هشت دی گزارش می دهد:

چای؛ صنعتی خاک خورده در گیلان که قابلیت ایجاد اشتغال میلیونی دارد/ لزوم نگاه کلان دولت و ورود فناوری جدید به عرصه تولیدات داخلی 

بیش از ۹۰درصد چای ایران در گیلان کشت می شود، اگر از این محصول حمایت شود، شغل های زیادی در کشور ایجاد شده و از واردات بی رویه آن از هند جلوگیری خواهد شد.

چای؛ صنعتی خاک خورده در گیلان که قابلیت ایجاد اشتغال میلیونی دارد/ لزوم نگاه کلان دولت و ورود فناوری جدید به عرصه تولیدات داخلی 

به گزارش ۸دی، چای نوشیدنی خوش طعمی است که در کل دنیا هواداران زیادی دارد این در حالی است که ۹۰ درصد چای ایران در گیلان کشت می شود و اگر این محصول بتواند حمایت شود، شغل های زیادی در کشور ایجاد شده و از واردات بی رویه آن از هند جلوگیری خواهد شد، اما متاسفانه شاهد هستیم اعتماد کشاورزان به حمایت های دولت تقریبا از بین رفته و در شرایط کنونی شاید یکی از دلایل چایکاران در کشت چای صرفا به این دلیل است که باغ چای را از دست ندهند.

نیاز به فرآوری جدید برای کشت چای

استفاده از مکانیزاسیون در کشت محصول چای موجب افزایش بهره‌وری این محصول و تحقق توسعه پایدار در کشاورزی می‌شود. باید از روش های نوین برای کشت چای استفاده کرد،  چای معمولاً در کوهپایه و اراضی شیبدار کشت می‌شود از طرفی با توجه به اینکه میزان بارندگی‌ها در مقاطع مختلف سال کاهش می‌یابد یا پراکنده است می‌توان از روش آبیاری تحت فشار نیز در تولید چای استفاده کرد.

روش های نوین تنها برای آبیاری نیست و با استفاده از پنل خورشیدی می توان برق باغ های چای را تامین کرد تا پول برق مصرفی زیاد نشده و به شبکه برق کشور نیز فشار وارد نکند، علاوه بر این موارد در انتها باید با فرآوری چای ایرانی آن را به چای که مردم دوست دارند تبدیل کرد.

نگاه ییلاق و قشلاق به گیلان و نابودی طبیعت و باغات استان

همانگونه که در گزارش های قبل نیز گفتیم با هجوم افراد مرفه و ثروتمند از استان های دیگر طبیعت گیلان مورد هجوم قرار گرفته و باغات چای نیز از این آسیب در امان نمانده و برخی از کشاورزان ترجیح داده عطای باغداری را به لقای آن ببخشند این در حالی است که اگر دولت از این صنعت مهم که در کالای ضروری مردم نقش اول را دارد حمایت کند می توان امیدوار بود روند تخریب باغ های چای از بین برود.

 

فرسوده بودن خط تولید کارخانجات چای و عدم وجود فناوری برای فرآوری محصول

یکی از مشکلات اساسی در همه صنایع کشور فرسوده بودن دستگاه ها و ماشین آلات کارخانه ها است متاسفانه این مشکل نیز در کارخانه های چای نیز وجود دارد، بومی سازی دستگاه های تولید چای و صنعت سازی با مونتاژ چای با همکاری طرف خارجی می تواند چای به روز و با کیفیت را تحویل مردم دهد.

 

ملزم ساختن برندهای مطرح چای برای همکاری با صنعت چای ایران

یکی از راهکارهایی می تواند جانی دوباره به صنعت چای ایران بدهد، همکاری کارخانجات چای ایرانی با برندهای مطرح چای مانند چای دوغزال، چای احمد، چای محمود و … است. دولت باید تدابیری را اتخاد کند که این شرکت ها تنها در صورتی بتوانند در ایران چای تولید کنند که از محصولات چای ایرانی به  عنوان مستقیم در محصولات خود استفاده کرده و کارخانجات تولید را به داخل ایران بیاورند، اینگونه هم فناوری به روز در اختیار کشور خواهد بود و هم تعداد قابل توجهی کارگر جدید می توانند به بدنه صنعت چای تزریق شوند.

اینگونه دیگر در انبارها چای انباشته نشده تا کیفیت چای از بین رود و برندهای مطرح می توانند از چای با کیفیت و تازه در محصولات استفاده کنند.

طبق گفته زارع استاندار گیلان تولید محصول چای در گیلان برای ۴۴۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده و دولت در سال‌های گذشته بیش از ۸۵ درصد کمک‌های بلاعوض در حوزه چای پرداخت کرد و این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد و تسهیلات لازم مشروط به گرفتن مجوز بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و حفظ چرخه زیست محیطی پرداخت می‌شود.

 

 

دولت باید نگاه خود را به این صنعت کلان تر کرده و حمایت ویژه ای از آن کند، با گسترش کارخانجات چای در سراسر ایران می توانیم به قطب تولید چای جهان تبدیل شده و حتی از کشورهایی مانند هند و پاکستان نیز پیشی بگیریم زیرا ایران در وضعیتی قرار دارد که تولید محصولات در بازار جهانی به علت ارزش پایین ریال برابر دلار، بسیار ارزان تمام شده و این قیمت می تواند برای تمام کشورهای جهان بسیار جذاب باشد، دنیا از یک محصول اقتصادی دو توقع دارد: ابتدا کیفیت بالا و سپس قیمت پایین که خوشبختانه با توجه به شرایط موجود امکان تولید این محصول با این ویژگی در کشور وجود دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه