مدیرکل بهزیستی گیلان:

والدین آگاه اولین گام در پیشگیری از اعتیاد است

مدیرکل بهزیستی گیلان، یکی از ضعف ها در حوزه پیشگیری از اعتیاد را اطلاعات کم خانواده ها نسبت به مصرف کننده ها و فروشنده های مواد مخدر دانست و افزود: والدین آگاه اولین گام در پیشگیری از اعتیاد است.

والدین آگاه اولین گام در پیشگیری از اعتیاد است

به گزارش هشت‌دی مجتبی خدمت بین دانا  در نشست خبری سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، ۱۹ دستگاه اجرایی را عضو کمیته فرهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر دانست و اظهار کرد: برگزاری کارگاه های شناخت انواع مواد مخدر و برپایی نمایشگاه های مرتبط با مواد مخدر و اثرات آن در مدارس دنبال می شود.

وی یکی از ضعف ها در حوزه پیشگیری از اعتیاد را اطلاعات کم خانواده ها نسبت به مصرف کننده ها و فروشنده های مواد مخدر دانست و افزود: اعتیاد پشت در خانه ماست و لذا والدین آگاه اولین گام در پیشگیری از اعتیاد است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه طرح کارمندیاری را برای پیشگیری از اعتیاد بزرگسالان در دستور کار داریم، گفت: آموزش و پیشگیری از اعتیاد با جدیت دنبال می شود، زیرا پیشگیری کم هزینه تر از درمان خواهد بود.

خدمت بین دانا، یکی از آسیب های اجتماعی گیلان را افزایش سالمندی دانست و بیان کرد: مهاجرپذیر بودن استان موجب شده شاهد افزایش آسیب های اجتماعی از جمله مواد مخدر باشیم.

وی از برپایی کارزار رسانه ای و اجرای تئاتر خیابانی در مناطق حاشیه نشین با محوریت مواد مخدر خبر داد و اضافه کرد: ۵۰۰ روانشناس کار آموزش و درمان حوزه مواد مخدر را انجام می دهند.

مدیرکل بهزیستی گیلان به فعالیت ۴۸ کمپ ترک اعتیاد در استان اشاره کرد و یادآور شد: یک مرکز ماده ۱۶(معتادین متجاهر) با ظرفیت ۲۵۰ نفر داریم.

وی از اجرای ۲۱۹ برنامه در حوزه پیشگیری از اعتیاد طی سال گذشته خبر داد و بیان کرد: کارگاه های آموزشی در ۳۹۱ محله سطح استان برگزار شده است.

سیگار و قلیان؛ دروازه اعتیاد

سرهنگ علی احمدپور، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گیلان نیز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مظلوم مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: پلیس در راستای پیشگیری از سهل الوصول بودن مواد مخدر تلاش می کند.

وی یکی از اولویت های پلیس را کنترل محورهای مواصلاتی دانست و افزود: مقابله با فروش مواد مخدر در حاشیه محیط های علمی و آموزشی نیز در دستور کار پلیس قرار دارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان با اشاره به اجرای طرح نماد(نظام مراقبت از دانش آموزان) توسط آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: ارتقای امنیت محله محور جزو اولویت های پلیس مبارزه با مواد مخدر است.

احمدپور از پاکسازی هفتگی پارک ها و بوستان ها و دستگیری افراد مصرف کننده و توزیع کننده خبر داد و یادآور شد: شاهد خلاء های قانونی در حوزه برخورد با توزیع کنندگان هستیم، اما با همکاری دادستانی استان برخوردهای لازم صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در ایام عید نوروز سه برابر جمعیت گیلان مسافر داریم، گفت: در ایام تعطیلات روزانه بالغ بر ۱۳۰ هزار خودرو وارد گیلان می شود و متاسفانه اغلب محموله های سنگین مواد مخدر را از افراد غیر بومی کشف می کنیم که وارد استان می شوند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان، سیگار و قلیان را دروازه اعتیاد دانست و بیان کرد: رسانه ها نسبت به مصرف سیگار هشدار دهند و متاسفانه طی سال های اخیر شاهد افزایش چشمگیر اعتیاد در بانوان هستیم.

وی ۲۳ تا ۴۵ سال را رده سنی درگیر با خطر اعتیاد دانست و اظهار کرد: جامعه باید نسبت به مصرف مشروبات الکلی نیز آگاه باشد، زیرا الکل نیز اعتیادآور است.

مواد مخدر کالای تفریحی نیست

دکتر فرهاد روشن فکر، مدیر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، با اشاره به نقش مهم خانواده ها در پیشگیری از اعتیاد فرزندان، عنوان کرد: آغاز اعتیاد با مصرف تفننی مواد مخدر است و کم کم فرد دیگر نمی تواند ترک کند.

وی اعتیاد را دارای درمان قطعی، اما بسیار سخت دانست و متذکر شد: باید قبل از شروع تفریحی از اعتیاد پیشگیری کنیم.

مدیر درمان علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه اعتیاد اقتصاد را معیوب، جوان را بیمار، تولید را کم و والدین را مایوس می کند، ادامه داد: مواد مخدر به شدت سمی و خطرناک است و شهری و روستایی و با سواد و بی سواد و دارا و ندار نمی شناسد و لذا باید مواد مخدر حتی سیگار را از کالای تفریحی خارج کنیم.

امیر رحیمیان، سرپرست معاونت توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی گیلان نیز در ادامه، اعتیاد را آسیب چندوجهی فردی و اجتماعی دانست و گفت: آگاه سازی نوعی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر است؛ البته درمان اعتیاد نیز پیشگیری محسوب می شود، زیرا یک فرد معتاد در طول اعتیاد می تواند تا ۱۰ نفر را معتاد کند.

وی با بیان اینکه امروزه درمان اعتیاد در جامعه نهادینه شده است، اضافه کرد: افرادی که بالای یک سال پاک باشند، وام اشتغال دریافت می کنند و لذا سال گذشته به ۷۲ درصد متقاضیان وام اشتغال پرداخت کردیم؛ برای ۳۲۲ نفر نیز پیگیری سلامت بعد از درمان انجام شد.

انتهای پیام

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه