با ۱۴۳ رأی موافق

نمایندگان «CFT» را تصویب کردند/ مجلس تجربه برجام را تکرار کرد

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز به کلیات و جزئیات لایحه CFT رای مثبت دادند.

نمایندگان «CFT» را تصویب کردند/ مجلس تجربه برجام را تکرار کرد

به گزارش ۸دی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه، ۱۵ مهر) پارلمان، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کموانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کردند.

از میان ۲۶۸نماینده حاضر در مجلس با ۱۴۳ رای موافق و ۱۲۰ رای مخاف و ۵ رای ممتنع،CFT یکی از لوایحFATF در مجلس تصویب شد.

براساس این گزارش، متن لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم که در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس تصویب شد به شرح زیر است:

ماده واحده – به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (مصوب ۱۳۷۸/۹/۱۸ برابر با ۹ دسامبر ۱۹۹۹ مجمع عمومی سازمان ملل) مشتمل بر یک مقدمه، ۲۸ ماده و یک پیوست با اعلام شروط زیر پذیرفته و سند زیربط را مطابق مقررات تبصره این ماده نزد امین اسناد توجیه کند. دولت موظف است به محض آگاهی نسبت به اعتراض احتمالی سایر اطراف متعاهد، گزارشی جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

نظرات موافق و مخالف نمایندگان

**بادامچی نماینده تهران با بیان اینکه این رویداد مهم تاثیر بسزایی در مهار گرانی‌ها و رونق اقتصادی خواهد داشت گفت: تصویب لایحه پیوستن به کنوانسیون CFT آزمون بزرگ مجلس دهم بود.

وی افزود: نمایندگان مردم با این مصوبه، ایران را از یکی از گردنه‌های بزرگ تاریخی عبور دادند.

 

**امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: پذیرفتن FATF روزنه‌های اقتصادی کشور را برای دشمنان شفاف می‌کند.

 

**مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در راستای تصویب لایحه FATF اظهار کرد: تصویب FATF برخلاف قانون اساسی و مبانی شرعی است.

 

**محمد فیضی نماینده مردم اردبیل در مجلس در موافقت با لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم CFT، با اشاره به نقل قول‌های صورت گرفته از رهبر انقلاب در خصوص این قبیل کنوانسیون‌ها اظهار داشت: هیچ کس سخنگوی رهبر انقلاب نیست. چرا نمایندگان را متهم به دروغگویی می کنید؟ چرا موافقین این لایحه را در صف یزیدیان و مخالفان آن را در صف حسینیان قرار می دهید؟

وی اظهار داشت: پیام رهبر انقلاب که از سوی آقای حجازی به صورت کتبی به آقای لاریجانی داده شده است در جلسه غیرعلنی قرائت شد و اعلام شد که نظر آقا در مورد کنوانسیون های بین المللی ناظر به همه کنوانسیون ها بوده و کنوانسیون خاصی مد نظر ایشان نبوده و باید به صورت منطقی و مستدل این لایحه بررسی شود.

 

**عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر FATF  اجرایی و عملیاتی نشود خودمان با دست خودمان کانال های بانکی را مسدود می کنیم. برخی دوستان می گویند باید در مجلس قانونی برای مبارزه با پولشویی وضع کنیم اما ما معتقدیم FATF قبول رویه های حداقلی برای مبارزه با پولشویی در صحنه بین المللی است. این استانداردها دولتی نیست. مربوط به بنگاه های اقتصادی است، بنگاه های اقتصادی می توانند به صورت مستقل این استانداردها را رعایت کنند.

 

**فیضی خطاب به نمایندگان گفت: فکر نکنید ما در مقام انتخاب هستیم. مقدمه لازم برای داشتن روابط عادی در صحنه بین المللی، تصویب لوایح چهارگانه است. اگر بسترهای لازم برای مقابله با پولشویی تصویب نشود شاهد مقابله جامعه بین المللی با ایران خواهیم بود.

وی افزود: پیامدهای عدم تصویب این لایحه برای مردم تشریح نشده است، بانک های کشورهای دوست مانند سوریه، عراق، چین، ترکیه، هند، روسیه نیز در صورت عدم تصویب این لایحه برای ایجاد روابط مالی با ایران دچار مشکل خواهند شد، حتی برای افتتاح حساب و ساده‌ترین امورات بانکی نیز به مشکل برمی‌خوریم.

 

 

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه