مافیای واردات برنج قیمت شالی را در سرازیری سقوط قرار داد

واردات بی رویه برنج موجب کاهش قیمت انواع شالی محلی در استان گیلان شده و شالیکاران را نسبت به ادامه روند نزولی قیمت ها نگران کرده است.

مافیای واردات برنج قیمت شالی را در سرازیری سقوط قرار داد

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از ماسال نیوز، شالیکاران اغلب محصول تولیدی خود را به صورت شالی به بازار عرضه می کنند و ملاک قیمت برای آنها قیمت شالی است.

بین قیمت شالی و برنج سفید ارتباط معناداری وجود دارد و کاهش قیمت برنج داخلی همراه با کاهش قیمت شالی خواهد بود.

متأسفانه هر ساله همزمان با برداشت محصول برنج در استان های گیلان و مازندران مردم با واردات بی رویه برنج به کشور مواجه می شوند.

نکته جالب این است که حدود ۵۰ روز مانده به اولین برداشتهای برنج از شالیزارها قیمت انواع شالی و بویژه رقم «هاشمی» در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و کشاورزان این روزها نگران کاهش بیشتر قیمت ها تا زمان برداشت محصول هستند.

یکی از خریداران شالی در بازار ماسال در همین رابطه به ماسال نیوز گفت: از مدتی قبل قیمت شالی شروع به کاهش کرده است و از شالی نوع هاشمی از رقم ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم به حدود ۳۶۰۰ تومان رسیده است و من پیش بینی می کنم که این رقم باز هم کاهش پیدا کند.

شعبانی افزود: این روزها برنج خارجی در بازار بسیار زیاد شده است و با توجه به قیمت پایین تر آن مردم بیشتر راغب هستند از این نوع برنج استفاده کنند.

یکی از کشاورزان درباره مشکلات مربوط به قیمت برنج به ماسال نیوز گفت: ما نمی گوییم مردم برنج های گران قیمت بخرند اما دولت هم باید به فکر کشاورزان باشد و قیمت محصول شالی ما به هیچ وجه با قیمت تورم همخوانی ندارد. با وجود اینکه قیمت اجناس از سال ۹۱ به شدت افزایش پیدا کرده است و مثلا قیمت نان چند برابر شده است اما قیمت شالی تغییر چندانی نکرده است.

این کشاورز شاندرمنی ادامه داد: به نظر من ادامه این روند موجب از بین رفتن زمین های شالیزاری خواهد شد. البته این موضوع به عینه در اطراف ما دیده می شود.

آقای مرادی افزود: دولت حداقل کاری که برای حمایت از ما کشاوزان می تواند انجام دهد این است که با کنترل واردات بی رویه از کاهش قیمت ها در زمان برداشت محصول جلوگیری کند چون همه کشاورزان به واسطه مشکلات مالی و سررسید تسهیلات بانکی بلافاصله پس از برداشت محصول مجبور به فروش آن می شوند که کنترل بازار موجب می شود زیان ناشی از فروش بی موقع محصول تا حدی کاهش یابد اما در شرایط حاضر سود واسطه ها بیشتر از کشاورزان خواهد بود.

اما همه اینها وقتی جالب تر می شود که بدانیم کشاورزان چوب کسب و کار مافیای واردات برنج را می خورند.

صبح امروز روزنامه دنیای اقتصاد به این موضوع پرداخت و نوشت: در حال حاضر موضوع واردات برنج صدای گلایه بسیاری از نمایندگان مجلس به خصوص محمد دامادی، نماینده مردم ساری را در آورده است. آن طور که خانه‌ملت گزارش داده، محمد دامادی نسبت به واردات ۴۶هزار تن برنج خارجی به کشور درفرودین ماه امسال واکنش نشان داد و گفت: درخصوص واردات برنج با گروه‌های عجیب و غریبی سروکار داریم و نمی‌دانیم این‌ها چه کسانی هستند و با چه هدفی اقدام به واردات برنج می‌کنند.

در همین مورد حسین نیاز آذری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم به اقتصادنیوز گفت: کمیسیون کشاورزی این موضوع را پیگیری کرده است. با توجه به اینکه وضع تولید ما بسیار مناسب است؛ به ویژه در دو استان مازندران و گیلان که ۷۵درصد نیازمندی‌های کشور را تامین می‌کنند ضررورتی برای واردات برنج وجود ندارد و وزارت جهاد کشاورزی قول جلوگیری از واردات برنج را داده است. حال چرا وزارت جهاد کشاورزی در این موضوع تعلل می‌کند جای سوال دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره هویت مافیای واردات برنج گفت: ما به کسانی که در جریان واردات و صادرات هستند کاری نداریم. ما به کسانی که اجازه مجوز به این افراد را می‌دهند کار داریم، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی که مسئولیت این کار را بر عهده دارند نباید مجوز واردات را بدهند، هر کسی که نمی‌تواند هر چیزی را با اختیار خود در کشور وارد کند، این وظیفه دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی است که از این کار جلوگیری کند.

آذری در پاسخ به این سوال که آیا مجلس اقدامی در جلوگیری از این واردات می‌کند؟ گفت: مطمئنا مجلس وارد عمل خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه