رئیس سازمان انتقال خون: هیچ مشکلی در زمینه تامین فرآورده‌های خونی در کشور نداریم

رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: هیچ مشکلی در رابطه با کمبود خون و فرآورده‌های خونی در سطح کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان انتقال خون: هیچ مشکلی در زمینه تامین فرآورده‌های خونی در کشور نداریم

به گزارش ۸دی، علی‌اکبر پورفتح‌الله اظهار داشت: ما ۳ دسته اهداکننده داریم که یکی از آن‌ها اهداکنندگان مستمر هستند، این دسته سالی ۲ نوبت اهدای خون دارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه گروه دیگر اهداکنندگان باسابقه هستند که مراجعات مستمر ندارند، ادامه داد: گروه دیگر هم اهداکنندگان بار اولی هستند و به‌سمتی حرکت می‌کنیم که اهداکنندگان با سابقه و بار اول را به اهداکننده مستمر تبدیل کنیم.

وی افزود: ‌متأسفانه بسیاری از کسانی که رفتارهای پر خطر دارند برای اهدای خون هم مراجعه می‌کنند که پدیده‌ای بسیار خطرناک است، چراکه آزمایش‌های انتقال خون نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان بلافاصله پس از اهدا نمی‌تواند تشخیص دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: در سازمان انتقال خون ایران به دنبال آن هستیم که آمار اهداکنندگان بار اول را به حداقل ممکن برسانیم و ۱۵ استان برنامه آزمایش و غربالگری در حال اجرا بوده و تمام مراحل آزمایشی قبل از اهدا روی اهداکننده بار اول انجام می‌شود و پس از ۴ ماه که نتیجه نهایی آزمایش‌ها مشخص شده شرایط اهدا یا عدم‌اهدا در آن فرد مشخص و اگر جواب منفی بود می‌تواند اهدای خون داشته باشد، اما اگر جواب مثبت بود نمی‌تواند اهدای خون داشته باشد.

وی تأکید کرد: در سال ۲۰۱۷ یک مورد ویروس HIV در اهداکنندگان کشور مشاهده نشد و این مهم نشان از آن دارد که خون اهدایی ایرانی‌ها سالم‌ترین خون اهدایی جهان است؛ این موضوع را مدیون آگاهی‌رسانی‌های لازم و به‌موقع، حضور پررنگ اهداکندگان مستمر، فرهنگ‌سازی اهدای خون و کاهش و حذف اهداکننده بار اول هستیم. همچنین جواب HIV در ۱۵ استان کشور که نمونه‌گیری‌ها در آن استان‌ها انجام شده، منفی بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: امکان ابتلای فرد به ایدز از طریق انتقال خون و فرآورده‌های خونی وجود ندارد. طرح هپاتیت‌ B که از یک ماه قبل از در سراسر کشور آغاز شده و خراسان‌رضوی استان پایلوت آن است تا آخر اسفند ماه امسال ادامه می‌یابد و نتایج و ارزیابی‌های نهایی آن پس از اتمام طرح اعلام خواهد شد.

وی افزود: طرح‌های نذر خون سازمان انتقال خون ایران در طول سال و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی اجرا می‌شود و هم‌اکنون طرح نذر خون حسینی در حال اجرا بوده که از اول محرم آغاز شده تا اربعین حسینی ادامه می‌یابد و پس از آن هم طرح نذر خون رضوی در ایام دهه شفاعت و از اربعین حسینی تا شهادت امام رضا(ع) ادامه می‌یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره حجم بسیار بالای مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌های اهدای خون در ایام خاص سال، بیان کرد: مردم در ایام خاص سال همچون تاسوعای حسینی، عاشورای حسینی، اربعین حسینی، دهه شفاعت به ویژه ۳ روز آخر ماه صفر، دهه کرامت به‌ویژه روز ولادت امام رضا(ع)، شب‌های قدر، دهه مهدویت به‌ویژه روز نیمه‌شعبان و دیگر ایام روزهای خاص سال نگاه ویژه‌ای نسبت به امر اهدای خون دارند و حجم مراجعات به حداکثر میزان ممکن می‌رسد.

پورفتح‌الله تأکید کرد: در بحرانی‌ترین شرایط از امر خون‌رسانی غافل نیستیم و دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی در سراسر کشور به‌خوبی فراهم شده است. در ۴ سال گذشته برنامه «پایش ذخیره خون» را داشتیم و همیشه در تمامی مراکز انتقال خون معادل ۷ برابر مصرف روزانه را خون نگهداری کرده‌ایم و اجازه کاهش را نمی‌دهیم؛ از سوئی به‌محض کاهش از استان دیگر جبران می‌کنیم تا در موقع بحران مشکلی نداشته‌ باشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تأکید بر‌اینکه مصرف روزانه خون و فرآورده‌های خونی پایش و نگهداری شده و اجازه کاهش هیچ یک از گروه‌های خونی داده نشده است، گفت: در صورتی که که کاهشی مشاهده شود کسری خون و فرآورده خونی از طرف استان همجوار تأمین می‌شود بنابراین هیچ مشکلی در رابطه با کمبود خون و فرآورده‌های خونی در سطح کشور وجود ندارد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه