راه های جلوگیری از کپک زدن ترشی و مربا

کپک زدن ترشی و مربا زحمت تهیه کردن آن ها را از بین می برد به همین دلیل کسانی که مربا و ترشی درست می کنند مدام به این قضیه فکر می کنند.

راه های جلوگیری از کپک زدن ترشی و مربا

به گزارش ۸دی،کپک زدن ترشی یا مربا بارها مشاهده شده اما این که علت کپک زدن مربا و ترشی چیست و چگونه می توان از کپک زدن ترشی و مربا جلوگیری کرد، در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

چرا مربا کپک می زند و چه کنیم که از این فرایند جلوگیری شود.

این حالت در مربا، شربت ها و ترشی ها پیدا می شود. وقتی مربا و شربتی به حد کافی قوام نیامده باشد، بعد از مدتی رقیق و ترش می شود و سپس کپک می زند. اگر مربا چند روز پس از پخت، کمی رقیق شد، مربا را دوباره چند جوش بدهید تا شربت قوام آید و مربا یا شربت قدری غلیظ تر شود. می توان با ریختن مقداری شکر و جوشاندن مجدد از فاسد شدن بیشتر آن جلوگیری نمود. در یخچال نگه داشتن مربا هم به کپک نزدن آنها کمک می‌کند. ترشی معمولاً در صورتی کپک می زند که سرکه خالص نباشد و آب قاطی آن باشد و یا سبزیجات مورد استفاده خیس باشند، که در این صورت می‌‎توان سرکه را جداگانه قبل از ترشی انداختن جوشاند تا اگر آب به آن اضافه کرده باشند بخار شده و سرکه خالص شود. سبزیجات یا میوه هایی را که برای ترشی انداختن در نظر گرفته اید را به خوبی خشک کنید و سپس داخل شیشهٔ ترشی بریزید. به خاطر داشته باشید که در هنگام مصرف مربا و ترشی حتماً قاشقی جداگانه به شیشهٔ ترشی یا مربا اختصاص دهید، تا قاشق های آغشته به مواد دیگر وارد ظرف ترشی یا مربا نشود و حتی الامکان از کپک زدن آن جلوگیری شود.

جلوگیری از کپک زدن ترشی و مربا

برای جلوگیری از کپک زدن، مقداری گلپر به ترشی و مقداری دارچین به مربای خود اضافه کنید. این دو چاشنی خاصیت ضد عفونی کننده ای دارند که مانع از کپک زدن میشود

هوا را به داخل شیشه مربا راه ندهید

اگر در منزل خودتان مربا درست می کنید باید بدانید که کپک زدن مربا به مراحل پخت آن برمی گردد به طوری که اگر مربا خوب نپخته باشد، خیلی زود کپک می زند. بهتر است قبل از بستن در مربا یک لایه آلومینیوم روی شیشه بکشید و سپس در آن را ببندید تا با ورود هوا، مربای شما کپک نزند. برای جلوگیری از کپک زدن انواع مربا بهتر است به هنگام سرو کردن آن ها از قاشق چوبی تمیز استفاده کنید

کپک ترشی را چه کنیم؟

بحث آلودگی ترشی ها به کپک زدن آن ها برمی گردد. زمانی که شما کپک را روی ترشی مشاهده کردید، باید بدانید که این کپک قابل مشاهده، از میلیون ها یا حتی میلیاردها میسلیوم کپک تشکیل شده است. از این رو، خریدن یا خوردن این نوع ترشی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. از آنجا که مصرف کننده خانگی قدرت تشخیص بیماری زا بودن یا نبودن کپک ها را ندارد، باید هر نوع مواد غذایی کپک زده را کاملا دور بریزد. ترشی هم حاوی سرکه مایع است و امکان انتشار کپک های بیماری زا در تمام آن وجود خواهد داشت.

درپوش شیشه‌ها را بگذارید. در مورد شیشه‌هایی که دارای درپوش پیچی و یک نوار لاستیکی می‌باشند بهتر است نوار لاستیکی را عوض کرده و از یک نوار نو استفاده کنید. در مورد شیشه‌هایی که دارای درِ لولایی و قفل فلزی می‌باشند پس از آنکه نوار لاستیکی را به دور درپوش گذاشتید قفل را به حالت آزاد قرار دهید (اگر درون فِر قرار می‌دهید) و اگر درون آب جوش بطری‌ها را قرار می‌دهید قفل را به حالت محکم و فشرده ببندید. برخی از شیشه‌ها دارای درپوش پلاستیکی و پیچی می‌باشند اگر درون فر قرار می‌دهید بهتر است نوار لاستیکی درپوش را جد کرده و سپس آن را درون فر قرار دهید.

اگر از روش قرار دادن بطری‌ها و شیشه‌ها درون فر استفاده می‌کنید کف سینی فر را یک روزنامه انداخته و سپس بطری‌ها و شیشه‌ها را بر روی آن گذاشته و سینی را درون فر قرار دهید (طبقه وسط فر) و درجه حرارت فر را به ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۰۰ درجه فارنهایت برسانید و به‌مدت لازم (۱۵ دقیقه یا بیشتر) آنها را درون فر قرار دهید؛ سپس شیشه‌ها را از درون فر خارج کرده و درپوش‌های آنها را بلافاصله محکم ببندید.

اگر از روش قرار دادن شیشه‌ها و بطری‌ها درون ظرف آب‌جوش استفاده می‌کنید، ابتدا شیشه‌ها را درون یک پارچه حوله‌ای پیچیده و سپس آنها را درون قابلمه استیل که پر از آب گرم کرده‌اید قرار دهید، شیشه‌ها نباید با یکدیگر در تماس باشند و میزان آب باید به حدی باشد که کاملاً روی بطری‌ها را بپوشاند (۵/۲ سانتی‌متر هم بالاتر). درپوش قابلمه را گذاشته و بتدریج درجه حرارت را زیاد کرده تا آب به جوش آید و برای مدت لازمه در آب جوش شناور باشند سپس شیشه‌ها را از درون آب جوش خارج کرده و درپوش آنها را محکم کرده و یا اگر قفلی می‌باشند قفل آنها را فوراً ببندید.

برای اینکه از وکیوم شدن درپوش شیشه‌ها و یا بطری‌ها پس از حرارت دادن مطمئن شوید باید پس از گذشت ۲۴ ساعت از حرارت دادن شیشه‌ها و بستن درب آنها، به آرامی قفل درپوش‌های قفلی را باز کنید و یا در شیشه‌های دارای درپوش لاستیکی و پیچی (۲ تکه) درپوش پیچی را برداشته و با استفاده از نوک ناخن و انگشتان خود سعی کنید درپوش را بردارید، اگر درپوش در جای خود محکم بوده و جابه‌جا نمی‌شود مطمئن باشید که به‌خوبی وکیوم شده است اما اگر به راحتی جابه‌جا شد عمل وکیوم به خوبی انجام نشده است. پس از اتمام فرآیند حرارت دادن، شیشه‌ها و بطری‌ها را درون یخچال و به‌مدت دو هفته می‌توان نگهداری کرد.

منبع: الودکتر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه