مذاکرات هسته ای خیانت یا خدمت

اگر نتیجه مذاکرات وتوافق صورت گرفته به مصلحت نظام وکشور باشد نباید این دستاورد توسط گروه، جناح یا دولت خاصی مصادره شود.

مذاکرات هسته ای خیانت یا خدمت

به گزارش سرویس یادداشت ۸دی نیوز، دکتر ابراهیم قاسمی ‌روشن استاد و مسئول بسیج اساتید دانشگاه گیلان یادداشتی در خصوص مذاکرات هسته ای نوشت که در زیر می خوانید:

” مذاکرات هسته ای خیانت یا خدمت “

یکی از پیچیده ترین و طولانی ترین پرونده های دیپلماسی ایران با کشورهای سلطه گر که بعد از انقلاب اسلامی ایران مفتوح گردید، پرونده مربوط به انرژی هسته ای است که در آن شش قدرت مستکبر و زورگوی غربی در یک طرف منازعه و مذاکره حضور داشتند و همدیگر را معاضدت و معاونت می کردند و در دیگر سوی آن هیئت ایرانی با یک موضع مقتدرانه و بر خورداری از پشتوانه الهی ،مردمی ،حمایت و هدایت رهبری فرزانه وبامنطق وخرد جمعی مستحکم وقوی قرارگرفته بود.

در رابطه با این مسئله کمتر شخص یا تشکل وجناحی است که اظهار نظری نکرده و موضعی اتخاذ نکرده باشد.بر این اساس افراد ،گروهها وجریان های سیاسی که از ابتدای مذاکره تاکنون در این رابطه موضع گیری کرده اند در یک دسته بندی کلی در سه طیف قرار می گیرند که عبارتند از:

الف- دسته ای که بدون در نظر گرفتن عمق مشکلات و معضلات ناشی از تحریم ها و محدودیت ها بر طبل مخالفت نواخته ومذاکرات را عاری از هرگونه امتیاز ودستاورد قابل قبولی برای کشور و نظام دانسته و آن را موجب از دست رفتن برخی از ارزش ها وشعارهای اصلی انقلاب از قبیل استقلال خواهی ،عزت طلبی و استکبار ستیزی می دانند. این گروه نسبت به مذاکرات نگاه کاملا بد بینانه ای دارند وآن را با برخی از معاهدات ننگین دولت های گذشته تاریخ ایران مقایسه می کنند وبر این اساس باب مذاکره را بی ثمر و بی فایده می دانند.

ب- طیفی دیگر مذاکرات را دریچه ای برای تعامل با غرب دانسته وآن را تنها راه حل مشکلات اقتصادی وفرهنگی جامعه به شمار آورده و معتقدند که در این صورت است که کشوربه قله های تمدنی وپیشرفت صعود می کند. این گروه کسانی هستند که نتیجه مذاکرات راشاهکاردانسته وآن را فتح الفتوح بزرگ برای کشورو انقلاب می دانند وبرای این توافق به دست آمده جشن و پایکوبی به راه می اندازندو دیگران را برای مشارکت در آن فرا می خوانند.

برخی از افراد این دسته به قدری شیفته ایجاد رابطه باغرب هستند که آثار ارزشمند انرژی هسته ای درزمینه های پزشکی،صنعتی، محیط زیست،کشاورزی که دوست ودشمن به آن اعتراف دارند را منکر شده یا کم اهمیت جلوه می دهند.اینها همان کسانی هستند که برای ایجاد تعامل با غرب وعادی سازی رابطه با آنها حاضرند از برخی از ارزش های اسلام و انقلاب کوتاه آمده وقرائت جدیدی ازاسلام که جان مایه وعنصرحیاتی انقلاب است سردهند ودر این قرائت تنها به بعد رحمانیت اسلام اشاره داشته واصطلاح اسلام رحمانی را جعل نمایند و همه آیات مربوط به جهاد،مبارزه با کفار،ظالمین ودشمنان اسلام را نادیده انگارند.

ج- دسته سوم کسانی هستند که تحت فضای احساسی و روانی ایجاد شده قرار نمی گیرند و از کنار جار و جنجال ها، هیاهوها وپایکوبی هامی گذرند و ضمن تقدیر وسپاسگذاری ازتلاش های انجام شده توسط همه هیئت های مذاکره کننده بویژه دستگاه دیپلماسی دولت جدید، در صددند تا بعد ازبررسی دقیق وموشکافانه ی متن توافقنامه،اظهار نظر نمایند.چرا که به ادعای کارشناسان ومتخصصان، متن تدوین شده بسیارفنی وپیچیده بوده و چه بسا قابل تفسیر و برداشت های متفاوت باشد که هم اکنون شاهد دو نوع برداشت متضاد توسط روسای جمهور ایران و آمریکا هستیم.

اوباما مدعی است که هنوز اختلافات شدیدی با ایران داریم وتحریم ها بصورت تدریجی برداشته می شود واگر ایران با بازرسی از سایت خاصی مخالفت کند تحریم ها را بر می گردانیم.

افراد این طیف معتقدند که باید به دقت امتیازات بدست آمده را باهزینه های داده شده مقایسه کنیم و ببینیم در مقابل این امتیازات چه چیزها و به چه مقدار از دست داده ایم که امروز هیچ مسئولی سخنی از هزینه ها نمی کند و تنها به دستاوردهای این مذاکره اشاره می کند.یعنی بعد از بررسی کلمه به کلمه متن توافق و فارغ از هر گونه سیاسی کاری و لحاظ کردن منافع حزبی و جناحی بجای مصالح ملی ودینی ، به قضاوت و داوری بنشینیم.

نمایندگانی که با صدای بلندو رسا فریاد می زنند که مجلس نمی تواند در ظرف دو هفته مهلت داده شده، همه جوانب این متن را بررسی نموده و چه بسا ممکن است بدون توجه به محتوا، همچنین تحت تاثیر چانه زنی های بیرونی موضع عجولانه ای را بر خلاف مصالح ملی اتخاذ نمایند، در این دسته جا می گیرند.

آن چه لازم است گفته شود این است که اگر نتیجه مذاکرات وتوافق صورت گرفته به مصلحت نظام وکشور باشد نباید این دستاورد توسط گروه، جناح یا دولت خاصی مصادره شود چرا که عقبه این نتیجه بدست آمده در گرو موارد ذیل است:

۱- سیاست های اتخاذ شده وخطوط قرمز تعیین شده توسط مقام معظم رهبری نقش کلیدی در مذاکرات داشته به طوری که اگر این هدایت ها ،دعاها و مطالبات به حق ایشان بدرقه راه هیئت مذاکره کننده نبود قطعا متن بیانیه غیر از آن چیزی بود که امروز مورد توافق کشورهای سلطه گر قرار گرفته است.

حافظه تاریخ فراموش نمی کند که در زمان یکی ازدولت های اسبق اعضای هیئت مذاکره کننده در مواجه با کشورهای غربی به قدری کوتاه آمدند که به تعطیلی مراکز هسته ای کشور ما انجامید ومقام معظم رهبری مستقیم وارد عرصه تصمیم گیری شده ودستور فک پلمپ مراکز هسته ای را صادر کردند.

۲-صبر وتحمل مثال زدنی مردم در مقابل مشکلات ناشی از تحریم و حضورهمیشگی و مستمر آنها در صحنه و اعلام حمایت تا پای جان ، این قدرت چانه زنی را در هیئت مذاکره کننده بوجود آورد و دشمنان را در زیاده خواهی ها به عقب نشینی وادار نمود.

۳-مواضع قاطع و پر صلابت دولت های قبلی بود که با قدرت جلوی زیاده خواهی های دولت متجاوز و سلطه گر ایستاد و نظام جمهوری اسلامی ایران را به عنوان سمبل و پیشتاز مبارزه با مستکبران معرفی نمود واز این طریق اقتدار لازم را برای نظام کسب کرد.

در پایان مطالبه به حق مردم و رهبری این است که مسئولین باید مراقب باشند تا دربازخوانی وتفسیرمتن توافقی تحریفی صورت نگیرد وبا توجه به عدم پایبندی هیئت های مذاکره کننده غربی ،نسبت به توافق های قبلی ونقض مکرر آنها،ضمانت اجرایی لازم را برای پایبندی آنها به متن توافقی، فراهم آورند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه