مقصر اصلی ناکامی والیبال ایران کیست؟/ کواچ باید قربانی شود یا ستاره‌ها؟

تیم ملی والیبال ایران بعد از چند سال روند رو به رشدی که در پیش گرفته بود در جام جهانی نتایج خوبی نگرفت و حالا بحث‌های زیادی پیرامون آینده تیم وجود دارد و جدی ترین بحث بر سر ماندن یا رفتن اسلوبودان کواچ سرمربی صربستانی تیم ملی است.

مقصر اصلی ناکامی والیبال ایران کیست؟/ کواچ باید قربانی شود یا ستاره‌ها؟

به گزارش ۸دی به نقل از مشرق، والیبال ایران از چند سال گذشته همیشه در حال پیشرفت بوده و همین موضوع باعث شد تا مردم انتظار زیادی تیم ملی والیبال کشورشان داشته باشند و عاشقانه تیمشان را دوست بدارند. شاید همین موضوع باعث شده تا امروز مردم آن‌قدر از نتایج و عملکرد والیبال ایران در جام جهانی شاکی باشند.

نتایجی که ایران در جام جهانی ۲۰۱۵ والیبال گرفت دور از انتظار بود و همین موضوع باعث شده تا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در پاسخ به این سوال که آیا زنگ خطر برای این تیم به صدا در آمد، بگوید: «هشدار بود. ولی مردم نگران نباشند. من به خاطر نتایجی که تیم گرفت عذرخواهی می کنم ولی نگران آینده نباشند.»

گزارش والیبال

مردم انگار انتظار باخت از تیم همیشه پیروزشان را نداشتند. کار به جایی رسیده که دیگر ستاره‌های محبوب تیم، انتقاد را تجربه کرده‌اند. این بهانه‌ای بود تا خبرنگار مشرق سراغ کارشناسان والیبال برود و علت نتایج ضعیف ایران و نقش کواچ در ثبت این نتایج را جویا شود و از آنها راه حل بخواهد.

* نتایج غیر قابل پیش بینی بود

بهنام محمودی ملی‌پوش سال‌های نه چندان دور والیبال ایران و کارشناس این رشته ورزشی در مورد نتایج بدست آمده در جام جهانی والیبال می‌گوید: «ما شاید تا قبل از آغاز بازی‌ها هم این پیش بینی را داشتیم که در بازی با قدرت‌ها به آنها ببازیم اما در نهایت رتبه‌ای کمتر از ششم، هفتمی برای تیم ملی متصور نبودیم. به هر حال به هیچ وجه فکر نمی‌کردیم به استرالیا و کانادا هم ببازیم و هشتم شویم».

علی شاکری، دیگر کارشناس والیبال نیز اینطور درمورد نتایج توضیح می‌هد: «برای والیبال ما این نتایج دور از تصور بود. با توجه به روند رو به رشد والیبال در سال‌های اخیر حتی در بدبینانه ترین حالت هم کسی فکرش را نمی‌کرد چنین نتایجی بگیریم».

وی می‌افزاید: «در بدترین حالت فکر می‌کردیم به ۳، ۴ تیم برتر جهان ببازیم آن هم در شرایطی که حتی می‌شد پیروز باشیم اما باخت به استرالیا و کانادا غیر قابل پیش بینی بود. حالا باید به فکر باشیم و ببینیم چطور به این بن بست رسیدیم».

مقصر اصلی ناکامی والیبال ایران کیست؟/ کواچ باید قربانی شود یا ستاره‌ها؟

جمشید حمیدی، کارشناس برجسته والیبال اما اینطور صحبت‌هایش را آغاز می‌کند: «از لیگ جهانی و پس از بازی با آمریکا بود که زنگ خطر برای والیبال ایران به صدا درآمد و معلوم شد تیم ملی سرحال نیست و ما همان زمان هشدار دادیم».

این کارشناس اظهار می‌کند: «بعد از آن بازی با آمریکا می‌شد تصور شکست تیم ملی مقابل قدرت‌های جهان والیبال در جام جهانی را داشت اما در این حد که به استرالیا و کانادا هم ببازیم. این دو باخت واقعا بد بود».

محمد ترکاشوند، بازیکن سابق تیم ملی والیبال هم این‌گونه به نتایج تیم ملی واکنش نشان می‌دهد: «به نظر من در ضعیف بودن نتایج تیم ملی والیبال در جام جهانی شکی نیست و حالا باید به فکر جمع و جور کردن تیم باشیم».

گزارش والیبال

* کواچ قربانی شود یا ستاره ها؟

به گزارش مشرق، جام جهانی والیبال با تمام تلخی و شیرینی‌هایش و با تمام نتایج خوب و بدش تمام شد؛ اما حالا باید به فکر مسابقات بعدی باشیم. یعنی جایی که باید در ژاپن به فکر کسب سهمیه المپیک بود. آخرین جایی که می‌توان بهترین نسل والیبال ایران را برای نخستین بار در المپیک ببینیم. برای رسیدن به این مهم در فرصت باقی مانده چه باید کرد؟ بهنام محمودی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «ما نباید فراموش کنیم که تیم‌های دیگر هم ننشسته‌اند تا شاهد پیشرفت ما باشند، آنها هم در تلاشند تا با قدرت تر شوند. من به طور کل با عوض کردن کواچ مخالف هستم چون زمان چندانی برای مسابقات انتخابی المپیک نداریم. به نظر من برای برون رفت از این وضعیت تنها باید کادرفنی را تقویت کرد. باید بتوانیم با بستن کادری قوی تر رابطه بهتری بین کادرفنی و بازیکنان ایجاد کنیم و بازیکنانی که از لحاظ روحی در افت هستند را بازیابی کنیم».

علی شاکری اما نظری کاملا متفاوت با بازیکن سابق تیم ملی دارد و اینطور صحبت می‌کند: «به نظر من باید سرمربی تیم ملی را عوض کرد. ما هنوز وقت کافی برای رسیدن به مسابقات انتخابی المپیک داریم».

البته شاکری در این رابطه توصیه‌ای هم به فدراسیونی‌ها دارد و می‌گوید: «از همان روز اول که کواچ را به عنوان سرمربی تیم ملی و جانشین ولاسکو انتخاب کردند بسیاری از کارشناسان واقع‌بین پیش بینی کردند که او گزینه مناسبی برای جانشینی ولاسکو نیست. کواچ تجربه کافی نداشت. بازیکنان ما که به مرز پختگی رسیده بودند بعد از ولاسکو مربی‌ای می‌خواستند که دانش فنی و مدیریت و تجربه بالایی داشته باشد اما کواچ اینطور نبود و بازیکنان به خوبی این را فهمیدند. حالا بحث من این است که اگر هم قرار است کواچ برود و مربی دیگری جایگزین او شود اولا مربی نباید پروازی باشد. دوما باید مربی با تجربه‌ای نباشد».

شاکری می‌افزاید: چند وقت پیش صحبتی از حضور سیچلو مطرح شد اما باید بگویم الان نه کواچ و نه سیچلو هیچ کدام بدرد والیبال ایران نمی‌خورند و در واقع آمدن سیچلو یعنی از چاله به چه افتادن.

گزارش والیبال

جمشید حمیدی هم تقریبا با شاکری موافق است اما با این تفاوت که او می‌گوید: «به نظر من برای برون رفت از این وضعیت باید قربانی داد. حالا این قربانی کواچ باشد یا چند بازیکن زیاد فرقی نمی‌کند چون تیم نیاز به یک شوک دارد. در واقع ما باید کاری را انجام بدهیم که چند وقت پیش استرالیا، لهستان و ایتالیا انجام دادند و چند بازیکن بزرگشان را کنار گذاشتند».

وی اینطور به صحبت‌هایش ادامه می‌دهد: «بعد از ولاسکو فدراسیون سراغ کواچ رفت. مربی‌ای که به نظر من صفر کیلومتر بود. این درست که کواچ سابقه مربیگری در لیگ ایتالیا را داشت اما باید بدانید چند سالی است که دیگر لیگ ایتالیا پر ستاره و خیلی قدرتمند نیست. به نظر من در مربیگری هرم وارونه ساختیم و حالا باید کسانی که باعث این شدند پاسخگو باشند».

حمیدی تصریح می‌کند: «ناکامی امروز ما چند مقصر دارد. از کسانی که کواچ را آوردند تا فدراسیون و خود کواچ. به نظر من فدراسیون از بزرگ شدن بی اندازه بازیکنان غافل شد که البته در این مورد رسانه‌ها هم بی تاثیر نبودند».

ترکاشوند هم مثل حمیدی معقتد به یک شوک بزرگ است و می‌گوید: «من معتقدم باید به تیم ملی شوک داد. این شوک ۲ حالت دارد و یا باید چند بازیکن را بیرون کنیم که کار خیلی سختی است یا کادرفنی را».

مقصر اصلی ناکامی والیبال ایران/ کواچ باید قربانی شود یا ستاره‌ها؟

* درگیری در تیم ملی والیبال تا چه حد صحت دارد؟

در جریان مسابقات جام جهانی شایعات زیادی پیرامون تیم بود. از درگیری بازیکنان با هم گرفته تا درگیری با کادرفنی؛ ترکاشوند به این موضوع واکنش جالبی نشان داده و می‌گوید: «باید خدا خدا کنیم که اینطور مشکلات عامل عدم نتیجه گیری تیم ملی نبوده باشد. اگر چنین اتفاقاتی افتاده باشد سخت است جمع کردند این تیم».

علی شاکری هم در مورد این قضیه اینطور توضیح می‌دهد: «به نظر من درگیری خاصی در تیم ملی وجود نداشته است. من بیشتر از اینکه در تیم نبود همدلی و مشکل ببینم، بی انگیزگی و اشباع شدگی بازیکنان را دیدم و مشکل بزرگتر این بود که مربیان و کادرفنی نتوانستند انگیزه و شادابی را به بازیکنان بازگردانند».

شهرام محمودی اما طور دیگری با این مورد برخورد کرده و اظهار می‌کند: «بعید می‌دانم مشکل درگیری در تیم ملی وجود داشته باشد. کواچ انسان با شخصیتی است و بازیکنان باتجربه تیم ملی هم همینطور اما حالا شاید بعضی بازیکنان جوان‌تر کمی جوانی کرده باشند».

جمشید حمیدی هم در مورد این سوال اینطور واکنش نشان می‌دهد: «من همراه تیم نبودم که ببینم درگیری وجود داشته یا نه و اینهایی که می‌گویند در حد حرف و شایعه است. البته وقتی بحث مدیریتی و سرپرستی تیم ضعیف باشد بازیکن سالاری پیش می‌آید و همین می‌تواند به تیم ضربه بزند. ما زمانی در والیبال موفق بودیم که بازیکنان مثل یک سرباز در اختیار تیم ملی بودند اما الان بازیکنان دنبال پاداش هستند. والیبالیست‌ها باید بدانند تیم ملی فقط پاداش و بحث مالی نیست آنها باید مثل یک سرباز در اختیار تیم ملی باشند».

به گزارش مشرق، آن گونه که از صحبت کارشناسان امر بر می آید والیبال ایران دچار بحران شده و اگر می خواهیم به سرنوشت فوتبال یا ورزشهای دیگری که امتحان خود را پس داده اند نشویم در فاصله ۷ ماه مانده به انتخابی المپیک باید تصمیمی معقول گرفته شود که در درازمدت به کمک تیم بیاید و به مسکن های احساسی متوسل نشویم. یادمان باشد نخستین حضور ایران در المپیک کمترین خواسته برحق مردم از بلندقامتان کشورشان است، چیزی که داورزنی به طور قطع قول آن را به مردم داده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه