هشت دی گزارش می دهد:

اشتباهی به قیمت نابودی محیط زیست شمال کشور/ طرح «انتقال آب خزر به سمنان» توهم یا واقعیت؟

اظهارات رئیس جمهور در خصوص انتقال آب دریای خزر به سمنان در حالی صورت می گیرد که، روند کاهشی آب خزر طی ۲۰ سال گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد که به طور قطع با انتقال آب آن به فلات مرکزی این روند کاهشی افزایش یافته و همچنین با افزایش شوری و دمای آب خزر مواجه خواهیم شد.

اشتباهی به قیمت نابودی محیط زیست شمال کشور/ طرح «انتقال آب خزر به سمنان» توهم یا واقعیت؟

به گزارش۸دی، رییس جمهوری در سفر اخیر خود به سمنان بار دیگر از حل مشکلات موجود برای اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به این استان خبر داد این در حالی است که کشور ما از پروژه های غیرعلمی که لطمات جبران ناپذیری را به محیط زیست زده است کم آسیب نبرده و محیط زیست ایران شاهد تخریب بسیاری از جنگل ها تا رودها شده است و حتی دریاچه ارومیه نیز با همین بی تدبیری ها به مرز نابودی رسیده است.

طرح انتقال آب خزر به سمنان در کارگروه بررسی تأمین آب استان سمنان در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسید و در پی آن، مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۸۹ به وزارت نیرو، ابلاغ شد و سرانجام این طرح در سال ۱۳۹۱، به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان مجری ابلاغ شد.

اما این طرح که با هدف نمک‌زدایی و تصفیه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در سال و انتقال آن به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان، برای مصرف شرب و صنعت طراحی شد، طی این سال‌ها با محدودیت عدم اخذ مجوز از سوی سازمان محیط زیست روبرو شد که همین مساله نیز اجرای این طرح را به تأخیر انداخت.

تا اینکه اخیرا رییس جمهور در سفر استانی خود به استان سمنان اعلام کرد که از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان برطرف شده و کارهای مطالعاتی مربوطه نیز انجام شده است.

 

این اظهارات رئیس جمهور در حالی صورت می گیرد که، روند کاهشی آب خزر طی ۲۰ سال گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد که به طور قطع با انتقال آب آن به فلات مرکزی این روند کاهشی افزایش و همچنین با افزایش شوری و دمای آب خزر مواجه خواهیم شد.

 

 

** گرد و غبار جدیدی را به راه نیاندازید

حسین آخانی استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران در واکنش به طرح انتقال آب خزر، به رسانه ها گفته است: مهم‌ترین مشکلی که انتقال آب خزر ایجاد می‌کند تغییرات وسیع در اکوسیستم‌های منطقه است، این تغییرات وسیع در شرایطی که محیط زیست کشور با انواع معضلات محیط‌زیستی نظیر گرد و غبار، فرسایش خاک، فرونشست و نابودی زیست بوم‌های آبی مواجه است علاوه بر تخریب‌های گسترده باعث تشدید معضلات موجود می‌شود در واقع هیچ کشوری با اجرای پروژه‌هایی از این دست به مشکلات خود اضافه نمی‌کند.

 

** گتوندی دیگر ایجاد نشود

 محمد علی بنی هاشمی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، متخصص مهندسی آب و رئیس مؤسسه آب دانشگاه تهران ـ که مجری طرح مطالعاتی آسیب‌شناسی سد گتوند نیز بوده در این رابطه گفته است: «سد گتوند آخرین سد بلندی است که قبل از ورود آب به دشت خوزستان بر روی رود کارون احداث شده است. اهداف این سد عبارتند از تولید برق، کنترل سیلاب و تنظیم آب کشاورزی، علی رغم اینکه سد به اهدف خود دست یافت، به دلیل انتخاب نامناسب محور سد و وجود سازند نمکی گچساران در ۵ کیلومتری بالادست محور سد، با پدیده انحلال نمک‌ها و شور شدن مخزن سد و به تبع آن افزایش شوری آب‌‌ رها شده به داخل رودخانه کارون در مقطع گتوند روبه رو هستیم».

رئیس مؤسسه آب دانشگاه تهران اضافه کرده بود: «بنده به عنوان یک مهندس عمران باید اعتراف کنم که غالب ما مهندس‌ها در فعالیت‌های مهندسی و عمرانی کشور نظیر اجرای سد‌ها مسائل زیست محیطی را رعایت نمی‌کنیم . دلیل آن هم این است که در سیستم آموزشی دانشگاهی به این موضوع توجه نشده است».

 

انتقال آب دریای خزر به سمنان اشتباه کلان مدیریتی است و اگر این اشتباه تکرار شود مساله ای بزرگتر از سد گتوند اتفاق افتاده اگر اجرای سد گتوند باعث شوری رود کارون شده، انتقال آب خزر به سمنان باعث از بین رفتن طبیعت ناب شمال به عنوان بزرگترین محل توریستی کشور است و باعث نابودی بسیاری از روستاها و شهرهای شمالی کشور می شود.

 

** مردم شمال و نمایندگانشان به هیچ وجه زیر بار انتقال آب دریای خزر نمی روند

 

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به طرح این موضوع از سوی رییس جمهور، اظهار کرد: به نظر من الان دیگر زمان شعار دادن آقای رییس جمهور نیست، موقع عمل به دیدگاه های کارشناسی و عقلانی است و باید دقت بیشتری کند.

وی تصریح کرد: مردم حاشیه خزر اجازه نمی دهند این امورات انجام شود.

 

 

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: آب خزر شور است، این انتقال، تصفیه و وارد مدار کردن آن هزینه دارد به جای این کار بیایند آب باران و آب های جاری را با سدسازی در استان های شمالی مدیریت کنند.

کوچکی نژاد، افزود: بهتراست رییس جمهور گفتارش را اصلاح کند و با نگاه کارشناسی آب آن منطقه را تأمین کند، افزود: کشورهای حاشیه خزر و مردم سه استان شمالی و نمایندگانشان به هیچ وجه زیر بار این قضیه نمی روند و همیشه عکس العمل داشته اند.

 

** نباید به بهانه آباد کردن سمنان استان های شمالی تخریب شوند

 

ذبیح الله نیکفر نماینده مردم لاهیجان نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه پس آب های جریان شیرین کردن و انتقال آب خزر پیامدهای منفی  زیست محیطی بر روی آبزیان دریای خزر دارد و خسارات و خطراتی را به همراه دارد، گفت: این انتقال تأسیساتی را بوجود خواهد آورد که ایجاد این تأسیسات مشکلاتی رابرای منطقه و طبیعت ایجاد می کند.

 

 

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با بیان اینکه راه سازی که در جریان این انتقال صورت می گیرد بر روی سیلاب های منطقه تأثیر می گذارد و به ابنیه فنی راه های ما مثل پل ها و تأسیساتی که داریم آسیب می زند و بر روی کشاورزی و جنگل های ما هم اثرگذار است در این راستا دستکاری هایی در طبیعت ایجاد می شود که رانش زمین و سیلاب ها را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس تأکید کرد: نباید به بهانه آباد کردن استان سمنان و دیگر استان های در معرض خشکسالی و کم، آبی استان های شمالی را تخریب کنیم.

 

** بی اطلاعی استاندار گیلان از جزییات طرح انتقال آب دریای خزر!

این در حالی است که مصطفی سالاری استاندار گیلان اخیرا در جمع دانشجویان در پاسخ به سوال یک دانشجو در این باره گفته است: من از جزئیات این طرح اطلاعی ندارم و نمی خواهم صحبت های عوام فریبانه مطرح کنم از آنجایی که اظهار نظر پیرامون اینگونه مباحث تخصصی باید مبتنی بر اطلاعات و دانش فنی باشد، نمی توانم در این رابطه نظری ارائه دهم.

سالاری افزود: ممکن است ده ها ایده مطرح شود و نهایتا اصلاح و یا حتی منتفی شود.

 

**انتقال آب خزر به سمنان توهی بیش نیست

علی‌محمد شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاوزی مجلس با تاکید بر اینکه انتقال آب خزر به سمنان خیال و توهمی بیش نیست، گفت: رئیس جمهور وعده های زیادی به مردم داده که اغلب آنها را عملیاتی نکرده بنابراین بهتر است پروژه انتقال آب خزر را نیز به بوته فراموشی بسپارد.

نماینده مردم نکا، با هشدار نسبت به اینکه با انتقال آب خزر تاسیسات موجود در دریای خزر مانند بنادر و نیروگاه‌ها و همچنین زیستگاه‌های بسیار حیاتی مانند تالاب میانکاله، خلیج گرگان، گمیشان و انزلی و سایر زیستگاه‌های حساس نابود خواهد شد، افزود : با این اقدام اقتصاد و محیط زیست شمال از بین می‌رود و دریای خزر که به عنوان یکی از جذاب‌ترین حوزه برای گردشگری و توسعه کشور به شمار می‌رود آسیب جدی خواهد دید و فاجعه خشک شدن ارومیه در خزر تکرار خواهد شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به رئیس جمهور توصیه می‌کنم پیگیر انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به سمنان باشد، زیرا ۶۰ درصد این پروژه اجرا شده و تا یزد رسیده است؛ این پروژه با هزینه و تبعات کمتر اجرا می‌شود، اما انتقال آب خزر به سمنان توهم و خیالی بیش نیست.

 

از موارد اشتباه دیگر که در سطح کلان انجام شده می توان به نیروگاه شهید مفتح همدان اشاره کرد که با ایجاد نیروگاه گازی در همدان، دستگاه های خنک کننده به آب زیادی نیاز داشتند و با استفاده از آب چاه های استان همدان این کار انجام شد و باعث خشکسالی و نابودی روستاهای همدان گردیده و در این استان خطر زیست محیطی بزرگی ایجاد کرده، این نیروگاه قدمتی ۲۱ ساله داشته و هنوز هم در حال مکیدن آب های زیر زمینی همدان و نابودی بیش از پیش این استان است.

اجرای این طرح‌ها هزینه‌های زیادی را به همراه داشته و هیچ منفعت و سودی برای مردم کشور نداشته است؛ طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان هم از این دست اقدامات بوده و مردم شمال  تاکنون اجازه اجرای این پروژه را نداده و به طور قطع از این به بعد نیز اجازه اجرای آن را نخواهند داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه