بعید می‌دانم‌ برخی کاندیداها یک دور قانون اساسی را هم خوانده باشند/ انتخابات در تالش بزرگ قومی و قبیله ای نیست

فعال سیاسی اجتماعی تالش در پاسخ به این سؤال که چه نمره‌ای به نمایندگان مجلس دهم می‌دهید، گفت: نمره قابل قبولی نمی‌توانم به نمایندگان استان بدهم به جهت اینکه حضور این‌ها در این ۴ سال تأثیری چندانی در منطقه نداشت.

بعید می‌دانم‌ برخی کاندیداها یک دور قانون اساسی را هم خوانده باشند/ انتخابات در تالش بزرگ قومی و قبیله ای نیست

به گزارش ۸دی، “هشتگ یازده” در مرحله دوم انتشار به بررسی وضعیت شاخصه های انتخاباتی در شهرستان های رشت، فومن و شفت، تالش، ماسال و رضوانشهر می پردازد.

 

در این قسمت “رضا حق جو” کارشناس سیاسی اجتماعی و چهره نام آشنای حوزه انتخابیه تالش، ماسال و رضوانشهر با حضور در دفتر پایگاه خبری هشت دی به بیان نقطه نظراتش در رابطه با شاخصه های انتخاباتی در این حوزه انتخابیه پرداخت.

“رضا حق جو” با بیان اینکه انتخابات یک رویداد بسیار مهم و یک حضور مردمی در عرصه دموکراسی برای تعیین سرنوشت جامعه است، اظهار کرد: در طول انتخاباتی که پس از انقلاب برگزار شده حضور مردم تأثیر بسزایی در سرنوشت خود مردم و نظام داشته، همچنان که دشمنان انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب منتظر عدم حضور و حمایت از این نظام مقدس بودند ولی در تمام عرصه هایی که انتخابات برگزار شده چه در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس خبرگان همه این انتخابات ها حضور مردم چشمگیر بوده و دشمنان هم به این واقفند که مردم با حضور خودشان تأیید و تثبیت نظام شان را می خواهند.

وی افزود: حضرت امام وقتی فرمودند مجلس در رأس امور است معنای آن این است که مجلس در تعیین قانونگذاری و تثبیت قوانین برای جامعه مهم است به این جهت مجلس می تواند در رأس امور باشد، پس بنابراین قانونی که در مجلس تصویب می شود حرف اول و آخر را در جامعه می زند و می توان گفت مجلس در رأس امور است به جهت اینکه قوانینی تصویب می کند که فصل الخطاب آن جامعه می خواهد باشد پس الان هم اگر جوی راه افتاده که مجلس در رأس امور نیست باید ریشه یابی کنیم و ببینیم دلیل آن چیست؟ در واقع با انتخاب افراد تأثیر گذار می توانیم به این نتیجه برسیم که مجلس در رأس امور است.

نمره قابل قبولی نمی‌توانم به نمایندگان استان بدهم

فعال سیاسی اجتماعی در پاسخ به این سؤال که چه نمره‌ای به نمایندگان مجلس دهم می‌دهید اضافه کرد: نمره قابل قبولی را نمی‌توانم به نمایندگان استان بدهم به جهت اینکه حضور این‌ها در این ۴ سال تأثیری چندانی در منطقه نداشت و کارهایی هم که شده توسط نهادهای مختلف نظام انجام‌شده و نمی‌خواهم موضوعی که در شهرستان و استان اتفاق نیفتاده را رد کنم ولی درمجموع نمره قابل قبولی نیست مردم با توجه به شرایط موجود جامعه می‌دانند که در حوزه انتخابیه آن‌ها هیچ اتفاقی نیفتاد و انتظار می‌رود که با فرستادن نمایندگان بسیار تلاشگر و آشنا به مشکلات مردم و منطقه بتوانیم اثر آن را در حوزه انتخابیه بگذاریم‌.

حق جو در پاسخ به این سؤال که مردم تالش، ماسال و رضوانشهر چطور رأی می‌دهند؟ حزبی یا قوم و قبیله‌ای؟ گفت: مردم تالش در تمام ادوار گذشته ثابت کردند که حضورشان در عرصه‌های انتخاباتی یک حضور بسیار چشمگیر و پررنگ است و هیچ ارتباطی به قوم و قبیله ندارد در تالش اقوام مختلف داریم اهل تسنن، تشیع، قوم گیلک، تالش، تات، ترک همه اقوام هستند و  هیچ ربطی به قوم، قبیله و منطقه ندارد. من زمانی که کاندیدا شده بودم در آخرین نقطه تالش رأی بسیار خوبی را آوردم و در شهر خودم هم‌رأی خوبی آوردم پس بنابراین نمی‌توان گفت منطقه‌ای یا قومی است.

پول هم تأثیرگذار است

وی در پاسخ به این سؤال که پول چقدر تأثیر دارد در انتخاب یک کاندیدا، گفت: نمی‌خواهم بگویم پول بی‌تأثیر است بالاخره هزینه‌های انتخاباتی و تبلیغاتی وجود دارد و پول می‌تواند در معرفی به مردم تأثیر داشته باشد، پس اینکه کاندیدا بگوید من فقط حضور دارم و مردم مرا خواهند شناخت این‌طور نیست باید هزینه کرد و خودش را عرضه و معرفی کند به‌هرحال پول هم تأثیرگذار است.

حق جو بابیان اینکه منطقه تالش مستثنی از مشکلاتی که در همه جامعه وجود دارد نیست، گفت: مشکلات معیشتی که در استان ما وجود دارد در تالش هم هست و یک مشکل دیگر که در این منطقه وجود دارد عدم برخورداری از خیلی امکاناتی است که در سایر شهرهای صنعتی و گردشگری وجود دارد، ما امکانات خیلی خوبی در منطقه تالش در بحث گردشگری داریم ولی به‌خوبی مردم از آن برخوردار نیستند و سرمایه‌گذارانی که مایل هستند در بحث گردشگری و کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند چون این امکانات وجود ندارد بنابراین تالش نسبت به سایر جاهای دیگر کم برخوردار است‌.

وی افزود: اخیراً رهبری در درس خارج فرمودند کسانی که می‌خواهند در عرصه انتخابات حضورداشته باشند باید این توانمندی و توانایی در خود ببینند که آیا در جامعه خودشان می‌توانند مؤثر باشند بعد حضور پیدا کنند اگر نمی‌توانند در عرصه انتخابات حضور نیابند. فکر می‌کنم پیام بسیار خوب و مهمی است که به این عمل کنند حتی اگر کسی این توانمندی را در خود نمی‌بیند از همین‌الان انصراف دهد راه را بازکنیم با حضور حداکثری مردم انتخابات شایسته‌ای را برگزار کنیم اما اینکه بخواهیم حضور حداکثری مردم در پای صندوق را فراهم کنیم.

بعید می‌دانم‌ برخی کاندیداها یک دور قانون اساسی را هم خوانده باشند

حق جو در پاسخ به این سؤال که به نظر شما افرادی که کاندیدا شدند متخصص هستند در این زمینه؟ گفت: اگر این اظهارنظر را در خصوص تک‌تک افراد کنم شاید توهین شود، بهر حال کسی که می‌خواهد در این عرصه ورود کند حداقل باید یک شناختی به حقوق مردم داشته باشد و مردم هم نسبت به عملکرد او شناخت داشته باشند همین‌طوری نمی‌شود من بروم در عرصه‌ای حضور پیدا کنم و ثبت‌نام کنم اگرچه در تعیین صلاحیت مشکلی نداشته باشم و تأیید صلاحیت هم بشوم ولی آیا این شایستگی، صلاحیت اجرایی این کار در من وجود دارد یا خیر؟ خیلی از افرادی که الآن حضور پیدا کردند بعید می‌دانم که یک دور قانون اساسی را خوانده باشند.

وی ادامه داد: در دوره‌ای که در خدمت مردم تالش بودم برای من جالب بود بتوانم خودم را عرضه کنم و بشناسانم و شناخت مردم در انتخاب هرکدام از کاندیداهای مؤثر برای من جالب بود، در تمام عرصه‌هایی که ورود کردم، برای معرفی خودم در ۳ سال قبل از انتخابات تلاش کردم به جامعه و مردم تالش خودم را معرفی کنم و استقبال خیلی خوبی از مردم برای تغییر و ایجاد فضای انتخاباتی را شاهد بودم، متأسفانه این دوره از انتخابات هیچ‌کدام از آن شرایطی که در آن دوره اتفاق افتاد، اتفاق نمی‌افتد یک مقدار مردم دلسرد شده‌اند.

این چهره سیاسی تالش در پاسخ به این سؤال که می‌گویند کاندیدا یا همان نماینده که مردم تالش، ماسال و رضوانشهر به مجلس می‌فرستند درصد بالایی‌اش در تجمع آخر مشخص می‌شود، این چقدر واقعیت دارد؟، بیان کرد: نمی‌خواهم بگویم بی‌تأثیر است نه! تأثیر دارد اما در همان دوره که در عرصه انتخابات حضور داشتم کسی که بیشترین جمعیت را در آخرین روز تجمع خود آورد انتخاب نشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه