ملت خسته از ترافیک جاده چالوس؛ وزیر راه: آزادراه تهران-شمال در اولویت نیست، هست!

جاده چالوس یک جاده گردشگری است که برای تردد روزانه ۱۰۰ خودرو ساخته شده و جاده ای ترابری نیست این در حالی است که ۲۵ میلیون هموطن در شمال البرز زندگی می کنند.

ملت خسته از ترافیک جاده چالوس؛ وزیر راه: آزادراه تهران-شمال در اولویت نیست، هست!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خیبر، اگر در تعطیلات عید سعید فطر و در ادامه، پنجشنبه- جمعه های چندهفته اخیر جاده چالوس را برای رفتن به سواحل شمالی انتخاب کرده باشید، قطعا ساعت ها در ترافیک اعصاب خردکن این جاده معطل مانده اید.

جاده کرج – چالوس که از آن به عنوان چهارمین جاده زیبا، تفریحی و گردشگری جهان یاد می شود، طی سال های اخیر، آرام آرام به پارکینگ بزرگ خودروهایی مبدل شده که قصد عزیمت به سواحل شمالی را دارند تا صاحبان این وسایل نقلیه، به خیال خود، ساعاتی را در کنار خانواده به خوشی سپری کنند.

براساس این گزارش، جهت کاستن از بار ترافیکی این جاده و جلوگیری از واردشدن آسیب به محیط زیست زیبا و پرفایده پیرامون آن، در سال ۱۳۵۶ مقرر شده بود تا آزادراه تهران – شمال با هزینه‌ای معادل ۳۲ میلیارد تومان در مدت ۵ سال ساخته شود.

ساخت این آزادراه و کوتاه شدن مسیر رفتن از پایتخت به شهرهای شمالی کشور برای مسافران سبب عدم اتلاف وقت، صرفه جویی در انرژی و مصرف سوخت، آرامش روانی طی سفر، تخلیه معضلات فکری خانواده ها و علاوه بر آنها، حفظ جاده توریستی کرج – چالوس می شد اما این رویا به واقعیت نپیوست.

5050_607

دومین گام پیرامون آزادراه تهران – شمال در سال ۷۵ برداشته شد بدین ترتیب که با هزینه ۱۵۰ میلیارد تومان این طرح ملی در مدت ۷ سال احداث شود. با یک حساب سرانگشتی مشاهده می شود که تاخیر در طرح اولیه، حداقل ۱۱۸ میلیارد تومان خسارت به بیت المال وارد کرده است.

جالب اینجاست که گام دوم نیز به سرنوشت گام نخستین مبتلا شد و این همه در شرایطی بود که این محور مواصلاتی در همه سال های قبل به عنوان یک اولویت در دولت ها مطرح بوده است.

و حالا، طبق نظر کارشناسان، پیش‌بینی می‌شود برای اتمام این پروژه حدود ۱۰۰ برابر مبلغ قرارداد سال ۷۵ منابع مالی مورد نیاز باشد و هر میزان در اتمام این طرح تاخیر به وجود آید، ضرر هنگفت بیشتری به بیت المال مسلمین وارد خواهد شد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم که مدعی تدبیر و امید بودند، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در همان روزهای نخستین کسب رای اعتمادش از مجلس (۲۹ مرداد ۹۲) اعلام کرد: “قول می دهم در دوره مسئولیتم آزادراه تهران – شمال افتتاح شود؛ این پروژه را در دستور کار داریم و حتما پیگیری می کنیم“. (اینجا)

هرچه از آغاز دولت یازدهم و وزارت آخوندی بیشتر گذشت، اخبار نگران کننده از تعطیلی کارگاه های عمرانی آزادراه فوق بیشتر گزارش می شد تا جایی که اگر به تازگی به جاده کن – امامزاده داود رفته باشید، دیده اید که تقریبا هیچ کارگر و ماشینی برای ادامه ساخت این آزادراه (که در حاشیه جاده مذکور ساخته شده) مشغول به کار نیست.

index
۹ فروردین ماه سال جاری بود که رسانه ها خبری ناامیدکننده را از قول وزیر راه و شهرسازی مطرح کردند. براساس خبر منتشره در این رسانه ها، باجناق ناطق نوری درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران ـ شمال گفت: “این محور به دلیل پیچیدگی زیادی که در سال اخیر و تغییراتی که در نحوه اجرای آن و نیز تغییر پیمانکار به وجود آمد در اولویت کاری قرار ندارد“. (اینجا)

پس از این اظهارات عجیب، ۲۰۲ نماینده مجلس با انتشار نامه ای خطاب به شیخ حسن روحانی، به سخنان وزیر واکنش نشان داده و از رییس دولت یازدهم درخواست کردند “جهت احترام به مسئولان گذشته و ضرورت اجرای این پروژه عظیم که شاید بتوان گفت پروژه اول عمرانی کشور است اقدام موثر صورت تا موجب رفع نگرانی مردم عزیز کشور خصوصا خطه شمال گردد”. (اینجا)

آخوندی نیز به سرعت در پاسخ به این نامه اظهار داشت: “اینکه به نقل از من عنوان شده است که آزاد‌راه تهران _ شمال از اولویت کاری دولت خارج شده است، حرفی اشتباه بود و در واقع برداشت اشتباه یک خبرنگار بود. آزاد‌راه تهران _ شمال از اولویت کاری دولت خارج نشده است، پس از مطالعات فنی، مالی و حقوقی گزارش‌هایی تهیه شده است ضمن آنکه جلسات مختلفی در حال برگزاری است تا تصمیمی حرفه‌ای و مشخص برای این آزاد‌راه اتخاذ شود“! (اینجا)

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم آن مطلب را گفته بود یا نه، همینک دردی از مردم دوا نمی کند. مردمی که حق دارند برای فرار از انواع آلودگی های صوتی، فکری، روحی- روانی، هوا و سایر معضلات به دل طبیعت بزنند و ساعاتی را فارغ از همه مشکلات، در کنار خانواده و دوستان به آرامش و تفریح بپردازند اما به جهت حضور چندین ساعته در ترافیک جاده چالوس و سایر محورهای مواصلاتی مانند جاده هراز و… بی حوصله تر از قبل و با اعصابی به هم ریخته به منزل خود بازمی گردند.

جهت اطلاع آقای وزیر باید گفت اگر راننده ای مسیر کرج – چالوس که حدودا ۱۶۱ کیلومتر است، را با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت بپیماید، برای رسیدن به مقصد اندکی بیش از ۲/۵ ساعت زمان لازم دارد اما در تعطیلات اخیر و پنجشنبه – جمعه های سپری شده، بعضا این مسیر ۲/۵ ساعته تا ۱۵ ساعت و یا بیشتر نیز زمان به خود اختصاص داده است. آیا این مساله برای وزیر دولت مدعی تدبیر و امید مایه نگرانی نیست؟

www.tafrihi.com best photoترافیک سنگین جاده چالوس؛ مردم بساط خوابیدن را وسط جاده پهن کرده اند!

طی این مدت، حجم ترافیک در این محور به حدی رسیده که پلیس راهور، با تمام زحماتی که متقبل شده اند، دچار نوعی سردرگمی شده است به طوری که در ساعاتی، مسیر آمد و شد را از کرج به چالوس یکطرفه می کند و در ساعات بعدی، بالعکس! و خود نیز می دانند که این طرح، هیچ گرهی از مشکلات این جاده و مردم درحال تردد را باز نخواهد کرد.

کار به جایی رسیده که سردار مومنی، رییس پلیس راهور، مجبور به مصاحبه می شود و می گوید: “تعریض و تکمیل آزادراه شمال باید هرچه سریعتر انجام شود؛ جاده چالوس یک جاده گردشگری است که برای تردد روزانه ۱۰۰ خودرو ساخته شده و جاده ای ترابری نیست این در حالی است که ۲۵ میلیون هموطن در شمال البرز زندگی می کنند که نیاز به راه و مسیر رفت و برگشت مناسب دارند“. (اینجا)

با این حساب، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی باید به مطالبه برحق مردم پاسخ دهد که طی یک سالی که از آغاز وزارتش گذشته، چه اقدامی برای بهبود این وضعیت و خدمت به مردم در زمینه اتمام پروژه ملی آزادراه تهران – شمال برداشته است؟ آیا با آن همه سخن متناقض که اعتراض کارشناسان و سایر مسئولان را نیز برانگیخته، می توان به اتمام این آزادراه در دوران مسئولیت آخوندی در پست وزارت (که کمتر از ۳ سال باقیمانده) و تحقق وعده او امید داشت؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه