واکنش پنتاگون به تصویربرداری هواپیمای سپاه از ناو هواپیمابر

یک مقام آگاه در وزارت دفاع آمریکا به خبر منتشر شده در خبرگزاری تسنیم درباره تصویربرداری هواپیمای هاربین سپاه از ناوهواپیمابر آمریکا در خلیج فارس واکنش نشان داد.

واکنش پنتاگون به تصویربرداری هواپیمای سپاه از ناو هواپیمابر

به گزارش ۸دی  به نقل از تسنیم، روز هفتم شهریور ماه جاری با انتشار گزارشی، از انجام عملیات شناسایی و فیلم‌برداری یک فروند هواپیمای گشت دریایی سپاه از یک فروند ناوهواپیمابر آمریکا در خلیج فارس خبر داد.

طبق خبر منتشر شده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعزام یک هواپیمای گشت دریایی Y-۱۲، اقدام به انجام عملیات شناسایی ناوهای آمریکایی عبوری از منطقه تنگه هرمز و خلیج فارس کرده است.

 

گزارش تسنیم را از اینجا بخوانید

گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم در این خبر همچنین، فیلم کوتاهی از تصویربرداری‌ هواپیمای هاربین Y-۱۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ناو آمریکایی را نیز منتشر کرده بود. این فیلم در محافل خبری، بازتاب بسیاری داشت.

هواپیمایی که سپاه طبق این گزارش با آن اقدام به انجام عملیات شناسایی کرده بود، هاربین (Harbin Y-۱۲) نام داشت و به‌تازگی به ناوگان هوایی سپاه در جنوب کشور پیوسته‌ است. هاربین‌ها، هواپیماهایی چندمنظوره و بال بالا هستند که توسط یک شرکت هواپیماسازی به همین نام تولید شده‌اند و نمونه‌های متعددی دارند.

این هواپیماها ساخت کشور چین بوده و در حال حاضر غیر از به‌کارگیری در سپاه، در ۱۵ کشور دیگر جهان نیز وضعیت عملیاتی دارند.

هواپیماهای هاربین

اما حالا با گذشت ۱۱ روز از انتشار این گزارش، یک مقام آگاه در وزارت دفاع آمریکا به خبر منتشره در خبرگزاری تسنیم واکنش نشان داده است. وی گفته: هواپیما‌ها و کشتی‌های جنگی ایران مرتباً و تقریبا به‌صورت روزانه” به نیروهای دریایی آمریکا که در تنگه هرمز فعالیت می‌کنند “نزدیک می‌شوند”.

سخنان این مقام آگاه در وزارت دفاع آمریکا در پایگاه فری‌بیکن (Freebeacon) منتشر شده است. او درباره تقابل بین نیروهای ایرانی و آمریکایی در خلیج فارس نیز گفته است: در تقابل‌هایی که بین‌ نیروهای آمریکایی و ایرانی به‌وجود می‌آید، هواپیماها و کشتی‌های آمریکایی به‌صورت مداوم توسط ایرانی‌ها و برای اهداف شناسایی تحت تصویربرداری قرار می‌گیرند. بخش اعظمی از این تقابل‌ها بین طرفین “به‌صورتی ایمن و حرفه‌ای” صورت می‌گیرند.

پایگاه فری‌بیکن نیز در این باره توضیح داده است که، این اظهارات درباره برخوردهای روزانه، پس از انتشار فیلمی توسط نیروهای نظامی ایران بیان می‌شود که در آن از یک مأموریت شناسایی هوایی بر فراز یک ناو هواپیمابر در تنگه هرمز پرده برداشته شد، بیان شده است.

این پایگاه خبری در ادامه، زمان دقیق تصویربرداری هواپیمای سپاه را “اواخر ماه آگوست” اعلام کرده و می‌نویسد که، مقام پنتاگون در پاسخ به سؤالی درباره صحت این کلیپ بدین امر اذعان داشت که ایران مرتباً عملیات‌های شناسایی انجام می‌دهد. هدف اصلی ایرانی‌ها از نزدیک شدن به نیروهای آمریکایی اطلاعات، تجسس و شناسایی است. به همین علت این تقابل‌ها همیشه شامل حضور تصویربرداران ایرانی است که در حال عکسبرداری و تصویربرداری هستند.

البته، این مقام آگاه در وزارت دفاع آمریکا در ادامه گفته است: طی این تقابل‌ها ما نیز تصویربرداری می‌کنیم. تقابل‌های ایمن، حرفه‌ای و منظم جای نگرانی نیستند و ما کاملاً از توانایی نیروی دریایی آمریکا برای دفاع از خودشان اطمینان داریم. ما همچنین به‌صورت علنی تقابل‌هایی با ایرانی‌ها را که غیرایمن محسوب می‌شوند نیز تأیید می‌کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه