تحقیر وزیر آمریکایی به سبک نتانیاهو

گویا نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفته است که تا زمان اتمام وقت کنگره جهت بررسی برجام به اقدامات لجوجانه، غیر منطقی و کودکانه خود ادامه دهد. تازه ترین اقدام او این بار دامان وزیر دفاع آمریکا را گرفته است.

تحقیر وزیر آمریکایی به سبک نتانیاهو

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از فرهنگ نیوز، با وجود گذشت چند روز از وضع برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) میان تهران و شش قدرت جهانی و هم چنین تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل متحد، هم چنان نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان یگانه رژیمی که هیچ توافقی در قاموس آن جایگاهی ندارد به کارشکنی های خود ادامه می دهد.

گویا نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفته است که تا زمان اتمام وقت کنگره جهت بررسی توافق هسته ای به اقدامات لجوجانه، غیر منطقی و کودکانه خود ادامه دهد. تازه ترین اقدام او این بار دامان وزیر دفاع آمریکا را گرفته است. اشتون کارتر آمریکایی به دستور اوباما و جهت اعطای اطمینان خاطر به تل آویو نسبت به تعهدات آمریکا در قبال اسرائیل و رفع نگرانی های آن در رابطه با توافق هسته ای به اسرائیل سفر نمود، سفری که می توان آن را برای مسئول پنتاگون تحقیر آمیز توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دو طرف گفتگو ( نتانیاهو و اشتون کارتر) توافق کرده بودند بلافاصله پس از مذاکرات پنهانی جهت ارائه توضیحاتی نزد خبرنگاران آمده و در نشست خبری حضور یابند اما در شرایطی که کارتر برای سخن گفتن پشت میکروفن رفت، نتانیاهو به صورت غیرمنتظره نشست خبری را لغو کرد تا کارتر را سردرگم و غافلگیر کند. محافل اسرائیلی این اقدام نتانیاهو را پیامی برای دولت آمریکا دانستند که این رژیم به مخالفت شدید با توافقنامه هسته ای با ایران ادامه خواهد داد و از تضمین های واشنگتن قانع نشده است.

رویترز نیز برخورد غیرمنتظره نخست وزیر اسرائیل با وزیر دفاع آمریکا را نشانه خشم وی از دستیابی به توافقنامه هسته ای با ایران ارزیابی کرده است. نتانیاهو از ماه پیش تا کنون نسبت به وضع هرگونه توافقی با ایران از سوی جامعه بین المللی هشدار داده است. به باور ناظرین منطقه، نتانیاهو در طول سال های اخیر با طرح واهی خطر ایران ضمن سرپوش نهادن بر معضل های داخلی اسرائیل من جمله وضع ناگوار اقتصادی، حمایت های مالی و لجستیکی گسترده ای را از سوی غرب کسب نموده و اکنون نگران است که تلطیف روابط تهران به قدرت های بین المللی از اهمیت رژیم صهیونیستی نزد این قدرت ها و هم چنین میزان حمایت های گسترده بکاهد.

اشتون کارتر نخستین وزیر آمریکایی به شمار می رود که از زمان امضا موافقتنامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهان به اسرائیل سفر کرده است. کارتر از زمان ورود به اسرائیل در روز یکشنبه تلاش کرده است به مسائلی فراتر از تنش های سیاسی بین اسرائیل و آمریکا نگاه کند که از زمان اعلام توافق به دست آمده درمورد برنامه هسته ای ایران شدت گرفته است.

اشتون کارتر در سخنانی و بدون اشاره به رفتار توهین آمیز نتانیاهو گفته است:« ما درمورد همه چیز توافق نداریم. نخست وزیر اسرائیل این مسئله را کاملا روشن کرد که با ما درمورد موافقت نامه هسته ای ایران مخالف است. اما دوستان می توانند توافق نداشته باشند.»

تشدید حمایت های امنیتی آمریکا

از زمان وضع برجام تا کنون قاطبه مقامات کاخ سفید از افزایش حمایت های نظامی و امنیتی از رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه خبر داده اند، حمایت هایی که به باور ناظرین در پی دل جویی از نتانیاهو جهت کسب رضایت او در قبال توافق اتمی صورت می پذیرد، این در حالی است که بنیامین نتانیاهو اکنون برای نبرد در کنگره برنامه ریزی می کند. این مسئله (توافق) تاثیر اساسی بر روابط بین دو طرف خواهد داشت. نتانیاهو احساس می کند توافق نامه باعث شده پرونده ایران را از دست بدهد، در حالی که سال هاست این پرونده در اولویت اصلی اقدامات نتانیاهو قرار دارد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر این باور است که اگر اسرائیل اکنون «سبد بی سابقه غرامت های نظامی» پیشنهادی واشنگتن را بپذیرد، تلاش او برای کارشکنی در تصویب توافق نامه ایران در کنگره موثر واقع نخواهد شد. نتانیاهو در این باره با فرماندهان نظامی اسرائیل اختلاف نظر دارد، زیرا این فرماندهان معتقدند فرصت کنونی در پی توافق نامه هسته ای ایران برای امضای قراردادهای بی سابقه با آمریکا مناسب است. زیرا واشنگتن می خواهد نارضایتی تل آویو را کاهش دهد و این فرصت در آینده تکرار نخواهد شد.

گفتنی است که اسرائیل سالانه حدود سه میلیارد دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت می کند. از رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین متحد آمریکا در منطقه نام برده شده تا آن جا که برخی اسرائیل را ایالت ۵۱ آمریکا می پندارند. یک مقام آمریکایی در همین رابطه (اعطای کمک های امنیتی) اظهار داشته است که پیش بینی می شود کمک نظامی سالانه آمریکا به اسرائیل پس از موافقت نامه با ایران افزایش یابد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه