جمع‌آوری زباله توسط محکومان جایگزین حبس در رشت

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی رشت از جمع‌آوری ۳.۵ تن زباله توسط محکومان مجازات جایگزین حبس در جاده جیرده این شهر خبر داد.

جمع‌آوری زباله توسط محکومان جایگزین حبس در رشت

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس، حجت‌الاسلام علی مصطفوی‌نیا عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گیلان با اشاره به اجرای مجازات‌های جایگزین حبس از یکم تیر ماه جاری اظهار کرد: قانون‌گذار موضوع مذکور را تکلیف کرده است.

وی به تغییر آیین دادرسی کیفری اشاره کرد و افزود: در قانون مجازات کیفری برخی از جرایم مانند مجازات‌ها، جزای نقدی وجود دارد.

مصطفوی‌نیا با بیان اینکه اگر فردی به جزای نقدی تا ۱۵ میلیون ریال محکوم شود باید جزای جایگزین را اعمال کنیم، خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته اگر فردی به جزای مذکور محکوم می‌شد او را به زندان ارجاع می‌دادند اما در قانون جدیدی باید فرآیند دیگری طی شود.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی رشت بیان کرد: اکنون محکوم باید مال داشته باشد و از آن برداشت شود یا مبلغ جزای نقدی را تقسیط کنیم.

وی با اشاره به اینکه قانون‌گذار در مرحله بعدی مجازات‌های جایگزین حبس را مطرح کرده است، تصریح کرد: آیین‌نامه جدید به تمام استان‌ها ابلاغ شده و مراکز استفاده‌کننده از محکومان جایگزین مجازات‌های حبس مشخص شدند.

مصطفوی‌نیا متذکر شد: طبق ماده پنج ابلاغیه مذکور نهادهای پذیرنده متقاضی به‌کارگیری محکومان موظف هستند ظرفیت پذیرش و نوع خدمت مورد نیاز خود را براساس خدمات مندرج در ماده دو و سه این آیین‌نامه با ذکر محل زندگی محکوم به صورت شش ماه یک‌بار با هماهنگی فرمانداران حوزه مربوطه به بالاترین مقام دستگاه قضایی اطلاع دهند تا در اختیار دادستان کل کشور گذاشته شود.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی رشت با بیان اینکه محکومان جایگزین حبس در امور آموزشی، بهداشتی، فنی و حرفه‌ای، خدماتی شامل نگهبانی، کارگری و کشاورزی به‌کارگیری می‌شوند، یادآور شد: وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و نفت و همچنین سازمان‌های و موسسه‌های اداره کل تابع آنها می‌توانند محکومان جایگزین حبس را به‌کار گیرند.

وی خواستار اعلام نیاز دستگاه‌های مذکور شد و گفت: سیاست قوه قضائیه بر کاهش جمعیت کیفری زندانیان است ضمن اینکه رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تلاش نشود با اندک بهانه‌ای افراد به‌ویژه محکومیت‌های جزای نقدی به زندان‌ها معرفی شوند، را باید اجرایی کنیم.

مصطفوی‌نیا با اشاره به جمعیت نیمه‌فعال محکومان جایگزین حبس در گیلان، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان جاری تعدادی از زندانیان مذکور در بحث زیست‌محیطی در جاده جیرده رشت به‌کارگیری شدند و ۳.۵ تن زباله توسط محکومان جایگزین حبس جمع‌آوری شده است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه