شبهاتی که مدیرکل دامپزشکی استان گیلان باید پاسخ دهد!

در پی تحقیقات به عمل آمده در راستای ابعاد مختلف فعالیت های دامپزشکی در حوزه بهداشت و درمان این سازمان دارای کارنامه نه چندان مناسبی می باشد و برای درک این موضوع نیازی به پیمودن راههای سخت و طاقت فرسایی نیست.

شبهاتی که مدیرکل دامپزشکی استان گیلان باید پاسخ دهد!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس، در پی انعکاس اخبار سازمانهای دولتی و غیر دولتی در استان گیلان بر آن شدیم تا با رویکردی شفاف و نگاهی گذرا به سیرارزیابی و عملکرد سازمانها در جهت نقد و بررسی بپردازیم و مدیران و مسئولان به انعکاس دیدگاه ها و عملکرد سازمانی خود در این راستا پاسخ دهند .

در پی تحقیقات به عمل آمده در راستای ابعاد مختلف فعالیت های دامپزشکی در حوزه بهداشت و درمان این سازمان دارای کارنامه نه چندان مناسبی می باشد و برای درک این موضوع نیازی به پیمودن راههای سخت و طاقت فرسایی نیست چرا که امروزه در دهکده جهانی بخوبی می توان دریافت رسالت دامپزشکی و به تبع آن اداره کل گیلان وظایف وسیعی را بر عهده گرفته اند و حال اینکه تا چه اندازه ای در اجرای وظایف محوله موفق بوده اند یا خیر جای بسی تامل دارد که انتظار می رود مدیرانی را که در راس این سازمان به عنوان وزارتخانه ای که مسئول سلامتی مردم است قرار دارند به برخی از شائبه ها در این زمینه پاسخ دهند.

در نگاهی گذرا می توان به ناکامی های دامپزشکی گیلان در جامعه هدف و عموم فعالان حوزه دام و طیور پی برد و آن اینکه با چند سوال و جواب کوتاه می توان به عمق فاجعه دست یافت و اینکه به راستی دامپزشکی در جامعه دارای چه تعریفی است و آیا این جایگاه شایسته تعریف است؟ در همین راستا جمعی از فعالان عرصه دامپزشکی گیلان خواستار شفاف سازی عملکرد دامپزشکی گیلان شده اند .

شبهاتی را که مدیر کل دامپزشکی گیلان باید پاسخ دهد شاید راهی برای بهبود فضای بوجود آمده باشد که البته با توجه به اتفاقات اخیر چنین امیدی واهی به نظر می رسد :

–          اقدامات جنابعالی در خصوص امنیت شغلی دامپزشکان فعال در عرصه های مختلف تا چه اندازه ای موثر بوده است؟

–          چند سال باید با شعار حمایت از بخش خصوصی در قالب واگذاری امور درمانی و دارویی به فارغ التحصیلان گام بردارید؟

–          در خصوص بی تاثیری دامپزشکی استان در مواجه با پدیده آلودگی های صنعتی صنایع وابسته تا کنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

–          از ظرفیت شغلی دامپزشکان بخش خصوصی در واحد های پرورش مرغ گوشتی تا چه اندازه ای موفق بوده اید.

–          دلیل عدم انتشار قراردادهای سفید امضاء مسئولین فنی بهداشتی واحد های تولیدی که با همکاری اداره کل انجام می پذیرد چیست. آیا برای تامین امنیت شغلی دامپزشکان است!

–          در برابر عقد قرارداد های سوری مسئولین فنی بهداشتی واحد های تولیدی که موجبات تحقیر دامپزشکی در واحد ها را در پیش داشته است چه نظری دارید و یا اینکه ابراز بی اطلاعی می نمائید.

–          تا چه اندازه ای در خصوص رعایت موازین بهداشتی واحد های تولیدی دام ، طیور و کارخانجات در استان استانداردهای فنی رعایت شده است؟

–          دلایل عدم موثر بودن برنامه های اداره کل دامپزشکی در مواجه با پدیده درمانهای غیر مجاز توسط افراد غیر متخصص و گاها دولتی که موجباب ضرر و زیان مادی و معنوی دامپزشکان بخش خصوصی را در پی داشته است را در چه می بینید .

–          در خصوص کیفیت شیرهای جمع آوری شده در استان و تحویل آن به صنایع وابسته تا به امروز چه اقداماتی را در پیش گرفته اید و اینکه چرا صنایع شیر نتایج آزمایشگاهی اداره کل را همواره منتفی می داند.

–          در خصوص زنده فروشی های سطح شهرستانها ، علی الخصوص در بازارهای محلی که به عنوان مهمترین عوامل آلودگی محسوب می شوند چه تدابیری را اندیشیده اید.

–          در خصوص راهکارهای معدوم سازی و مقابله با پدیده سگ های ولگرد تا کنون چه روش هایی را به مدیریت شهری پیشنهاد داده اید .

–          در خصوص شیوه های آزمایشگاهی که همواره نمونه های عاری از آلودگی را سهواً و یا عمداً آلوده نشان می دهد چه واکنشی نشان داده اید.

–          در خصوص تحقق قطع رابطه مالی مسئولان فنی و مدیران واحد های تولیدی که یکی از مهمترین اهداف سازمان نظام دامپزشکی در کشور بوده و همراهی تمام قد اداره کل را می طلبید چه اقداماتی صورت گرفته است .

–          در خصوص نظارت بر تعرفه های دامپزشکی در حوزه فراورده های خام دامی و صدور تائیدیه های بهداشتی که با تخلف آشکار و دریافت وجوه غیر دولتی در اداره کل مواجه است چه واکنشی نشان داده اید و یا اینکه به دستور جنابعالی صورت می پذیرد .

–          دلایل عدم وجود بانک اطلاعاتی مورد قبول سازمانهای ذیصلاح در امر صدور پروانه های بهداشتی چیست .

–          در خصوص شیوه نظارت بر پرورش مرغ سبز که همواره با شبهاتی در استان روبرو است چه اقداماتی را انجام داده اید .

–          دلایل عدم توجه جنابعالی به دستورات مدیران سازمانی که موجبات بیکاری دهها تن از فارغ التحصیلان دامپزشکی در استان را در پی داشت چه توجیهی دارید.

–          در خصوص ساماندهی فارغ التحصیلان سایر رده های دامپزشکی در استان گیلان که صدای اعتراض آنها در کشور طنین انداز شده است چه اقدامات کارشناسی انجام داده اید .

–          در خصوص نارضایتی دامداران از سیاست های بهداشتی اداره کل تا کنون چه اقداماتی صورت پذیرفته است .

–          در خصوص گشت های سیار دامپزشکی در مناسبت های مختلف که به نوعی اهرم تبلیغاتی و نمادین برای اداره کل محسوب می گردد چه گزارش عملکردی در سال ارائه شده است.

–          در خصوص نظارت بر روند پرورش مرغ گوشتی در استان که عمدتا در غیاب دامپزشکان انجام می گیرد چه دستورالعمل هایی را اجرایی کرده اید

–          عدم تمایل اداره کل برای پویایی و رشد بخش خصوصی در استان گیلان چیست.

–          سهم استان گیلان از وقوع بیماریهای واگیردار چه میزان بوده است ؟

–          تا چه اندازه ای توانسته اید جایگاه دامپزشکی را در جامعه ارتقاء دهید .

–          در خصوص آمار و ارقام اعلامی از طرف اداره کل تا واقعیت موجود چند درصد همگرایی وجود دارد.

–          در ارزیابی عملکرد مدیران میانی تحت الامر خود از چه روش هایی استفاده می کنید و ملاک عملکرد مدیران شما چیست .

–          عدم حضور و پیگیری مدیر کل و مدیران تحت الامر شما در خصوص مصوبات شورای نظام دامپزشکی استان را چگونه توجیه می کنید.

–          عدم شفافیت در اطلاع رسانی میزان خسارات حاصل از بروز بیماریها در استان را در چه می دانید .

–          در خصوص نظارت بر فراورده های خام دامی در شهرستانهای تابعه تا به امروز چه آمار و اطلاعات مبثوتی داشته اید و اینکه برخورد سلیقه ای با متخلفان را چگونه ارزیابی می کنید.

–          در خصوص اینکه همه روزه شاهد پلمپ واحد های تولیدی تحت پوشش سازمان دامپزشکی در استان و آن هم به دلیل آلودگی های ناشی از پرورش هستیم چه نقشی داشته اید .

–          آیا می توان اذعات داشت موافقت های اصولی بهداشتی صادره از طرف اداره کل بی اثر شده اند .

–          در خصوص انتخاب کارشناسان بهداشتی خود در سطوح کلان چه معیار هایی را مد نظر قرار داده اید .

–       عدم پاسخگویی جنابعالی و مدیران میانی در مواجه با مشکلات عدیده دامپزشکی استان با چه انگیزه ای صورت می گیرد .

–        آیا تاکنون به رتبه سازمانی خود در بین سایر دستگاههای اجرایی استان گیلان توجه داشته اید و چنانچه جواب مثبت است اطلاع رسانی فرمائید .

–      آیا اعتقاد دارید به تنهایی و بدور از خرد جمعی توانایی حذف بخش خصوصی و فعالان عرصه بهداشت دام و طیور و … را خواهید داشت .

–      در خصوص استفاده ابزاری از مهر فارغ التحصیلان دامپزشکی در واحد های تولیدی چه نظری دارید .

–      مواضع شما در خصوص ادغام سازمان دامپزشکی و قرار گرفتن در زیر مجموعه وزارت بهداشت چیست .

–     جایگاه قانونی دامپزشکی در مواجه با تخلفات بهداشتی در اصناف و معدوم سازی با مواد شوینده و … ! را چگونه ارزیابی می کنید .

–     واکنش شما نسبت به تولید ، توزیع و عرضه محصولات لبنی سنتی که هیچ اثری از تائید دامپزشکی را به خود نمی بیند چیست.

–    استفاده ابزاری اداره کل از روسای صنوف برای تحکیم جایگاه دامپزشکی بر چه اصولی قانونی استوار است .

–    تامین بخشی از هزینه های برگزاری مراسم از واحد های تولیدی دام و طیور که به نوعی خود ناظر بر عملکرد بهداشتی آنان هستید را چگونه توجیه می کنید .

–    در خصوص صدور پروانه های درمانی و داروخانه های دامپزشکی در شهرستانها و ایجاد امنیت شغلی فعالان و پیشکسوتان تا کنون چه برنامه هایی را در پیش گرفته اید .

–     در مواجه با شبکه های توزیع غیر مجاز داروهای دامپزشکی چه سیاستی را انتخاب کرده اید .

–     لطفا نوع ارتباط سازمانی خود با دامداران و مرغداران در استان گیلان را بیان کنید و اینکه نقطه عطف این ارتباط را در کجا می توان جست .

–   تاکنون در طول یکسال اخیر تعداد جلسات برگزار شده با بخش خصوصی و فعالان حوزه دامپزشکی استان که به عنوان سد دفاعی خودجوش در مواجهه با آسیب های جسمانی مواجه بوده اند چه میزان بوده است.

–   تا کنون در خصوص دعوت از صاحبنظران و بکارگیری تخصصی از تجارب فعالان حوزه بهداشتی دامپزشکی گیلان در نشست های درون سازمانی و برون سازمانی خود چه بهره ای برده اید .

و …

در پایان باید یاد آور شد اینها بخش کوچکی از نگرانیهای جامعه دامپزشکی استان گیلان و علی الخصوص بخش خصوصی در مواجهه با سیاست های متخذه در اداره کل می باشد که امید است با اصلاح بنیادین در رفتار سازمانی و توجه ویژه به شیوه عملکردی ، شاهد شکوفایی جایگاه دامپزشکی در سطح کلان باشیم و از فقر فرهنگی ناشی از سیاست های اشتباه در پیکره دامپزشکی گیلان بگریزیم .

مطمئنا در یاداشت بعدی به چرایی عملکرد شورای نظام دامپزشکی گیلان خواهیم پرداخت تا شاید بخش خصوصی و سایر رده های دامپزشکی از حالت سرگردانی و انفعالی شغلی بوجو آمده خود بیشتر مطلع گردند

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه