۲۲ میلیون دلار تولیدات تعاونی های گیلان صادر شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به ظرفیت های تولیدی شرکت های تعاونی استان گفت: سال گذشته ۲۲ میلیون دلار تولیدات تعاونی های گیلان در بخش های صنایع دستی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی صادر شد.

۲۲ میلیون دلار تولیدات تعاونی های گیلان صادر شد

به گزارش هشت دی،عباس علیزاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان امروز (۱۱ شهریور) در نشست هم اندیشی شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان رشت به مناسبت هفته تعاون با بیان اینکه باید شرایط و بستر لازم جهت فعالیت گسترده و قوی تر تعاونی ها فراهم شود گفت: شهرستان رشت نیازمند ایجاد شرکت تعاونی توسعه عمران برای اجرای برنامه های وزارت تعاون بود که در سال ۹۳ در رشت ایجاد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون در دو شهرستان سیاهکل و تالش نیز شرکت تعاون توسعه عمران ثبت و فعال شده است.

علیزاده با اشاره به مخالفت هایی که در دستگاه های اجرایی جهت ایجاد این شرکت تعاونی وجود داشت اظهار کرد: اقدامات نو و سبک شکن همواره به دلیل جلوگیری از رانت ها با مخالفت هایی همراه بوده و باید موانع بسیاری را پشت سر بگذارد اما فرایند تشکیل این تعاونی ها با وجود کارشکنی و مخالفت ها فراهم شد.

وی افزود: بستر لازم جهت ایجاد این تعاونی ها که پیشانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در انجام امور هستند در شهرستان های رودسر، شفت، صومعه سرا و لاهیجان ایجاد و تا پایان امسال در سه شهرستان فرآیند پذیره نویسی شهروندان انجام می شود.

علیزاده اظهار کرد: با تشکیل این تعاونی ها اتفاقات خوبی برای شهر رقم می خورد زیرا دارای ظرفیت های بالایی بوده و تمام دغدعه ما تشکیل این تعاونی به بهترین شکل ممکن است.

وی تاکید کرد: این شرکت پیشانی کار اداره تعاون بوده و اگر عملکرد بدی داشته باشیم نگاه مردم به بخش تعاون منفی خواهد بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به تجارب تلخ مردم از تعاونی های اعتباری بخاطر سو استفاده های مالی اظهار کرد: باید با عملکرد خوب تعاونی های توسعه عمران این خاطرات بد از اذهان پاک شود.

وی تاکیدکرد: شرکت های تعاونی باید بتوانند پول های خرد و درآمدهای مردم را تجمیع تا فعالیت های بزرگ اقتصادی صورت گیرد و این ظرفیت خوبی است.

علیزاده با بیان اینکه امسال ۴۱۸ شرکت تعاونی جهت انتخاب تعاونی برتر ملی ثبت نام کردند گفت: امسال ۲ شرکت تعاونی برتر ملی از گیلان است.

وی با اشاره به ظرفیت های تولیدی شرکت های تعاونی بیان کرد: سال گذشته ۲۲ میلیون دلار تولیدات تعاونی های استان در بخش های صنایع دستی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی به کشورهای فرانسه، بلژیک، روسیه، ترکیه، عراق، آذربایجان و ترکمنستان صادر شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تصریح اینکه حدود ۴۰ درصد گوشت سفید استان توسط تعاونی ها تولید می شود اذعان کرد: همچنین ۱۰۰ درصد صید ماهی توسط تعاونی های صیادی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه بزرگترین زنجیره تولید در اختیار شرکت های تعاونی است خاطرنشان کرد: باید حدفاصل زنجیره تولید تا مصرف را هدایت کرده تا تولیدات در کمترین زمان ممکن با حداقل هزینه به دست مردم برسد.

در ادامه این نشست برخی از مدیران تعاونی شهرستان رشت به بیان مشکلات و راهکارهای خود پرداختند.

منبع: شبستان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه