بسیاری از اخباری که بعد از انتخابات شورای شهر منتشر می شد، صحت نداشت/ نمایندگان باید نقش نظارتی خود را پررنگ کنند

فرماندار سابق رشت گفت: یک صندوق وارد فرمانداری شده بود که رای در آن وجود نداشت یعنی صورتجلسه، ته برگ آرا، مهر و سایر تجهیزات وجود داشت به جز برگه های رای!

بسیاری از اخباری که بعد از انتخابات شورای شهر منتشر می شد، صحت نداشت/ نمایندگان باید نقش نظارتی خود را پررنگ کنند
به گزارش ۸دی نیوز، سید ولی الله عظمتی، فرماندار سابق شهرستان رشت، از رزمندگان دفاع مقدس و برادر شهید است. وی از موسسین جهاد سازندگی شهرستان است که سالها به عنوان فرمانده سپاه در شهرستان های آستارا،لاهیجان، انزلی، لنگرود و رشت فعالیت داشته است.

وی همچنین در درگیری با منافقین در جنگل نیز  فعالیت چشمگیر داشته است. عظمتی هم اکنون دانشجوی مقطع دکترای حرفه ای DBA (مدیریت کسب و کار یا مدیریت بازرگانی سابق) است.

سطوری که از نظر می گذرانید، متن گفتگوی یک ساعته خزرآنلاین با سید ولی الله عظمتی است.

شهرستان رشت دارای ظرفیت های فراوانی است که بعضی از آنها حتی در سطح کشور رتبه اول را در اختیار دارند

استخرهای شهرستان رشت تا دوره فرمانداری بنده بیست سال متروکه مانده بود. شهرستان رشت دارای ظرفیت و پتانسیل های فراوانی است که بعضی از آنها حتی در سطح کشور رتبه اول را در اختیار دارند. در عین حال در کنار سرسبزی و مرکز استان بودن، دارای مشکلات فراوانی است.

ببینید! شهرستان رشت یک شهرستان چند وجهی است یعنی فقط در بخش کشاورزی فعال نیست بلکه در بخش صنعت استان گیلان، شهرستان رشت از ظرفیت بالایی برخوردار است همچنین در بحث مراکز علمی و دانشگاهی نیز در سطح کشور مطرح است.

شهرستان رشت در بحث کشاورزی جزء بزرگترین مزارع کشاورزی در کشور می باشد همچنین در بحث آبزیان خصوصاً ماهی های گرمابی نیز دارای پتانسیل خوبی است.

استان گیلان در بخش کشاورزی دارای ۲۳۰هزار هکتار زمین کشاورزی است که یک سوم مزارع کشاورزی استان در بین ۱۶ شهرستان، مربوط به شهرستان رشت می باشد و در سطح کشور هم به عنوان بزرگترین تولید کننده برنج شناخته شده است.

شهر رشت با توجه به دارا بودن ۷۰ هزار هکتار مزارع کشاورزی، به لحاظ تامین آب با مشکلات زیادی روبرو است. زیرا متکی به سد سپیدرود یا منجیل است یعنی بخش عمده آب مصرفی در بخش کشاورزی از این بخش تامین می شود و متاسفانه در قدیم، از منابع داخلی زیاد استفاده نمی شد.

در زمان فرمانداری ما، تمامی استخرهای شهرستان رشت را احیا کردیم یعنی مراحل لایروبی، آبگیری انجام شده و از آب حاصله برای مزارع کشاورزی استفاده کردیم یا تعداد زیادی حفر چاه عمیق در سطح شهرستان در همه بخش ها بدون استثناء انجام شد، همچنین ایستگاه های پمپاژ در سطح روستاها برای تامین آب، یعنی انتقال آب به استخر و توزیع آن برای کشاورزان انجام شد که این در نوع خودش بی سابقه بود یعنی بیشتر استخرهای شهرستان متروکه بودند و بیش از بیست سال بود که مورد استفاده قرار نمی گرفتند که احیا و لایروبی کردن این استخرها در شهرستان و هدایت جریان آب در آنها کار بسیار سختی بود که ما در سال  ۸۷ با حمایت استاندار وقت توانستیم آن را انجام دادیم.

اگر در این چند سال گذشته ما با کم آبی رو به رو بودیم و خوشبختانه سوختی را شاهد نبودیم بیشتر به این علت بود که استخرها آماده و از چاه های عمیق بهره برداری می شد همچنین ایستگاه های پمپاژ فعال بودند و ما توانستیم از منابع آبی داخلی خودمان برای جلوگیری از سوخت مزارع استفاده کنیم.

در پنج سال گذشته روستاهای زیادی در شهرستان مجهز به اینترنت شدند

در حوزه عمران همه دولت ها و مسئولین در حد توان خودشان کار و تلاش کردنده اند. در زمان ما حقیقتا یک جهش بسیار خوبی در بحث گازرسانی، راه سازی و آسفالت راه روستایی، ساخت خانه های بهداشت و مراکز بهداشت در شهرستان رشت انجام گرفت همچنین در بحث تقویت و تولید برق که هم از طریق برق منطقه ای و هم از طریق توزیع برق استان تلاش های زیادی شد و ماهم نهایت کمک و همکاری را با عزیزان داشتیم.

در بخش گازرسانی زمان تحویل گرفتن فرمانداری ۴۳ روستای ما دارای گاز بودند در حالی که زمان تودیع و خداحافظی من بیش از ۱۸۰ روستا از گاز برخوردار شده بودند.

در بخش راه در همان ابتدای کار سعی کردیم که آماری از وضعیت راه های استان گرفته شود تا مقایسه ای بین شهرستان ها انجام بدهیم که متاسفانه شاهد بودیم وضعیت آسفالت بسیاری از روستاهای کوهستانی از وضعیت راه های روستایی رشت بهتر است و به خاطر همین موضوع ما جلسات زیادی با استاندار وقت و مسئولین امر در آن زمان گذاشتیم و بسیاری از شاخص ها را تغییر دادیم و حرکت خوبی را در آن راستا انجام گرفت.

در بحث مخابرات، آمار و ارقام کاملا موجود است یعنی یک جهش بسیار بالایی را در بخش مخابرات در سالهای ۸۸ الی ۹۱ داشتیم. بسیاری از روستاهای ما دارای اینترنت شده بودند و در زمینه موبایل، تلفن ثابت و بیسیمی پیشرفت ۵۰۰ درصدی داشتیم. در مجموع شهرستان همیشه در حال تکاپو،تلاش، سازندگی و خدمات دهی بود.

در بخش صنعت هم وام هایی که صنعت معدن و تجارت داد در ۵ الی ۶ سال گذشته، رتبه شهرستان ما در سطح کشور از ۱۸ به ۱۳ رسید یعنی علاوه بر اینکه بعضی از  شرکت ها مثل پوشش با مشکلات فراوانی رو به رو بودند، شرکت های زیادی هم احداث و راه اندازی شد که اشتغال زیادی در این راستا بوجود آمد.

نمایندگان باید نقش نظارتی خود را پررنگ کنند

مطمئنا همه مسئولین استان و شهرستان در ارتقا و پیشرفت می توانند نقش کلیدی و کمک کننده داشته باشند خصوصا نقش نماینده های استان واقعا بی بدیل است و خیلی می توانند در تصمیم گیری ها، هدایت و  حمایت ها موثر باشند به شرطی که نماینده ها با خودشان یک وحدت رویه و اتحادی داشته باشند یعنی بتوانند در مسایل کلان استانی و شهرستانی با یکدیگر کنار بیایند،در منافع ملی و منافع مردم یکدست و یکصدا باشند.

اگر این اتحاد و اتفاق نظر بوجود بیاید مطمئنا رمز موفقیت آنها بیشتر خواهد شد و در غیر این صورت یعنی هرکدام جداگانه اقدامی انجام دهند و اختلاف نظرها وسلیقه ها مانع شود  نماینده ها در کنار هم قرار گیرند یا با تک روی و تصمیمات جزیره ای واقعا نمی شود مشکل استان و شهرستان را حل کرد.

متاسفانه الان این وفاق، هماهنگی و همدلی بین برخی از مسئولین خصوصا در شهرستان رشت کمتر دیده می شود و اگر اختلاف نظرها را کنار می گذاشتند خیلی موفق تر می توانستند عمل کنند.
نمایندگان از یک جایگاه قانونی بسیار بالایی برخوردار هستند، بنابراین باید نقش نظارتی خودشان را پررنگ کنند تا بتوانند در آن جایگاهی که قرار گرفته اند به شایستگی ایفای نقش کنند وگرنه به کارهای جزئی و روزمره و غرق شدن در مسائل بی حاصل نتیجه ای را عاید مردم نمی کند.

نمایندگان در بخش قانونگذاری باید بتوانند نقش خوبی را ایفا کنند، قوانین مستدل و محکمی را به تصویب برسانند، راهکارهای درستی ارائه کنند و با تصویب قوانین درست مشکلات مردم را بهتر حل کنند.

مردم با آگاهی و شناخت خود خادم را از خائن تشخیص می دهند

انتخابات عرصه ملی است و از جهات مختلف حایز اهمیت است. ما در انتخابات می توانیم عزت و افتخار کشورمان را نشان دهیم به جهت اینکه حضور مردم در پای صندوق های رای به نوعی حمایت از نظام مقدس اسلامی، رهبری نظام، آرمانهای امام، دست آوردها و ارزشهای انقلاب اسلامی است، به این جهت همه ما کاندیدا ها، مردم، مسئولین و دست اندرکاران یک وظیفه مشترک دارند و آن هم مشارکت حداکثری و حضور همه جانبه در پای صندوق های رای است.

انتخابات می تواند بر روی سرنوشت مردم تاثیر بگذارد. افراد صالح و کارآمد، افرادی که تجربه کاری دارند، شناخت از استان و شهرستان دارند، از مشکلات مردم با خبر بوده و می توانند زبان مردم باشند باید اینگونه افراد انتخاب شوند .
در شرایط کنونی یعنی چیزی  حدود ۳۶ سال  بعد از انقلاب دیگر جای آزمون و خطا نیست یعنی نماینده ای تازه وارد شود و بخواهد آزمون و خطا انجام دهد تا تجربه کسب کند.

باید کسی انتخاب شود که کار بلد باشد و با تجربه، تا در زمان نمایندگی بتواند نقش بسزایی را ایفا کند که مشکلات مردم در کنار این انتخاب انشاالله حل شود.

امروز مردم ما از یک آگاهی و شناخت خوبی برخوردار هستند و می توانند بد را از خوب یا خادم را از خائن تشخیص دهند تا دیگر تجربه های بد گذشته تکرار نشود.

انتخابات استانی که تصویب نشد. ضعف ها و قوت هایی مطمعنا داشت که در ابتدا قسمتی از ضعف ها در کمسیون شوراها برطرف شد و مجددا در مجلس مطرح شد، در نهایت سازوکار آن برای این دوره خیلی فراهم نبود.

در دوران فرمانداری خود سعی کردیم با شیوه مختلف مشارکت مردم در انتخابات را بالا ببریم

طبق تاکیدات مقام معظم رهبری و همه دلسوزان نظام در درجه اول مشارکت وظیفه همگان و مهم ترین مسئولیت مسئولین اجرایی انتخابات است که باید سعی کنیم روال و شرایط کار را طوری فراهم کنیم که مردم با میل و رغبت خودشان در این عرصه حضور پیدا کنند.اگر مردم احساس کنند که چیزی به آنها در حال دیکته یا تحمیل شدن است، انگیزه حضور در انتخابات از آنها گرفته می شود.

قوانین باید شفاف باشد، با مردم صادقانه برخورد شود، بحث ها و تبادل نظرها روان تر صورت بگیرد، در این صورت مطمئنا علاقمندی مردم  نسبت به آن جریان بیشتر خواهد بود.

بر این اساس ما سعی کردیم که اولا خیلی شفاف در بحث انتخابات با مردم صحبت داشته باشیم و شرایط لازم برای مردم بوجود بیاوریم یعنی همه کاندیداها را به یک چشم ببینیم و با انصاف، منطق و با عدالت با کاندیداها برخورد کنیم.چون ما امانتدار مردم بودیم یعنی رای،امانتی بود در اختیار ما و باید به گونه ای عمل می کردیم که قانون برای همه اجرا می شد.

کار دیگری که ما در انتخابات انجام دادیم افزایش صندوق ها در  سطح شهر رشت بود. چون با توجه به جمعیت شهر رشت باید شرایطی را فراهم میکردیم تا مردم به سهولت بتوانند حضور پیدا کنند و رای بدهند.نزدیک به ۴۰ صندوق رای در سطح شهر رشت افزایش دادیم که هیچ شهرستانی حتی یک صندوق هم افزایش نداد و این افزایش تعداد صندوق ها برای ما مشکلاتی هم به دنبال داشت.به هر حال این ۴۰ صندوق اضافه شده حداقل توانست غریب به بیش از ۱۰۰ هزار رای را از مردم به راحتی بگیرد که اگر نمی شد شاید این تعداد رای داده نمی شد.

شرایطی را که در آن مقطع بوجود آوردیم بیشترین آرا را بعد از انقلاب در همین مقطع داشتیم یعنی در زمان ریاست جمهوری و شوراها و نمایندگی مجلس.یعنی هیچ مقطعی قبل از ما این مقدار مشارکت در سطح شهرستان را نتوانسته بود بوجود بیاورد.

بسیاری از اخباری که بعد از انتخابات شورای شهر منتشر می شد، صحت نداشت!

در خصوص انتخابات دوره چهارم شورای شهر رشت، این اولین بار بود که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها هم برگزار می شد. در پایان ساعت انتخابات، طبق دستور وزارت کشور شمارش آرای ریاست جمهوری را در ابتدا انجام دادیم و این کار تا صبح به طول انجامید.

بعد از آن به شمارش آرای شوراها پرداختیم که این کار خستگی مفرطی بین اعضای صندوق و نیروهای نظارتی ایجاد کرد که در این روند با یک سری مشکلات روبرو شدیم و برای رفع این مشکل هم تمام صندوق ها مجددا شمارش آرا صورت گرفت تا حقی از کسی ضایع نشود.

فرمانداری در اولین فرصت و طبق زمان بندی نتیجه انتخابات را به استان اعلام کرد. برخی اعتراضاتی داشتند که صندوق ها بازشماری شود. این بازشماری مجدد صندوق های رای که به درخواست هیات نظارت استان انجام گرفت باعث شد زمان اعلام نتایج طولانی شود.

ما در اولین فرصت قانونی نتایج انتخابات را اعلام کردیم و هیات نظارت شهرستان و استان یک فرصتی را برای بررسی شکایات داشتند و با اعتراض تعدادی از کاندیداها،هیات نظارت برای ۵۰ صندوق مشخص درخواست شمارش مجدد آرا را داشت که این شمارش مجدد صورت گرفت و هیچ تغییری نسبت به اعلام اولیه آرا نداشت.

بعد از آن هیات نظارت به جهت اینکه مورد اعتراض و انتقاد تعداد زیادی از کاندیداها و گروه ها در شهرستان قرار گرفت مجددا تعدادی از صندوق ها بازشماری شد که نهایتاً کل صندوق های شهرستان بازشماری شد و فقط یک تغییر ایجاد شد. فاصله خیلی نزدیک بود بین انتخاب شدگان یعنی بین نفر پانزدهم و شانزدهم فقط ۱۶ رای اختلاف وجود داشت.

ما در زمان انتخابات نه برعلیه و نه له کسی کار کردیم. سعی کردیم قانون را رعایت کنیم. خدا را شاهد می گیرم و خلق خدا هم شاهد بودند که ما از احدی در این بخش حمایت به ناحق نکرده و از رای مردم صیانت کردیم . البته برخی از سایت ها در همان ایام خبرهای ضد و نقیضی با عنوان های “یک منبع آگاه” و از این قبیل عناوین منتشر می کردند که هیچ کدام صحت نداشت.

یک صندوق وارد فرمانداری شده بود که رای در آن وجود نداشت یعنی صورتجلسه، ته برگ آرا، مهر و سایر تجهیزات وجود داشت به جز برگه های رای. ماهم به جهت حساسیت موضوع تمام فعالیتهای ابتدای شروع یعنی ۶ یا ۷ صبح روز جمعه تا ۳ روزه بعد را توسط دوربین مداربسته ای که تعبیه شده بود بازبینی کردیم تا رسیدیم به همین صندوق .که بعد از بررسی ها معلوم شد رای از همان ابتدا در داخل صندوق نبوده و به صورت خالی به فرمانداری تحویل داده شده بود .با پیگیری ما و در جریان قرار دادن اداره اطلاعات و با بررسی های آنها و فشار آوردن به مدرسه سرانجام رای ها در کمد مدیر مدرسه پیدا شد.

با پیدا شدن آرای آن صندوق و شمارش آنها، جای یک از اعضاء علی البدل با عضوپانزدهم تغییر پیدا کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
یه جوان
چرا شدید رسانه حزبی میزان حال فعلی افراد است
در حاشیه