریاست سرهنگ علی اکبر درخشانی رئیس قشون گیلان یا یکی از صاحب منصبان آن قشون تشکیل شود نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد. وی در تلگراف دیگری این خبر را هم به مرکز داد که سالار رشید و برادرش ضرغام خبر داده اند که سلاح های سنگین خود را تحویل قشون گیلان داده اند؛ اگر صلاح می دانید «به رئیس قسمت گیلان امر شود از حمایت آنها مضایقه ننماید»(۲).

۲۱ آبان ماه ۱۳۰۲ شمسی، یک کمونیست جدید وارد انزلی شد. زیمین، که منابع انگلیسی از او به عنوان «مقام کمونیست» یاد می‌کنند، امروز از باکو به انزلی وارد شد. او موظف است سازمان سیاسی بلشویسم را در گیلان بررسی کرده، به مسکو گزارش دهد. سه روز پیش نیز هفت روسی که در مدرسه سیاسی کمونیست باکو دوره دیده بودند به این بندر وارد شده بودند(۳).

۲۱ آبان ماه ۱۳۶۱ شمسی، علیجان بی نیاز از رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و از فرماندهان مبارزه با منافقین در جنگل های گیلان و مازندران در منطقه موسیان به شهادت رسید. وی ۱۵ اسفند ۱۳۳۵ در روستای دلیجان از توابع اشکور علیا رحیم آباد رودسر به دنیا آمده بود. پیکر مطهر شهید علیجان بی نیاز در گلزار شهدای رودسر تدفین شد.

بیستم آبان ماه ۱۳۶۲ شمسی، رامین امیری از رزمندگان داوطلب دفاع مقدس در سن ۱۵ سالگی در منطقه مریوان به دست نیروهای بعثی به شهادت رسید. شهید امیری در سال ۱۳۴۷ در ماسال به دنیا آمد. وی خردادماه سال ۱۳۶۰ در اوج تحرکات منافقین در شهرستان رضوانشهر و چوکا و پره سر به سپاه چوکا پیوست. وی از سوی فرمانده وقت سپاه چوکا (شهید پرویز محبی) مسئول رسیدگی به امور زندانیان شد. رامین امیری سرانجام در روز بیست و یکم آبان ماه سال ۱۳۶۲ در سن ۱۵ سالگی توسط بعثی ها در منطقه مریوان به شهادت رسید.

پی نوشت:

۱- روزشمار تاریخ ایران؛ جلد۱؛ ص ۴۱۴؛ جنبش میرزا کوچک خان بنابر گزارش های سفارت انگلیس، ص ۷۹

۲- روزشمار تاریخ ایران؛ جلد۲؛ ص ۴۸۶؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، س ۱۳۰۱، شم سند ۳۶۸۹.

۳- روز شمار تاریخ ایران؛ جلد۳؛ ص۴۲۹؛ اسناد وزارت امور خارجه، ٣٩-٣٨-٣۶-١٣٠٢.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه