گذری بر آخرین طرح در حال اجرای شهرداری/ آیا میدان شهرداری به سرنوشت کلاه فرنگی دچار می شود؟

با پیاده روسازی همه ی مسیر های منتهی به شهرداری عملا همان اتفاق تلخی که برای عمارت کلاه فرنگی رخ داد ممکن است برای این نماد قدرت اجتماعی نیز رخ دهد و میدانی که روزی محل همه ی تجمعات مهم ملی مانند جشن پیروزی انقلاب بود از دور خارج شود.

گذری بر آخرین طرح در حال اجرای شهرداری/ آیا میدان شهرداری به سرنوشت کلاه فرنگی دچار می شود؟

سرویس فرهنگی ۸دی؛

برای حفظ اقتدار ملی نیاز است که از تامین امنیت همه ی ۵ رکن قدرت سازمانی اعم از سیاسی ، اقتصادی ، نظامی ، فرهنگی ، اجتماعی اطمینان حاصل شود.

مثلا برای حفظ هویت فرهنگی هر کشور نیاز است که آداب و رسوم و نمادهای فرهنگی آن خطه همواره مورد احترام و توجه قرار گیرد. یا مثلا برای حفظ هویت اجتماعی نیاز است از هرچه پرشور برگزار شدن جشن ها یا تجمعات در هر خطه ای اطمینان حاصل نمود.

۲۲bahman-rasht-93 (19)

هر چند متاسفانه این روز ها شاهد این هستیم یکی از مهمترین وجوه هویت فرهنگی ایران اسلامی که عاشورا و حسین (ع) می باشد هر از چند گاهی با بی احترامی های نگران کننده مواجه می شود مانند اتفاقی که توسط شهرداری منطقه ۵ رشت برای پرچم های ابا عبدالله رقم زد و دل اهالی آن منطقه را به درد آورد و از مسئولین شهرداری انتظار می رفت که برخورد لازم با متخلفین را انجام دهند.

البته همانگونه که اشاره شد انتظار می رفت و دیگر نمی رود. به قول شاعر از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید جناب شهردار!

این روزها شاهد پیاده روسازی مسیر های منتهی به میدان شهرداری رشت که یکی از ارکان اساسی اقتدار اجتماعی در استان گیلان می باشد هستیم. می نویسیم پیاده روسازی ، بخوانید محدود سازی ، بخوانید موزه سازی ، بخوانید کلاه فرنگی سازی …

عمارت کلاه فرنگی رشت مربوط به دوره قاجار است و در رشت، ضلع جنوبی پارک قدس (باغ محتشم) در کنار رودخانه گوهررود واقع شده است.

۲۲bahman00004

با پیاده روسازی همه ی مسیر های منتهی به شهرداری عملا همان اتفاق تلخی که برای عمارت کلاه فرنگی رخ داد ممکن است برای این نماد قدرت اجتماعی نیز رخ دهد و میدانی که روزی محل همه ی تجمعات مهم ملی مانند جشن پیروزی انقلاب بود از دور خارج شود.

با پیاده روسازی خطر این وجود دارد که محل مهمترین تجمع ملی مذهبی گیلان یعنی محرم و عاشورا که به گفته ی امام انقلاب و اسلام را زنده نگاه داشته است از مدار توجهات خارج گردد.

photo_2015-11-02_08-37-54

شاید بگویید خوب جایی دیگر برگذار می کنیم، اما حواسمان باشد که با این کار دیگر شهرداری یک نماد تاریخی ملی پویا نخواهد بود و تنها باید مانند اثری در موزه که مرده و بی تحرک است به آن نگریست البته اگر بیایند و بنگرند و گرنه آنچه تاریخ اتفاقات عمارت کلاه فرنگی رشت نشان می دهد نتیجه به گونه ای خطرناک تر رقم خواهد خورد.

گفتنی است عمارت کلاه فرنگی رشت مربوط به دوره قاجار است و در ضلع جنوبی پارک قدس(باغ محتشم) درKolah_Farangi_in_Rasht کنار رودخانه گوهررود رشت واقع شده است و اکنون به دلیل نداشتن جایگاه اجتماعی میان مردم به متروکه ای تبدیل شده است.

نتیجه اینکه امروزه نه تنها بسیاری از نسل جوان گیلان بلکه بسیاری از جوانان رشتی نیز حتی نام کلاه فرنگی به گوششان آشنا نیست.

البته با توجه به اینکه این قبیل انتقادات به جایی نخواهید رسید و با توجه به اصل “خیر شما را نخواستیم لطفا شر مرسانید”، در حال حاضر فقط از نهاد های مسئول خواهشمندیم فکری برای تجمع و راهپیمایی مهم و تاریخی ۱۳ آبان نمایند که در این روزهای استکبار نه ستیزی! دشمنان دوست نما برگزاری هرچه باشکوه تر آن برای حفظ اقتدار ملی و امنیت ملی بسیار حیاتی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
متاسفانه وقتی مهاجرین و.......بررشت مسئولیت های این شهر،سیطره انداخته اندنبایدغیرازاین انتظاری داشت
ناشناس
ثابت قدم ، قدم در راه نابودی رشت عزیز با عزمی ثابت
در حاشیه