روسیه و ترکیه توافقنامه احداث خط لوله گاز امضا کردند

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد: با دولت ترکیه قراردادی برای احداث خط لوله انتقال گاز از طریق دریای سیاه به ترکیه و به مقصد کشورهای اروپایی امضا کرده است.

روسیه و ترکیه توافقنامه احداث خط لوله گاز امضا کردند

به گزارش هشت دی، این قرارداد روز شنبه در همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ امضا شد.
در گزارش گفته شده است: شرکت گازپروم و شرکت بوتاس ترکیه در راستای اجرای پروتکل همکاری، توافقنامه ای را امضا کرده اند که در آن شاخص های احداث بخش زمینی خط لوله گاز جریان ترک مشخص شده است.
احداث بخش زمینی خط لوله انتتقال گاز ترک را شرکت طراحی مشترکی به نام TurkAkim Gaz Tasima برعهده خواهد داشت که گازپروم و بوتاس ترکیه در ان سهم برابر خواهند داشت.
در گزارش گازپروم همچنین از امضای اسنادی بین این شرکت و دولت ترکیه در همایش سن پترزبورگ خبر داده است که براساس آن دو طرف خارج از چارچوب دادگاه و بدون رسیدگی قضایی اختلافات خود درباره شرایط قرارداد صادرات گاز روسیه به ترکیه به توافق رسیدند.
براساس توافقنامه ای که سال گذشته میلادی میان مقام های ترکیه و روسیه در استانبول به امضا رسید، مقرر شد تا دو خط لوله گازی که سالانه ظرفیت انتقال ۱۵.۷۵ میلیارد مترمکعب گاز را دارد، احداث شود.
یکی از این دو خط برای انتقال گاز به ترکیه و خط دیگر پس از دریافت تضمین های لازم برای انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا استفاده خواهد شد.
یکی از این خطوط نیاز‌ ترکیه به گاز را تامین می کند و پیش‌ بینی می شود در سال ۲۰۱۹به بهره‌برداری برسد و خط دیگر نیز گاز روسیه را از طریق خاک ترکیه به اروپا منتقل خواهد کرد.
شرکت نفت وگاز روسیه (گازپروم) در سال جاری در پروژه احداث خط لوله گاز طبیعی جریان ترک ۴۲ میلیارد روبل سرمایه گذاری خواهد کرد.
به گزارش رسانه های روسی، ۹۱۰ کیلومتر از این خط لوله در زیر آب های دریای سیاه احداث خواهد شد و ۲۶۰ کیلومتر آن نیز در خشکی به اجرا درخواهد آمد.
شرکت گازپروم ۱۰ اردیبهشت از اتمام عملیات ساخت بخش آبی شاخه اول خط لوله انتقال گاز از ترکیه به روسیه موسوم به «جریان ترک» خبر داد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه