تلگرام مخفی چیست؟

شاید بهتر بود به فضای نوین اطلاع رسانی توجه بیشتری می‌شد و تصمیماتی اتخاذ نمی‌شد که بعد از آن تئوری پردازان نیز خود در میانه راه برگردند.

تلگرام مخفی چیست؟

به گزارش۸دی؛ روزنامه آفتاب یزد نوشت: «تلگرام مخفی! قرار نیست در این گزارش راه‌های دور زدن فیلترینگ یا دسترسی به یک نوع تلگرام که به صورت مخفی از فیلترینگ رهایی جسته را آموزش دهیم. تلگرام مخفی در واقع پدیده ای است که این روزها در میان برخی سیاسیون دیده می‌شود. وقتی موج سواری جناح‌های مخالف دولت روی تلگرام افزایش یافت و تجمعات دی‌ماه ۹۶ نیز برای آنها همچون غنیمتی برای فشار بر این پیام رسان قلمداد شد کم کم خبر از ورود و ترویج پیام رسان‌های داخلی شنیده شد. برخی خبرگزاری‌ها، برنامه‌های سیاسی و چهره‌های سیاسی اعلام کردند برای حمایت از پیام رسان ملی از تلگرام کوچ می‌کنند. این رسانه‌ها و افراد با هر زبانی و هر روشی که بود از مردم هم خواستند همین مسیر کوچ را از آنها دنباله‌روی کنند اما واقعیت تلگرام چیز دیگری بود. در واقع مسئولان یا رسانه‌ها زمانی به این پیام رسان آمدند که مردم و مخاطبان خود پیشتر حضور داشتند و در واقع برای آمدن به این پیام رسان مردم از تصمیم نهاد یا گروهی پیروی نکرده بودند که حالا برای کوچ از آن چنین کنند. بنابراین در این شرایط حالا بعد از گذشت دو ماه از فیلتر کم کم برخی از آنهایی که کوچ کرده بودند نیز یکی یکی در حال بازگشت هستند.

همین دیروز در گزارشی به بازگشت برخی از این کوچ کنندگان اشاره کردیم و نوشتیم: «اخیرا چند عدد از کانال‌هایی که پس از فیلتر شدن، از تلگرام رفته بودند، به آن بازگشتند. فعالیت این کانال‌ها در تلگرام همانند گذشته، از سر گرفته شده است. دو کانال شاخص یعنی پایگاه‌های اطلاع رسانی‎رسانی دولت (پاد)، ایرنا و کانال برنامه‌ی ۹۰ است.» اما موضوع تنها به این مورد کانال‌ها برنمی‌گردد بلکه چهره‌های سیاسی اصولگرا نیز که مروج فیلترینگ بودند و بارها از لزوم مقابله با پیام رسان خارجی می‌گفتند این روزها همچنان بر مدار تلگرام فعالیت می‌کنند. این در حالی است که همچنان سیاست‌های تکلیفی ادامه دارد. دو روز پیش حراست قوه‌ مقننه از نمایندگان مجلس حال و فعلی خواست که از تلگرام خارج شوند. در این درخواست که به صورت پیامکی برای نمایندگان ارسال شده آمده بود: «نماینده محترم ادوار با سلام، با توجه به دستور قضایی و تدابیر اتخاذ شده در شورای عالی فضای مجازی خواهشمند است از به‌روزرسانی و هرگونه فعالیت در قالب گروه، کانال، ربات یا موارد مشابه در پیام‌رسان‌های خارجی از جمله تلگرام اجتناب و در صورت نیاز به فعالیت در فضای مجازی از پیام‌رسان‌های داخلی که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت رسمی اعلام گردیده است استفاده فرمایید.»

این البته تنها معدود به نمایندگان نیست و در بخش‌های مختلف نیز چنین دستورهایی شنیده شده، از دستورالعمل آموزش و پرورش گرفته به مدیران مدارس تا دیگر ارگان‌ها. شاید وقتی شماره همراه این چهره‌های سیاسی را در تلفن همراه خود ثبت می‌کنید خبری از نام آنها به عنوان دارنده تلگرام نباشد اما این همه ماجرا نیست بلکه در مواردی بعد از فعل و انفعالاتی کاشف به عمل می‌آید که این افراد از سیم کارت دیگری برای ماندن در تلگرام استفاده کرده اند. تلگرام مخفی این روزها در مواردی دست کم برای ما در روزنامه اثبات شده است. زمانی که با مسئولان و چهره‌های سیاسی قرار است ارتباط داشته باشیم و در نهایت به شماره‌هایی متفاوت از شماره اصلی آنها می‌رسیم. موضوعی که نشان می‌دهد حتی مروجان فیلترینگ نیز در مقابل تصمیم مردم ناچار به دور زدن خود شده‌اند و با خط دیگری وارد این پیام رسان می‌شوند.

شاید بهتر بود به فضای نوین اطلاع رسانی توجه بیشتری می‌شد و تصمیماتی اتخاذ نمی‌شد که بعد از آن تئوری پردازان نیز خود در میانه راه برگردند. بر پایه آماری که وزیر ارتباطات و فناوری به تازگی اعلام کرده اکثریتی بالغ بر ۸۰درصد مردم در این پیام رسان فعال هستند. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد روند استفاده از تلگرام بعد از چند روز شوک فیلتر با سیر صعودی ادامه دارد و با این وضع احتمالا باید شاهد این باشیم که کانال‌های رسمی بیشتری به این پیام رسان بازگردند، شاید هم چهره‌های تلگرام مخفی آشکارا حضور خود را پیگیری کنند.»

منبع: جماران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه