تفاوت نگاه ناصر عاشوری و حسن روحانی در مسئله رفع تحریم ها!

نماینده مردم فومن و شفت و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس روز گذشته در نطق میان دستورش در مخالفت با سیاست های دولت لب به سخن گشود.

تفاوت نگاه ناصر عاشوری و حسن روحانی در مسئله رفع تحریم ها!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از بهجت نیوز، ناصر عاشوری در نطق میان دستورش که روز گذشته در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی کشور با انتقاد از برخی تصمیمات نادرست طی چند سال اخیر در حوزه های اقتصادی،گفت : دشمن در شرایطی ما را تحریم کرد که تصورش این بود که فشارش بر ما بیشتر شود، ما در شرایط سخت‌تری قرار می‌گیریم اما باید گفت که با حذف تحریم‌ها هم مشکلات ما حل و فصل نمی‌شود چرا که ما قبل از تحریم‌ها با مشکلات جدی روبرو بوده‌ایم، لذا بعد از تحریم‌ها نیز اگر از این شرایط درس نگیریم مشکلات ما به صورت جدی حل نخواهد شد.

همه مشکلات کشور به تحریم‌ها وصل نبوده است

وی سپس در ادامه با بیان جملاتی قابل تامل و کمتر دیده شده در تضاد با سیاست ها و باورهای دولتمردان و هوادارانشان به انتقاد از برخی اقدامات نابجا پرداخت.

عاشوری با اینکه مذاکرات هسته‌ای و توافق حاصل شده نتایج مثبتی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت، گفت: با این حال باید به این نکته توجه داشت که همه مشکلات کشور به تحریم‌ها وصل نبوده و نباید این توقع نابجا در فعالان اقتصادی و مردم به وجود آید که با لغو تحریم‌ها به یکباره تمامی مشکلات اقتصادی حل شود.

وی ادامه داد: جامعه هم نباید منتظر این باشد که رفع تحریم‌ها تحول عظیمی در اقتصاد به وجود آید، زیرا بیساری از مشکلات اقتصادی ما به تحریم بستگی ندارد بلکه به نظر می‌رسد، تحریم‌ها فقط باعث شد دمل چرکی اقتصاد سر باز کند و سرعت حرکت مشکلات افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفتریشه مشکلات اقتصادی کشور ما در فقدان مدیریت، برنامه‌ریزی، بی‌توجهی به اولویت‌های توسعه اقتصادی و عدم اجرای دقیق برنامه‌های بالادستی است و در سال‌های گذشته، زمانی که هنوز تحریم‌ها شدید نبود و منابع مالی زیادی از فروش نفت عاید ایران می شد، نیز در حوزه اقتصاد اتفاق مثبتی به وجود نیامد. بر همین اساس در شرایط کنونی نیز شاید رفع تحریم بتواند هزینه مبادله در اقتصاد را کاهش دهد و مراوده‌های اقتصاد را تسهیل کند اما مشکلات ریشه‌ای اقتصاد ما صد در صد مربوط به تحریم‌ها نیست.

آب خوردنمان به تحریم بستگی دارد؟

در شرایطی که بسیاری از بزرگان و خواص کشور در طی چند مدت اخیر اشاره به این داشته اند که نباید اُمید واهی نسبت به مسئله توافق هسته ای داشت و آینده کشور را به این موضوع گره زد اما بازهم شاهد آن بودیم که جو بسیار سنگینی توسط دولتی ها و رسانه های همراه در دفاع از این موضوع ایجاد شده است که به چند مورد از انها اشاره خواهیم کرد :

تصاویری که در بالا مشاهده کردید تنها ذره ای از دریای سخنان مردان دولتی است که نامش را تدبیر و اُمید نهاده و از آب خوردن تا مسئله اسکی و حتی ازدواج جوانان را به مسئله تحریم ها گره زده است.

موضوعی که داد یکی از روزنامه های حامی دولت را هم در آورد. روزنامه شرق در قسمتی از یادداشتی با عنوان «کسب و کار بی‌رونق شده، منتظریم ببینیم توافق به کجا می‌رسد، بیکاری هم همچنان بالاست و دلالی جای تولید را گرفته» مینویسد : “با توجه به این‌که دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمدن تمام مشکلات اقتصادی را به تحریم‌ها گره زده است، در صورت توافق و رفع تحریم‌ها مردم انتظار معجزه اقتصادی را دارند که بسیاری از کارشناسان معتقدند مشکلات اقتصادی ناشی از سوء‌مدیریت‌های داخلی است.”

در هر حال جمع‌بندی مذاکرات در قالب برجام سبب شد تا زنگ حساب دولت برای حل مشکلات ریز و درشت مردم فرا برسد. این ‌بار اما بسیاری از دولتمردان با به فراموشی سپردن وعده‌های فانتزی پیشین، پا به دنیای واقعیت‌ها گذاشتند و با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای، سخن از عدم تاثیرگذاری توافق بر زندگی مردم راندند! رئیس‌جمهوری در یکی از نخستین واکنش‌ها به چشم‌انتظاری مردم برای حل مشکلاتشان با به نتیجه رسیدن مذاکرات گفت: «اینکه کسی فکر کند امروز توافق شد فردا آثارش را می‌بیند این‌طور نیست، بهره‌برداری از توافق زمان می‌برد.»

پسا رفع تحریم!

با سنجیدن برخی شرایط کنونی باید دریافت که با توجه به این که سال‌ها کشور ما در تحریم بوده نباید انتظار داشت که با رفع تحریم اقتصاد کشور یکباره تغییرکند.با وجود این که اقتصاد ایران سال‌ها به تحریم خو گرفته اما توافق هسته‌ای می‌تواند مانند یک چاقوی دولبه عمل کند که برای اقتصاد کشور مفید یا مضر باشد.

فعالان اقتصادی ایران بر این باورند که اقتصاد پس از تحریم یک شبه تغییر نمی‌کند اما رفع تحریم می‌تواند آثار و پیامدهای خوبی در اقتصاد داشته باشد.

دولتمردان نیز باید به جای اظهار نظرهای غیرواقعی به دنبال واقع بینی و درک شرایط واقعی کشور باشند تا بتوانند عملکردی قابل قبول از خودشان ارائه دهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محمد
سلام، آقای عاشوری کاندیدا همین آقایان دولت اعتدال است. حرفها را بگذارید در کنار عملکرد این دو سال اخیرشان از تحرکات در مجلس شورای اسلامی تا حضور در چشن اعتدالیون در تالار گلستان تا فدا کردن افراد مورد تاييدشان در راس شان فرماندار شهر و جلسات منظم ايشان با ستاد انتخاباتی آقای روحانی در فومن و شفت که هرز گاهی عکس ها و اخبار آن در محافل عمومی درز میکند.
در حاشیه