شکست تحقیرآمیز غربی‌ها/ دست کری به سوی ایران دراز شد

«وزیر خارجه آمریکا و همتایان اروپایی‌اش در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل، دست خود را به سمت دشمن سنتی‌شان یعنی ایران دراز کردند تا بلکه با کمک این کشور بتوانند بحران سوریه را خاتمه دهند».

شکست تحقیرآمیز غربی‌ها/ دست کری به سوی ایران دراز شد

به گزارش ۸دی به نقل از جام نیوز، قدرت های غربی که با ایجاد و تقویت داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه، قصد فروپاشی دولت بشار اسد را داشتند با شرایط تحقیرآمیزی مواجه شده و اکنون دست به دامان ایران و روسیه شده اند.

خبرگزاری فرانسه (AFP) با تاکید بر این مطلب نوشت: دیپلمات های آمریکا و دیگر کشورهای غربی روز شنبه تقلا کردند تا به راهبردی دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ سوریه دست یابند و این تکاپو پس از آن بوده که برنامه نظامی آنان با وضعیتی تحقیرآمیز مواجه شده است.

این خبرگزاری افزود: جان کری، وزیر خارجه آمریکا و همتایان اروپایی اش در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل در نیویورک، دست خود را به سمت دشمن سنتی شان یعنی ایران دراز کردند تا بلکه با کمک این کشور بتوانند بحران سوریه را خاتمه دهند.

پایگاه آمریکایی یاهو (Yahoo) نیز این گزارش را با تیتر “درحالی که استراتژی غرب درمورد سوریه لرزان و ضعیف شده، غربی ها دست خود را به سوی ایران دراز کردند” منعکس کرده و نوشت: ایران و روسیه از بشار اسد حمایت می کنند؛ شخصی که واشنگتن وی را عامل جنگ داخلی سوریه می داند که موجب شده نیمی از این کشور به دست گروه داعش بیفتد.

در ادامه این نوشتار می خوانیم: آمریکا که نسبت به پیگیری پروسه صلح در سوریه و ابقای بشار اسد در قدرت بی تمایل بود، به حمایت از یک گروه شورشی میانه رو در این کشور پرداخت. اما این استراتژی نیز ظاهرا از هم پاشیده و بی اثر شده است چراکه پنتاگون تایید کرده، آخرین گروه مبارزان آموزش دیده توسط آمریکا برای جنگ در سوریه، یک چهارم تجهیزات و تسلیحات خود را به القاعده تحویل داده اند.

یاهو افزود: پیش از این و در سال جالی، ۵۴ گروه قوی به سوریه اعزام شده بودند اما این گروه ها مورد حمله نیروهای محلی القاعده و جبهه النصره قرار گرفته و از هم پاشیدند و تنها ۴ یا ۵ گروه چریکی فعال مانده اند.

در مقابل تلاش بی ثمر آمریکا برای تقویت متحدان خود در سوریه، روسیه و ایران ثابت کردند دوستان خوبی برای بشار اسد هستند که همچنان قدرت را در دمشق حفظ کرده است.

در حالیکه ابتکار عمل غربی ها برای حل بحران سوریه درحال نابودی است، کری و متحدانش به نیویورک آمده و امیدوارند بتوانند تهران و مسکو را متقاعد سازند که برای دستیابی به یک راه حل سیاسی گسترده در سوریه تلاش کنند. در همین راستا، کری و فدریکا موگرینی، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، دیدارهای جداگانه ای را با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ترتیب داده اند.

جان کری روز شنبه در گردهمایی مشترک با ظریف گفت: من این هفته را به عنوان یک فرصت بزرگ برای همه کشورها می بینم تا نقش مهمی را در تلاش برای حل برخی مسائل بسیار مشکل خاورمیانه ایفا کنند. وی افزود: ما نیاز داریم که در سوریه، یمن و دیگر نقاط منطقه به صلح دست یابیم و من فکر می کنیم طی هفته جاری فرصت هایی وجود دارد تا در خلال گفتگوها به پیشرفت هایی دست یابیم.

در ادامه این گزارش با اشاره با عدم تمایل ایران برای همکاری با آمریکا در جریان جنگ سوریه آمده است: اما ظریف حتی قبل از دیدار با کری به روشنی بیان داشته بود که تمرکز ایران همچنان بر اجرای توافق هسته ای است که در ماه آوریل با پنج قدرت جهانی به امضاء رسید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه