مواد مخدر دغدغه جهانی/ نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان مهم است

معاون اجتماعی پلیس گیلان، نقش خانواده را در پیشگیری از اعتیاد فرزندان را مهم و حیاتی دانست.

مواد مخدر دغدغه جهانی/ نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان مهم است

به گزارش ۸دی نیوز،  سرهنگ “جعفری خیرخواه” مواد مخدر را یک دغدغه جهانی و معضلی اجتماعی دانست و گفت: پیشگیری اجتماعی تکمیل‌کننده تمام اقدام‌ها در بحث مواد مخدر است.

سرهنگ جعفری خیرخواه با بیان اینکه گسترش مواد مخدر در جامعه یکی از توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان علیه انقلاب اسلامی می باشد، افزود: مبارزه با معضل مواد مخدر نیازمند وفاق ملی بیشتری بوده و واقعیت‌های تلخ مواد مخدر باید اطلاع‌رسانی شود.

جعفری خیرخواه قتل بستگان توسط افراد معتاد را معضل اجتماعی ناشی از مواد مخدر دانست و خاطرنشان کرد: افزایش آمار تصادفات رانندگی به دلیل مصرف مواد مخدر توهم‌زا از جمله معضل گسترش مواد مخدر در جامعه است.

وی بر از بین بردن تقاضا در جامعه تاکید کرد و گفت: کاهش تقاضا بهترین پیشگیری در گسترش مواد مخدر است.

وی خواستار همراهی شهروندان با پلیس برای مبارزه با مواد مخدر شد و اظهار کرد: مردم هر گونه حرکت مشکوک را به متولیان اطلاع‌رسانی کنند.

اما نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان مهم و حیاتی است

معاون اجتماعی پلیس گیلان نقش خانواده را در پیشگیری از اعتیاد را بسیار مهم و حیاتی دانست و افزود: بررسی های متعدد نشان داده است که اگر کودک از خانواده طرد شود و یا برعکس اگر بیش از حد مورد توجه و حمایت واقع شود آماده کجروی خواهد شد.

سرهنگ جعفری خیرخواه با بیان اینکه حمایت بیش از اندازه و اغماض بی‌نهایت پدر و مادر نیز سبب می‌شود که کودک بسیار پرتوقع و به اصطلاح لوس و نازپرورده بار آید، بیان داشت: چنین فردی به‌عنوان یک موجود ضد اجتماعی طعمه خوبی برای قاچاقچیان مواد مخدر و جنایتکاران به ‌شمار می‌آید.

وی با تاکید براینکه برقراری رابطه صحیح پدر و مادر با کودک سبب می‌شود که رشد شخصیت بچه سیر طبیعی داشته باشد و از انحراف و کجروی مصون بماند، افزود: مواظبت مادر از کودک و ایجاد رابطه عاطفی با فرزند و رفتار خردمندانه توام با مهربانی پدر نه تنها به رشد شخصیت و متعادل شدن کودک کمک می‌کند، بلکه در صورت اعتیاد اتفاقی در دوره بلوغ نیز درمان را آسان می‌سازد.

 

گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی

تفاوت های دو نوع مواد اعتیادآور یعنی مواد مخدر سنتی و محرک صنعتی و دلایل گرایش بیشتر جوانان به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، به ویژه «شیشه» قابل توجه و جالب است.

مواد مخدر سنتی مثل تریاک، هروئین و سایر فرآورده های طبیعی، معمولا دارای آثار و عوارض جسمانی زودرس و مشخصی هستند. اما مصرف کنندگان «شیشه»، به جز تغییر در اندازه و ابعاد مردمک چشم، زخم های احتمالی در گوشه های کناری زبان و مقدار کمی لاغری نشانه های جسمی مشخصی ندارند. پرحرفی، پرفعالیتی و پس از آن یاس و افسردگی، جزئی از تغییرات رفتاری مصرف کنندگان است. بروز توهم و اختلالات شناختی و در نتیجه احتمال انجام رفتارهای پرخطر، از عوارض قطعی مصرف شیشه است که در درازمدت نمایان می شود.

مصرف مواد مخدر سنتی نیاز به محل و وسائل خاصی دارد، در حالی که مواد صنعتی «شیشه» را می توان در هر محلی و با یک وسیله ساده و قابل حمل و مخفی کردن در جیب مصرف کرد.

مواد مخدر سنتی دارای بوی مخصوص و قابل تشخیص هستند، در حالی که مواد محرک صنعتی غالبا دارای بو نبوده و اطرافیان قادر به تشخیص نیستند

هشدار پلیس به خانواده ها

علائم مصرف مواد مخدر صنعتی بعد از یک ماه بروز میکند

و از همه بدتر و مهم تر اینکه مواد مخدر سنتی دارای علائم «خماری» یا محرومیت از مواد هستند؛ به این معنی که معتاد پس از گذشت ۴ تا ۱۲ ساعت از آخرین مصرف دچار علائم ناخوشایندی مثل آب ریزش از چشم و بینی، بی قراری، دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی به صورت دل پیچه و اسهال و در نهایت تشنج خواهد شد اما … «به این نکته توجه کنید» اما در مورد مصرف شیشه معمولا مدت های طولانی و حتی تا یک ماه پس از آخرین مصرف، علائم محرومیت از مواد یا «خماری» بروز می کند. به همین دلیل خانواده ها و اطرافیان به ندرت می توانند اعتیاد عزیزانشان به «شیشه» را تشخیص دهند و در صورت شک کردن به دلیل عدم آگاهی از نحوه خماری در شیشه، تصور می کنند که فرد مورد نظر معتاد نیست چراکه دچار علائم خماری نشده است.

کنترل گلوگاه‌های ورودی گیلان

معاون اجتماعی پلیس گیلان با بیان اینکه گلوگاه‌های ورودی استان تحت کنترل شدید قرار دارد، تصریح کرد: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر و مجموعه انتظامی گیلان تمام تلاش خود را به‌ کار بسته‌اند تا از ورود مواد مخدر و عناصر تهیه و توزیع آن به شهرهای استان جلوگیری شود.

سرهنگ جعفری خیرخواه ادامه داد: در این راستا شهرهای رودبار، رودسر و آستارا به عنوان مناطق ورودی استان تحت کنترل و مراقبت‌های شدید ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار دارند.

وی اجرای طرح‌هایی با عناوین ارتقای امنیت اجتماعی، پاکسازی نقاط آلوده و کنترل محورهای مواصلاتی را از جمله اقدام‌هایی دانست که به طور مداوم در استان در حال اجرا است.

جعفری خیرخواه خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های مذکور ضمن کشف مقادیر بسیاری از انواع مواد مخدر و دستگیری معتادان پرخطر، موفق به شناسایی و دستگیری عاملان خرید و فروش این بلای خانمانسوز در استان شدیم.

عدم کشش مغزی در خواندن درس شروع اعتیادم شد

مهیار درباره اعتیادش می گوید:

مهیار پسر ۱۷ ساله ای که حشیش را تازه شروع کرده و دلیلش را عدم کشش مغزی در خواندن درس میداند. سر امتحانای ترم اول ۴تا پشت سرهم تجدید آوردم ولی من که درسامو خوب میخوندم پس کم کاری نداشتم و تنها دلیلی که میدیدم کم هوشی بود.تو فیلما که میشنیدم یه معتاد با کشیدن مواد فاز میگیره و از شنیدنش ذوق می کردم.سینا اهل دود و دم بود،رفتم سراغش باکلی مهارت و از نفهمیدن درس و درگیری فکری گفتمو اون فقط به من یه نخ سیگار داد و این اول راه اعتیادم بود…الانم راه ندارم،نمی تونم ترک کنم چراکه ظاهرم بهم میریزه اگه بهم مواد نرسه…موندم با کوله باری از پشیمانی …

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه