مردم گیلان در حماسه ۸دی نشان دادند که پیشتاز مبارزه با فتنه‌گری‌ ها هستند

رئیس بنیاد تاریخ ‌پژوهی ایران گفت: مردم گیلان در صف نخست حضور دارند و در جریان فتنه سال ۸۸ گیلانی‌ها قبل از اینکه تهران به خشم و خروش بیاید و حرکت کند، حرکت کردند.

مردم گیلان در حماسه ۸دی نشان دادند که پیشتاز مبارزه با فتنه‌گری‌ ها هستند

به گزارش ۸دی نیوز، ۱۲ مرداد سالروز تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است، شورایی که نقش بسیار مهمی برای حضور گسترده مردم در حماسه‌سازی‌های مختلف انقلاب ایفا می‌کند.

برای پی بردن به ماهیت تبلیغات در عصر کنونی مصاحبه تفصیلی با حجت‌الاسلام سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران در حاشیه سفر وی به گیلان ترتیب داده‌ایم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید.

تبلیغات چه مفهومی دارد و نظرتان درباره آن چیست؟

ـ در تاریخ تبلیغات در راستای منفی و مثبت نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف مقدس و یا اغراض شیطانی داشته است.

به طور مثال تبلیغاتی که معاویه علیه حضرت علی (ع) به راه انداخت تا آنجا مؤثر بود که وقتی خبر شهادت امیرالمومنین (ع) در محراب به مردم شام رسید مردم تعجب ‌کردند که علی(ع) در محراب چه می‌کرد، علی(ع) آن مرد خدا، عابد زاهد و پارسای روزگار را اینگونه معرفی کرده بودند که اصلاً اهل نماز و مسجد نیست، مسلمان نیست و مخالف اسلام است، بنابراین وقتی مردم شام فهمیدند که علی(ع) در محراب عبادت به شهادت رسیده است، شگفت زده شدند.

و یا به طور مثال اینگونه نبود همه کسانی که به جنگ با حضرت امام حسین(ع) در صحرای کربلا آمده بودند برای ملک و طمع باشد، بسیاری با انگیزه اینکه آن حضرت از دین خارج شده و از خوارج است، برای دفاع از اسلام آمده بودند و حتی نذر کرده بودند و روزه گرفته بودند که بر حسین(ع) پیروز شوند.

با بررسی تاریخ متوجه می‌شویم که تا چه حد تبلیغات تأثیرگذار بوده و با نگاهی به تاریخ ایران نیز می‌بینیم، همین تبلیغات سوء بود که توانست شهید شیخ فضل‌الله نوری را بالای دار ببرد.

دشمن با بمباران تبلیغاتی خود اینگونه جلوه داد که شیخ فضل‌الله دشمن آزادی و طرفدار استبداد، ظلم و بیدادگری است و حتی زمانی که شیخ فضل‌الله نوری قرآن را از جیبش بیرون آورد و به قرآن قسم خورد که مخالف مشروطه نیست، گفتند که قوطی سیگار بوده چون او به قرآن اعتقادی ندارد و در دوره‌های بعدی تاریخ نیز وضع همین‌گونه بود.

مرحوم آیت‌الله کاشانی در نامه روز ۲۷ مرداد ۱۳۳۲ به مصدق هشدار می‌دهد که «مرا در بین مردم ضایع و بی‌اعتبار کردی» (به تعبیر خودشان)، بنده در سال ۱۳۴۱ برای تحصیل به حوزه علمیه آمدم در آنجا به اتفاق یکی از روحانیونی که از علاقمندان به آیت‌الله کاشانی بود تصمیم گرفتیم به منزل ایشان برویم و تاکسی گرفتیم و وقتی به منزل ایشان رسیدیم دوست من نگاهی به منزل آیت‌الله کاشانی کرد و گفت گویا آقا خانه تشریف دارند، راننده به محض اینکه فهمید کجا می‌خواهیم، برویم گفت: «این انگلیسی را رها کنید».

در تاریخ می‌بینید که تا چه ‌حد تبلیغات سوء در عوض کردن نظر و عقاید مردم مؤثر است، در جریان نهضت حضرت امام (ره) نیز رژیم شاه با بمباران تبلیغاتی اینگونه جلوه داد که امام (ره) طرفدار بیدادگران است و از خارج پول گرفته و علیه کشورش قیام کرده اما مسئله‌ای که موجب شد این توطئه تبلیغاتی دشمن علیه اسلام و نهضت‌ انقلاب اسلامی با شکست مواجه شود به دلیل استفاده درست امام (ره) از تبلیغات بود، امام(ره) تلاش کرد که به مردم آگاهی ببخشد تا مردم رشد کنند و این شایعه ‌پراکنی‌ها و تبلیغات سوء نتواند کاری از پیش ببرد.

نخستین بنایی که حضرت امام (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای مقابله با توطئه‌های استکبار جهانی گذاشت، تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بود که انصافاً این نهاد در راستای خنثی کردن توطئه‌های داخلی و خارجی نقش بسیار اساسی داشته است.

اعتقاد دارم دشمنان اسلام، دشمنان ملت‌ها و دشمنان آزادی، به قدری که از راه تبلیغات می‌توانند نقشه‌ها، نیرنگ‌ها و اغراض خودشان را پیش ببرند، از راه نظامی نمی‌توانند.

امروز صدها شبکه رادیویی، تلویزیونی و نشریات، شبانه‌روز علیه ایران اسلامی در حال تبلیغ هستند و علیه اسلام و جمهوری اسلامی به فعالیت می‌پردازند و نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای پیشبرد اهداف امام (ره) و پیشگیری از توطئه و ترفندهای دشمنان بسیار عظیم و مهم بوده است.

به نظر شما نهضت جنگل در گیلان تا چه اندازه بر پیروزی قیام مردمی علیه استبداد نقش داشته است؟

ـ درباره نقش مردم گیلان در پیروزی انقلاب اسلامی باید عرض کنم که گیلان همواره یکی از مناطق قهرمان‌پرور و انقلابی ایران بوده است.

در دوران خفقان‌بار رضاشاه، از آزادی و اسلام راستین خبری نبود و استعمار انگلیس توانسته بود در ایران، اسلام را از مسیر منحرف کند، البته هدف اصلی استعمار انگلیس این بود که اسلام را از رسمیت بیندازد، اما زمانی که نتوانست به دست رضاخان موفق به این امر شود و به طور کلی اسلام را ریشه‌کن کند، تلاش کرد اسلام را از مسیرش منحرف سازد.

در نظر عده‌ای در آن دوره تاریخی اسلام منحصر به عبادت شده بود و در نظر عده‌ای دیگر نیز اسلام به سیاست محدود بود و عده‌ای نیز شعار می‌دادند که عبادت به جز خدمت خلق نیست.

این وضع، وضع اسفناکی بود که به اسلام به معنای واقعی کلمه عمل نمی‌شد و در چنین فضایی شخصیتی به نام میرزا کوچک طلبه‌ای که چند صباحی در مرکز علمی به تحصیلات علوم اسلامی پرداخته بود و از اسلام شناخت داشت برای آزادی ایران، سربلندی ملت و برای به دست آوردن عزت و استقلال مردم ایران حرکت کرد.

مسلماً آن خیزش میرزا کوچک در بیداری مردم گیلان نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشت و روحانیونی که در منطقه گیلان پرورش یافته‌اند و تحصیل کرده‌اند با روحانیون مناطق دیگر بسیار تفاوت دارند.

بر خود لازم می‌دانم که از بین روحانیون برجسته منطقه گیلان از یک روحانی نام ‌ببرم که شاید ایشان امروز گمنام باشند البته بنده ایشان را ندیدم و در سال ۱۳۴۰ که به حوزه علمیه قم آمدم روحانی به نام «حجتی» در یک سانحه تصادف در حد فاصل قم و اصفهان به همراه فرزندش شهید شد.

درباره این روحانی و مبارزات او علیه رژیم شاه نه تنها روحانیون گیلان بلکه روحانیون و اساتید برجسته حوزه علمیه قم ستایش‌ها می‌کردند و حتی می‌گفتند در یکی از سخنرانی‌هایش استاندار حضور پیدا می‌کند و یادداشتی را به وی می‌دهد که برای شاه دعا کنید و یادداشت را از بین می‌برد و درباره خیانت‌ها، ظلم‌ها و جنایاتی که طاغوتیان در مقابل ملت رواج داشتند سخنرانی می کند.

به هر حال منطقه گیلان مردان برجسته‌ای دارد که امروز نیز از بزرگان و مسئولان مملکت هستند و این‌ها از یاران امام(ره) بوده‌اند و از روزی که امام (ره) نهضت را آغاز کرد در کنارش به صحنه آمدند.

گیلان دارای مردمان قهرمان‌پرور و بسیار شجاع و مقاوم است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۶۱ شهید تقدیم نهضت حضرت امام(ره) کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در جنگ و جبهه و شرایط مختلف فداکاری‌ها کردند و حماسه‌ها آفریدند و بیش از ۸ هزار شهید به انقلاب هدیه کردند که این ایثار بسیار ارزشمند است.

حضور مردم گیلان در خلق حماسه هشت دی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـ در جریان‌ و حوادث مختلفی که در کشور به‌وقوع می‌پیوندد، مردم گیلان در صف نخست حضور دارند و در جریان فتنه سال ۸۸ گیلانی‌ها قبل از اینکه تهران به خشم و خروش بیاید و حرکت کند، حرکت کردند و یک روز جلوتر به صحنه آمدند و به همین دلیل در سالروز حماسه هشت دی به دیدار مقام معظم رهبری رفتند و تجلیل شدند و ایشان مردم گیلان را پیشتاز مبارزه با فتنه‌گری‌ها دانست.

مردم گیلان از بیداری ویژه‌ای برخوردارند و این بیداری ریشه در حرکت‌ها و خروش‌هایی که در منطقه گیلان وجود داشته مانند حرکت میرزا کوچک است.

درباره اهمیت حضور به‌موقع مردم گیلان در مواجهه با فتنه‌گری‌ها و هتک حرمت‌ها بیشتر توضیح دهید؟

ـ‌یکی از مسایل سرنوشت‌ساز در انقلاب اسلامی از روزی که حضرت امام(ره) نهضت را آغاز کرد تا روزی که انقلاب اوج گرفت و به پیروزی رسید و تا امروز، حضور مردم در صحنه بوده است.

حضور مردم در صحنه دشمن را بسیار ناراحت و ناراضی می‌کند و استکبار جهانی برنامه‌ها ریخته و تبلیغات کرده تا بتواند مردم ایران را از صحنه بیرون براند و تردید نکنید آن روزی که مردم در صحنه حضور نداشته باشند و یا استکبار جهانی احساس کند که مردم در صحنه حضور ندارند در حمله به ایران درنگ نخواهد کرد.

لشکرکشی آمریکا و استکبار جهانی به عراق برای حمله به ایران بود، اما آنچه که موجب شد این‌ها در عراق و افغانستان زمین‌گیر شوند و جرأت نکنند قدمی به سوی ایران بردارند، حضور مردم در صحنه بوده است.

مقاومت مردم در دوران دفاع مقدس و فداکاری آنها دشمن را کاملاً ناامید کرد و به آنها فهماند که ممکن است آغاز جنگ دست خودشان باشد اما پایان جنگ با آنها نخواهد بود.

مردم اگر به صحنه بیایند با تمام قدرت درس عبرت به دشمن خواهند داد و دشمن را از عملکردش پشیمان خواهند کرد و این حضور مردم در صحنه‌های مختلف برای دشمن بسیار دردناک است، اینها از هر فرصتی برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

به طور مثال دشمن تلاش می‌کند حضور مردم را در صحنه کمرنگ کند، اما می‌بیند بیش از گذشته مردم در صحنه حضور دارند بنابراین حضور مردم در صحنه یکی از ارکان تداوم انقلاب ماست و تا روزی که مردم در صحنه هستند توطئه‌ها و ترفندهای دشمن هیچ‌ کارایی ندارد.

در جریان‌هایی که طبق یک توطئه به وجود می‌آید مانند فتنه سال ۸۸، حضور مردم آن را خنثی می‌کند و اگر در هشت دی سال ۸۸ مردم گیلان به صحنه نیامده‌ بودند یا اگر در ۹ دی مردم تهران و دیگر استان‌ها به صحنه نمی‌آمدند، آن جریان فتنه ادامه می‌یافت، آنچه که موجب شد فتنه خنثی و دشمن مأیوس شود، حضور عظیم مردم در صحنه بود بنابراین حضور مردم در صحنه مهم است و مردم با آگاهی لازم و کافی در صحنه حضور دارند و رسالت و وظیفه خودشان را به درستی می‌دانند.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در شرایط حساس چه وظیفه‌ای دارد؟

ـ وظیفه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است که در شرایط حساس و به‌موقع به مردم فراخوان می‌دهد و گاهی ممکن است مردم از برخی مسایل غافل باشند و به‌درستی اطلاع نداشته باشند و این وظیفه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است که ورود کند و به مردم آگاهی و بصیرت ببخشد و البته وظیفه بسیار خطیر و مهمی است.

به نظر بنده دو طرف مکمل یکدیگر هستند و آمادگی مردم برای حضور در صحنه نقش موثر و سرنوشت‌ساز دارد و این حضور مردم موجب می‌شود که توطئه‌های پشت پرده درهم شکسته شود.

هوشیاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که در مواقع حساس به مردم اطلاعیه می‌دهد و آنها را به حضور در صحنه فرا می‌خواند، نشان می‌دهد این نهاد نقش موثری در پیشبرد اهداف امام (ره)، مقام معظم رهبری و راه مردم دارد و به سهم خود از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان تشکر می‌کنم که انصافاً در پیشبرد رسالت اهداف حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری نقش عظیمی ایفا می‌کند و از مردم گیلان نیز سپاسگزارم و آنها را ستایش‌ می‌کنم و می‌بالم که همواره در صحنه حضور دارند و پشت رهبرشان ایستاده‌اند و از مقام معظم رهبری در توطئه‌های درون مرزی و برون‌مرزی حمایت می‌کنند.

امیدواریم این حرکت مردم گیلان مورد رضای خداوند و حضرت ولی عصر(عج) قرار گیرد و انقلاب اسلامی ایران به انقلاب حضرت مهدی(عج) متصل شود./فارس

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه