نباید اجازه داد گروه‌های تروریستی به دولت‌های تروریستی تبدیل شوند

رییس جمهور با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی به دولت‌های تروریستی تبدیل شوند،‌گفت:اگر همه کشورهای جهان به مبارزه باتروریسم در سوریه اولویت دهند،مسیر مناسبی برای حل مشکلات سوریه است.

نباید اجازه داد گروه‌های تروریستی به دولت‌های تروریستی تبدیل شوند

به گزارش ۸دی به نقل از  مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر جمعه به وقت نیویورک در دیدار دیلما روسف رییس‌ جمهوری برزیل، با بیان اینکه برزیل در میان کشورهای آمریکای لاتین دارای جایگاه خاص نزد ایران است و دو کشور همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته اند، گفت: سفر وزیر خارجه برزیل به ایران آغاز حرکتی جدید در گسترش روابط دو کشور بود و امیدواریم در آینده نیز شاهد تقویت و توسعه این مناسبات باشیم.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط با برزیل نمی‌بیند و در آستانه تحرک جدیدی هستیم، افزود: باید برای اجرایی شدن و عملیاتی کردن توافقنامه های موجود میان دوکشور تلاش کنیم.

روحانی با بیان اینکه ایران و برزیل باید از فضای جدیدی که بعد از توافق هسته‌ای بوجود آمده برای تقویت و گسترش روابط خود به خوبی استفاده کنند، اظهار داشت: شرکت‌ها و کمپانی‌های برزیل می‌توانند در بخش‌های مختلف عمرانی و بازار سرمایه ایران حضور پیدا کنند.

رییس جمهور افزود: برزیل در بخش صنعت، صنایع فلزی و معدنی توانمندی‌های خوبی دارد و می‌تواند در این زمینه‌ها در ایران فعالیت کند.

روحانی با بیان اینکه روابط ایران و برزیل تنها محدود به حوزه اقتصادی نبوده و دو کشور می‌توانند در زمینه مسایل فرهنگی و سیاسی نیز روابط خوبی با هم داشته باشند، گفت: ایران و برزیل در زمینه مسایل منطقه‌ای، امنیت جهانی، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و تقویت جنوب – جنوب می‌توانند همکاری های بسزایی داشته باشند.

رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقمند است همکاری‌های خود را با مجموعه بریکس که برزیل یکی از اعضای فعال آن است، توسعه دهد، اظهار داشت: تصمیم دولت ایران بر فعال شدن بخش خصوصی است که در این راستا بخش خصوصی دو کشور می‌توانند، با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند.

روحانی خاطر نشان کرد: ایران در مرکز یک بازار ۳۰۰ میلیونی در کشورهای همسایه خود می‌تواند منطقه ای خوب و فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری و همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی باشد.

رییس جمهور، ایران را به عنوان قطب مهم انرژی در منطقه و دارای جوانان تحصیلکرده و نیروی انسانی توانمند برشمرد و اظهار داشت: امروز زمینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های شرکت ‌های خارجی در ایران فراهم شده و همچنین پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه‌های گوناگون علمی و فناوری از جمله نانو، بیوتکنولوژی و آی‌سی‌تی در ایران به دست آمده که در این راستا پارک‌های علم و فناوری ایران می‌توانند با مراکز علمی و فناوری برزیل ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند.

روحانی ضمن دعوت از رییس‌ جمهور برزیل برای دیدار رسمی از ایران، این سفر را حرکتی خوب در گسترش روابط دو کشور دانست و گفت: برزیل در آمریکای لاتین و ایران در خاورمیانه می‌توانند نقطه اتصال و همکاری دو منطقه در بخش‌های مختلف باشند.

رییس جمهور در بخش دیگری از این دیدار در خصوص مسایل سوریه گفت: سوریه در جنگی بزرگ با تروریست‌ها درگیر است و مردم این کشور دچار سختی‌های فراوان از جمله آوارگی شده‌اند.

روحانی ادامه داد: معتقدیم در سوریه نمی‌شود همزمان ادعای جنگ با تروریسم و تضعیف حکومت مرکزی را داشت، چرا که اگر حکومت مرکزی این کشور از هم بپاشد، تروریست‌ها فرصت بیشتری برای کشتار مردم پیدا می‌کنند.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی به دولت‌های تروریستی تبدیل شوند، ‌ گفت: اگر همه کشورهای جهان به مبارزه با تروریسم در سوریه اولویت بدهند، مسیر مناسبی برای حل معضلات و اصلاحات سیاسی در سوریه است.

رییس‌ جمهور برزیل نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رییس‌ جمهوری کشورمان، گفت: برزیل تمدن و تاریخ بزرگ ایران را در سطح جهان به رسمیت می‌شناسد و به آن احترام می‌گذارد.

روسف با بیان اینکه معتقدیم فرصت‌های زیادی برای دو کشور در حوزه‌های مختلف تجارت، اقتصاد و فرهنگ در راستای توسعه مناسبات وجود دارد، گفت: ایران و برزیل در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی دیدگاه‌های مشابهی دارند.

وی گفت: ایران و برزیل در گذشته از تحریم‌ها رنج بردند و ما امروز از رفع سریعتر تحریم‌ها علیه ایران استقبال می کنیم.

رییس‌ جمهور برزیل با اشاره به فرصت‌های نامحدود همکاری بین دو کشور، تصریح کرد: برزیل ایران را به عنوان قدرت منطقه‌ای می‌شناسد و علاقمند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این کشور است و در این مسیر از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در برزیل دعوت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هیأت‌های تجاری دو کشور باید جلسات مشترکی با یکدیگر داشته باشند، گفت: علاوه بر توسعه روابط تجاری، اقتصادی و کشاورزی، خواستار تقویت مناسبات علمی و فناوری میان تهران و برازیلیا هستیم.

رییس‌ جمهور برزیل همچنین با بیان اینکه برزیل از گسترش همکاری خود با ایران در مجموعه بریکس استقبال می‌کند، گفت: برای بنده افتخار بزرگی است تا از ایران بازدید کنم چرا که برزیل احترام فراوانی برای فرهنگ و تمدن ایران قایل است.

وی با تأکید بر اینکه ایران نقش بسزایی در ایجاد ثبات در منطقه دارد، گفت: معتقدیم تضعیف دولت سوریه منجر به تقویت تروریسم خواهد بود و امروز دنیا فهمیده که عواقب ادامه جنگ در سوریه به معنای تقویت داعش است.

رییس‌ جمهور برزیل افزود: شکی نیست که در سوریه نیاز به اصلاحات سیاسی داریم، اما اولویت فعلی باید نجات مردم و جلوگیری از سیل آوارگان باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه