واکنش مقامات و رسانه‌های جهان به پیروزی سیاستمدار حامی ایران و حزب‌الله در انگلیس

واکنش های منفی از اروپا و خاورمیانه نسبت به پیروزی “جرمی کوربین” وجود دارد، به طوری که روزنامه آلمانی، “دی ولت” او را به‌عنوان یک “چپ گرای آرمان گرا” توصیف می‌کند که برای جهان واقعی مناسب نیست.

واکنش مقامات و رسانه‌های جهان به پیروزی سیاستمدار حامی ایران و حزب‌الله در انگلیس

به گزارش هشت دی به نقل از مشرق، واکنش های منفی از اروپا و خاورمیانه نسبت به پیروزی “جرمی کوربین” وجود دارد، به طوری که روزنامه آلمانی، “دی ولت” او را به‌عنوان یک “چپ گرایی آرمان گرا” توصیف می‌کند که برای جهان واقعی مناسب نیست.

واکنش مقامات و رسانه‌های جهان به پیروزی سیاستمدار حامی ایران و حزب‌الله در انگلیس

سیاست‌مداران چپ‌گرا از پیروزی “جرمی کوربین” به‌عنوان رهبر حزب کارگر انگلیس، استقبال کردند، اما مطبوعات بین‌المللی نسبت به این واقعه بسیار بدگمان هستند. “کریستینا فرناندز دو کیرشنر”، رئیس‌جمهور آرژانتین اعلام کرده است که پیروزی “کوربین”، پیروزی و دستاورد بزرگی برای ما و آن‌هایی است که مایل هستند سیاست به خدمت مردم درآید.

“دوکیرشنر” که بر ادعای آرژانتین بر جزایر فالکلند تأکید کرده است می‌گوید: “کوربین، دوست مهم آمریکای لاتین است و در عین همبستگی، خواسته‌های ما برای برابری و حاکمیت سیاسی، با وی مشترک است.”

“مارتین مک گینس” از گروه “شن فن” تبریک صمیمانه خود را به جرمی کوربین در توییتر ابراز کرد، درحالی‌که “جری آدامز” گفت: “من سالهاست که جرمی را می‌شناسم. او یکی از دوستان خوب ایرلند و فرایند صلح ایرلند است. من آرزوی موفقیت وی را در جایگاه جدید و چالش‌برانگیزش به‌عنوان رهبر حزب کارگر انگلیس دارم و امیدوار هستم در آینده برای تضمین اینکه دستاوردهای فرایند صلح گرامی داشته شوند، با وی همکاری داشته باشم.”

اما در بخش‌هایی از اروپا و خاورمیانه، برخورد خصمانه‌ای نسبت به انتخاب “کوربین” شده است. روزنامه آلمانی “دی ولت”، “کوربین” را به عنوان یک “چپ‌گرای آرمانگرا” توصیف می‌کند که برای دنیای واقعی مناسب نیست” و می‌گوید انتخاب وی ثابت کرد که جناح چپ انگلیس از واقعیت دور شده است.

روزنامه “تایمز اسرائیل”، مقاله خود را با این سر تیتر آغاز کرد که جرمی کوربین ضد اسرائیلی، رهبر جدید حزب کارگر انگلیس شده است. تایمز اسرائیل در ادامه می نویسد که این عضو چپ‌گرای پارلمان با حزب‌الله و حماس همدردی کرده است و گزارش می‌کند که یهودیان انگلیسی نگران روابط کوربین با انکارکنندگان هولوکاست، تروریست‌ها و برخی از افراد آشکارا ضد یهود، هستند.

“بی‌بی‌سی” گزارش کرد که یک وب‌سایت مرتبط با حماس، از پیروزی کوربین” در انتخابات استقبال کرده است. بی‌بی‌سی به نقل از وب‌سایت “الرساله” می‌گوید: کوربین یکی از برجسته‌ترین چهره‌های انگلیسی است که همبستگی خود را با آرمان فلسطینی و همچنین رد جنگ در غزه اعلام کرده است.

وب‌سایت “میدل ایست آی” یکی از چندین نشریه و رسانه‌ای بود که بر تأثیر احتمالی این انتخابات بر سیاست خارجی انگلیس تمرکز کرد و عنوان کرد که نگرش‌های رسمی (مقامات) نسبت به خاورمیانه ممکن است تغییر کنند.

این احساسات “در شبکه ای بی سی” هم طنین‌انداز شد. این شبکه عنوان کرد که کوربینمی‌تواند باعث سردرد دیوید کامرون در امور خارجه شود.

پایگاه خبری “بریسبان کورتیر- میل”، کوربین را به عنوان چپ‌گراترین رهبر حزب کارگر در دهه‌های گذشته توصیف کرد، درحالی‌که “سیدنی مورنینگ هرالد” تأکید دارد بر اینکه انتخاب سوسیالیست ریش‌دار اهل شمال لندن، تا همین چند ماه پیش، “شانس ۱ در ۱۰۰ در بازار شرط‌بندی داشت.

در آمریکا، بسیاری از روزنامه و مفسران با جنبش حامی سناتور دموکراتیک، “برنی ساندرز”، همگام شده‌اند. برنی ساندرز، سوسیالیستی است که از “هیلاری کلینتون” محبوب در رقابت برای تبدیل‌شدن به نامزد ریاست جمهوری حزبشان، پیشی گرفته است.

وال‌استریت ژورنال می‌گوید که ساندرز و کوربین (یک گیاه‌خوار ریش‌سفید) با پیام‌های رک و پی‌درپی‌شان، به مخالفت گسترده با سیاست‌مداران جریان اصلی دامن زده‌اند.

“واشنگتن‌پست”، پیروزی “کوربین” را به عنوان تصاحب پاپیولیستی حزب کارگر توصیف کرده و می‌گوید دگرگونی خیره‌کننده کوربین از یک شورشی چندین ساله چپ‌گرا به رهبر حزب کارگر انگلیس، سیاست این کشور را تغییر داد.

بسیاری از مفسران آمریکایی توجه خود را به اعتبارنامه‌های جناح چپ کوربین معطوف ساخته‌اند.”واشنگتن اگزمیانر” خاطر نشان کرد که کوربین، مقاله‌نویس روزنامه مورنینگ استار بوده است. این روزنامه در اصل یکی از ارگان‌های حزب کمونیست، انگلیس بوده است”. اما در ادامه واشنگتن اگزمیانرمی‌گوید یکی از سمت‌های کوربین بیشتر با آمریکایی‌ها مرتبط بوده است و کوربین را به‌عنوان یک جمهوری‌خواه کوچک (شخصی که طرفدار جمهوری است اما می‌تواند عضو حزب جمهوری‌خواه نباشد) توصیف می‌کند، که باید گفت او خواستار لغو سلطنت انگلیس است.

در هند، جاییکه سیاست‌مداران کمونیست برای چندین دهه قدرت را در برخی از ایالات در اختیار دارند، پس‌زمینه جناح چپی کوربین چندان باعث تعجب نشده است.

پایگاه خبری هندو  گفت حزب کارگر به‌صورت تمام‌عیار از “تونی بلر” به “کوربین” رسیده است. همچنین این پایگاه خبری به مداخلات رهبر جدید حزب کارگر در امور هند و حمایت وی از دالیت ها اشاره کرد (هندی‌های به‌اصطلاح “نجس و از طبقه پایین جامعه”) و اینکه وی اخیراً از دولت هند به خاطر سوابق حقوق بشری‌اش در کشمیر و سایر نقاط هند، انتقاد کرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه