تحلیلی بر نتیجه انتخابات 94 گیلان؛

شکست سنگین اصلاحات در ” گیلان شبیه ترین استان به تهران ” / آیا همچنان گیلان را استان هاشمی می نامید؟

گیلان را می توان یکی از شبیه ترین استان های کشور به تهران دانست زیرا در بسیاری جهات از جمله مسائل فرهنگی ، اجتماعی و خاصه سیاسی در جامعه شهری این دو دیار اشتراک رفتار ، عقیده و نظر بسیاری دیده می شود.

شکست سنگین اصلاحات در ” گیلان شبیه ترین استان به تهران ” / آیا همچنان گیلان را استان هاشمی می نامید؟

به گزارش ۸دی، گیلان را می توان یکی از شبیه ترین استان های کشور به تهران دانست زیرا در بسیاری جهات از جمله مسائل فرهنگی ، اجتماعی و خاصه سیاسی در جامعه شهری این دو دیار اشتراک رفتار ، عقیده و نظر بسیاری دیده می شود.

وضعیت پوشش در تهران و همچنین وضعیت فرق و مذاهب در پایتخت بسیار شبیه به وضعیتشان در گیلان است و به عنوان مثال شاید بتوان  گفت بعد از تهران رشت یکی از شهرهایی است که بیشترین مسیحی را در خود جای داده است.

علاوه بر مسائل فرهنگی و اجتماعی گیلان و تهران در یک وجه مهم دیگر نیز مشترکات بسیاری دارند و آن مسائل سیاسی است که به عنوان مثال می توان گفت همواره نتایج آرای مردم در پایتخت و گیلان شبیه به هم هستند.

این شباهت نتایج در بسیاری از موارد، موجب راجتی خیال اصلاح طلبان در طول ادوار انقلاب اسلامی بود و بدین جهت همواره گیلان را استان سفید یا به تعبیری دیگر استان هاشمی می خواندند.

اما آنچه در انتخابات ۹۴ اتفاق افتاد موجبات تعجب همگان را فراهم آورده است و حتی خود اصلاح طلبان و حامیان هاشمی نیز این نتایج را در گیلان باور نمی کنند.

باید اشاره کرد که در ۱۱ حوزه انتخابیه گیلان از ۱۰ نماینده منتخب که هم اکنون به مجلس راه یافته اند ۷ نفر اصولگرا می باشند و این یعنی ۷۰ درصد کرسی های گیلان در مجلس هم اکنون در دست اصولگرایان است و حال باید از اصلاح طلبان پرسید که آیا همچنان گیلان را استان هاشمی و اصلاحات می نامید؟

از دلایل آنچه باعث این پیروزی شگرف اصولگرایان و شکست سنگین اصلاح طلبان شد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱.جلوگیری از ورود پول های کثیف کاگزاران به عرصه انتخابات که ضربه مالی سنگینی به اصلاح طلبان وارد کرد.

۲.ائتلاف بزرگ اصولگرایان با مدیریت سردار علیزاده که با از خود گذشتگی به جای تلاش برای رای آوردن خودش تلاش کرد اصولگرایان گیلان وارد مجلس بشوند.

۳.عملکرد موفقیت آمیز دستگاه های امنیتی استان علی الخصوص سپاه قدس گیلان که با دستگیری عوامل خرید و فروش رای در استان بسیاری از نتایج را دستخوش تغییر نمود.

۴.عملکرد ضعیف دولت در خصوص وعده های اقتصادی و معیشتی به مردمی که بیش از نیمی از آرای خود در انتخابات ۹۲ را به روحانی اختصاص داده بودند و با شاید می خواستند با انتخاب اصولگرایان زنگ خطری جدی برای دولت اعتدال به صدا در بیاورند.

۵.اصلاح طلبان به دلیل عملکرد اپوزسیون گونه خود در دو دهه اخیر نتوانسته اند بدنه اجتماعی متناسب با انقلاب اسلامی و قابل تایید توسط شورای نگهبان پرورش دهند و از این رو در تعدادی از شهرها رقبای اصولگرایان بسیار ضعیف بوده و توان رقابت نداشتند.

در پایان باید اشاره کرد این روند اگر ادامه داشته باشد اصلاحات تاوان سنگینی را در انتخابات ۹۶ پرداخت خواهد کرد و شاید شاهد اولین دولت ۴ ساله تاریخ انقلاب اسلامی باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
افتخار در بردنِ مسابقه ی تکنفره، حاصل جهل یا وقاحت است!
رضا يارمحمدخواه
با تمام اين موارد مهمترين مسئله اين است كه اصولگرايان گيلان در مجلس گزارشي از كاركرد خود در ادوار گذشته ي مجلس و مجلس بعدي به مردم بدهند كه متاسفانه نمي دهند و مانند نمايندگان تهران شهامت اين كار را ندارند و بعضا مواردي شنيده مي شود كه مو به تن آدمي سيخ مي شود و آنجاست كه مي ماند اصولگرايي به چه معناست؟ و ديگر آنكه در فومن و انتخابات مجلس آن افتضاحي كه بار آمد و نماينده اي برخاست كه مشخص نيست راي او و رقيب پشت سري او تا چندعدد خريداري شد و يا سالم بوده باشد.
در حاشیه