متخصص تغذیه در گفتگو با 8دی:

چاشنی سفره گیلانی ها هدر رفت های غذایی را به حداقل می رساند/ خطرآفرینی مصرف روزانه کمتر از ۴۰۰گرم میوه و سبزی

یک متخصص تغذیه گفت: از نظر درشت مغذی ها ما در گیلان به کفایت مصرف داریم اما از لحاظ ریز مغذی ها به علت نوع طبخ مشکلاتی به وجود می آید که باعث هدر رفت ریز مغذی ها می شود اما خود به خود به علت جایگزین کردن چاشنی های مختلف در سفره گیلانی ها این هدر رفت به حداقل می رسد.

چاشنی سفره گیلانی ها هدر رفت های غذایی را به حداقل می رساند/ خطرآفرینی مصرف روزانه کمتر از ۴۰۰گرم میوه و سبزی

به گزارش ۸دی، امیرحسین خلخالی راد متولد نیمه دوم سال ۱۳۶۹ فارغ تحصیل رشته تغذیه و رژیم درمانی است و بعد از گذراندن طرح خود در بیمارستان رازی رشت در سال ۹۴ در مطب شخصی خود شروع به فعالیت کرده است.

خبرنگار ۸دی در گفتگو با امیرحسین خلخالی راد پیرامون اهمیت تغذیه سالم و تنوع غذایی در استان گیلان پرداخته است که در ادامه می خوانید:

۸دی: در سال ۹۲مقاله ای با عنوان الگوی غذاهای سنتی و خطر ابتلا به سندرم متابولیک منتشر کردید لطفا در این مورد توضیح بدهید؟

خلخالی راد: الگوی غذاهای سنتی؛ الگویی است که بعضی از گروه های غذایی را که افراد یک منطقه بیشتر مصرف داشته اند را ارزیابی کرده ایم و افرادی که بیشترین مصرف را در آن گروه های غذایی داشتند را در ۵فاکتور که مربوط به بیماری سندرم متابولیک می باشد مقایسه کرده ایم یعنی ۵ شاخص را که شامل ۱-نسبت دور کمر ۲-بالا بودن قند خون ۳-بالا بودن چربی خون ۴-وجود فشار خون ۵-وجود BMI بالارا اندازه گیری کرده ایم اگر بیمار از بین آنها ۳ پاسخ مثبت داشته باشد در محدوده سندرم متابولیک قرار می گیرد.

۸دی: با توجه به آب و هوای گیلان به نظرتان مردم استان باید از الگوی غذایی خاصی پیروی کنند؟

بخاطر رطوبت بالای آب و هوای گرم که ما در تابستان تجربه می کنیم میزان تعریق در مردم این استان بیشتر از سایر مردم است و نیاز بدن به آب خیلی زیاد است و همچنین به علت تابش کم آفتاب در زمستان که منبع اصلی ویتامین D می باشد ما ناچار به مکمل یاری هستیم اما مصرف شیر که بهترین منبع کلسیم است توصیه می شود البته کم چرب، چون جذب کلسیم بالاتری دارد.

۸دی: نظر شما درباره ی ارزش غذاهای سنتی گیلان چیست؟

بحث ارزش غذایی زمانی اتفاق می افتد که جمع انرژی دریافتی فرد به آن نگاه شود و در بعضی مواقع به ارزش غذایی و سطوح ریز مغذی ها نگاه می کنیم در تغذیه دو گروه مواد مغذی وجود دارد، درشت مغذی ها که شامل پروتئین-چربی و …است و ریز مغذی ها آهن- منیزیم و امثال اینها هستند.

از نظر درشت مغذی ها ما در گیلان به کفایت مصرف داریم اما از لحاظ ریز مغذی ها به علت نوع طبخ مشکلاتی به وجود می آید که باعث هدر رفت ریز مغذی ها می شود اما خود به خود به علت جایگزین کردن چاشنی های مختلف در سفره گیلان این هدر رفت به حداقل می رسد.

۸دی: رشت به طبخ کباب در میادین شهری یا کباب گاری معروف است و مردم ما هم گرایش خاصی به مصرف این نوع کباب ها دارند چه نظری در مورد این کباب ها دارید؟

هر آدم سالم در طول روز به ۳۰۰ میلی گرم کلسترول نیاز دارد پس مصرف چند تکه گوشت در روز مشکل ساز نیست این کباب ها فی نفسه مصرف کردنش شاید مشکل نداشته باشد البته جدای از مسائل بهداشتی و نوع گوشت مصرفی، اما در فرایند آماده شدن قاعدتا مقدار سدیم و چربی این گوشت ها که نیاز به خوشمزه تر بودن دارند بیشتر است بنابراین از مردم دعوت میکنم که در مصرف دقت وعدالت در مصرف را رعایت کنند.

۸دی: در چند سال اخیر شهر رشت به عنوان شهر غذا شناخته شده است به نظر شما علت این شناخت تنوع غذاها می باشد یا کیفیت آن ها؟

بله مطمئنا تنوع اهمیت دارد، شاید تنها شهری که در ایران بتوانید در ساعات غیر معمول روز یک وعده غذایی بسیار خوب و کامل دریافت کنید شهر رشت است شاید این اسم به این خاطر انتخاب شده که هم کیفیت هم کمیت وهم تنوع در کار بوده است.

۸دی: اگر بخواهید بین فست فودها و کبابی ها یکی را به مردم پیشنهاد کنید آن کدام است

این انتخاب بین بد و بدتر است اما اگر بخواهیم از لحاظ مقدار سدیم و کلسترول و چربی دریافتی و حتی از لحاظ افزودنی ها بخواهیم مقایسه کنیم قاعدتا فست فودها در مقام دوم قرار می گیرند.

۸دی: در مورد تغذیه کودکان چه توصیه هایی دارید؟

پاسخ به این سوال شاید نیازمند این باشد که فضای بیشتری برای گفتگو داشته باشیم اما تغذیه در کودکان چندین عامل مهم دارد یکی از آن عوامل این است که بحث رشد وزنی بیشتر از رشد قدی نباشد و مهم این است که شما ریز مغذی ها را به حدی تامین کنید که کودک به ماکسیمم رشد ژنتیکی خود دست پیدا کنند.

۸دی: با توجه به اینکه کمتر در خصوص برنامه غذایی در خانواده ها آموزش داده می شود اگر بخواهید یک توصیه کلی به خانواده ها داشته باشید چه توصیه ای است؟

بحث سبد خرید خیلی مهم است بیشتر رژیم درمانی ها در دنیای فعلی بر مبنای food plate یا همان بشقاب غذای سالم اداره می شود که یک نمودار است که مشخص می کند خرید ما به چه شکل انجام گیرد، به طور مثال کسانی هستند که هیچ علاقه ای به مصرف میوه و سبزی ندارند در حالی که مستقیما مصرف کمتر از ۴۰۰ گرم میوه و سبزی در طول روز با سرطان های انتهای روده و کولورکتال همراه خواهد بود.

۸دی: حرف پایانی؟!

به مردم توصیه می کنم در مصرف هر غذایی تعدیل را لحاظ کنند.

مصاحبه از حوری نقیبی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه