کی روش:

سیدجلال مرا عاشق بازیکنان ایرانی کرد/ شبانه ۲ بازیکن استقلال را به پرسپولیس بردند

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان قبل از ترک کشورمان به قصد ترکیه گفت: شبانه به اردوی تیم ملی آمدند، اما تا من هستم دیگر تیم ملی پلی برای انتقال بازیکنان از استقلال به پرسپولیس نخواهد شد.

سیدجلال مرا عاشق بازیکنان ایرانی کرد/ شبانه ۲ بازیکن استقلال را به پرسپولیس بردند

به گزارش ۸دی، روز گذشته اسامی بازیکنان تیم ملی ایران برای سفر به روسیه و حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ از سوی کارلوس کی‌روش معرفی شد و به دلیل غیبت برخی بازیکنان از جمله سید جلال حسینی و ووریا غفوری در کم‌ترین زمان ممکن انتقادها اوج گرفت.کی‌روش قبل از سفر تیم ملی به ترکیه برای برگزاری بازی دوستانه در استانبول، در فرودگاه امام خمینی(ره) گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس انجام داد.

مهم‌ترین صحبت های سرمربی تیم ملی:

* خودم هم به لیست نهایی تیم ملی انتقاد دارم

* به ووریا گفته بودم که با شفر در مورد ادامه همکاری‌اش در تیم ملی صحبت کند

*سیدجلال حسینی کاری کرد تا عاشق ایران شوم

* انتقادهایی که از ذهن بیمار نباشند را می‌پذیرم

* تیم ملی دیگر جای کسانی نیست که با ۱۲ چمدان لباس مُد به ایران برمی‌گشتند

*بامداد به اردوی تیم ملی آمدند و ۲ بازیکن استقلال را به پرسپولیس بردند

* تا من هستم دیگر تیم ملی پلی برای انتقال بازیکنان از استقلال به پرسپولیس نخواهد شد

* نمی‌دانم شفر چرا سورپرایز شده، او که خودش پست ووریا را تغییر داد

* بعد از کلین‌شیت‌۸۷۳ دقیقه‌ای حسینی و نیمکت‌نشینی‌اش، شوکه شدم

فارس: آقای کی‌روش! لیست نهایی تیم ملی برای سفر به جام جهانی ۲۰۱۸ اعلام شد که همین لیست انتقادهای زیادی را به همراه داشت. نظرتان در این زمینه چیست؟

این انتقادها یک امر طبیعی است. واقعاً اعلام نهایی لیست تیم ملی و اینکه پس از اعلام هر لیستی انتقادها و نقدهایی به ما می‌شود از بدیهیات است. خود من هم حتی نسبت به اعلام این لیست انتقاد دارم اما کاری نمی‌شود کرد زیرا طبق قوانین و بنا بر مسائل لجستیکی و به لحاظ تعداد بازیکنانی که ما باید معرفی کنیم فقط ۲۳ بازیکن می‌توانند در تیم ملی حضور داشته باشند و مطمئن باشید اگر قانون به من اجازه می‌داد که ۴۶ بازیکن را به تیم ملی دعوت کنم بدون شک این لیست تیم ملی دچار تغییرات می‌شد.

** با توجه به تجارب بین المللی که داشته‌اید آیا همه جای دنیا هم برای معرفی نفرات تیم ملی چنین انتقادهایی وجود دارد؟

بله، شما اگر به برزیل بروید هواداران سائوپائولو دوست ندارند که بازیکنی از تیم پالمیراس به تیم ملی دعوت شود، اگر به انگلیس بروید می‌بینید که هواداران منچستریونایتد دوست ندارند که بازیکنی از تیم آرسنال به تیم ملی انگلیس دعوت شود، در اسپانیا آنهایی که هواداران بارسلونا هستند دوست دارند که بازیکنان بیشتری از این تیم به تیم ملی دعوت شوند و در مقابل رئالی‌ها دوست دارند که بیشترین ملی‌پوش از تیم خودشان در تیم ملی اسپانیا باشد. در آلمان هم خیلی‌ها دوست دارند که ملی‌پوشان‌شان بیشتر از بایرن‌مونیخ باشند نه از آینتراخت فرانکفورت. اصلاً همین مسئله است که عاملی شده تا تیم ملی یک کشور زنده بماند.

**در شرایط فعلی از روز گذشته که اسامی تیم ملی اعلام شده خیلی‌ از منتقدین اعتقاد دارند که بازیکنانی مثل ووریا غفوری و سید جلال حسینی که هم در لیگ ایران آماده هستند و هم تجربه بالایی دارند چرا در لیست شما نیستند؟

من اصولاً دوست ندارم که فقط در مورد یک یا دو بازیکن خاص صحبت کنم ولی به خاطر احترامی که برای سید جلال حسینی و ووریا غفوری قائل هستم، پس حالا در مورد آنها صحبت می‌کنم.اصولاً چنین تصمیماتی مربوط می‌شود به تصمیم‌گیری نهایی مربیان. به عنوان مثال سیدحسین حسینی دروازه‌بان استقلال ۸۷۳ دقیقه گل نخورد، خب وقتی چنین رکوردی زده بود و کلین‌شیت‌های خودش را حفظ کرد، به یک‌باره با تصمیم سرمربی استقلال دیگر برای این تیم بازی نکرد که خود من هم شوکه شدم. همانطور که گفتم چنین مواردی به تصمیمات مربیان مربوط می‌شود، ولی بازیکنان دیگری هم هستند که چنین اتفاق‌هایی برایشان رخ می‌دهد. در مورد ووریا غفوری هم باید بگویم که هیچ مربی‌ای به اندازه من ووریا را نمی‌شناسد و بنده این اختیار را برای خودم قائل هستم که در مورد این بازیکن صحبت کنم چون قبل از اینکه ووریا بخواهد به استقلال برود من این بازیکن را به تیم ملی دعوت کردم.

در آن زمان ووریا غفوری دفاع راست بسیار خوبی بود و بنده بیش از یک ماه پیش او را صدا کردم و به او گفتم: پسرم ما در تیم ملی نیازی به وینگر راست نداریم، تو باید در دفاع راست بازی کنی. چون بازیکنانی مثل علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد و قلی‌زاده در وینگر راست هستند و من چنین نفراتی را در این پست دارم. من به ووریا تأکید کردم که در تیم ملی به یک دفاع راست محکم نیاز دارم اما وقتی در تیم استقلال و با تصمیم وینفرد شفر او از پست دفاع راست به هافبک راست تبدیل می‌شود این دیگر به سرمربی این تیم برمی‌گردد. نمی‌دانم چگونه شفر از عدم دعوت ووریا غفوری به تیم ملی سورپرایز شده است. وقتی در تیم خودش اعتقادی ندارد که در دفاع راست از ووریا استفاده کند و پست او را تغییر می‌دهد چگونه سورپرایز می‌شود؟!

این تغییرات در تیم استقلال انجام شد و با این جابجایی پست این تصمیم از جانب من گرفته شد. وقتی قرار است ما مقابل تیم‌های بزرگی مثل مراکش، اسپانیا و پرتغال بازی کنیم من احتیاج به یک دفاع راست محکم دارم اما من می‌خواهم بگویم که چنین تصمیماتی در فوتبال یک امر طبیعی است و گاهی اوقات چنین اتفاق‌هایی در فوتبال رخ می‌دهد، اتفاق‌هایی عجیب. به عنوان مثال در تیم ملی مکزیک یک زمانی یک بازیکنی به نام خورخه‌ کامپوس در باشگاه خودش یک مهاجم بود ولی در تیم ملی درون دروازه قرار گرفت، اتفاق عجیبی بود اما چنین اتفاق‌هایی در فوتبال رخ می‌دهد و در مورد شرایط ووریا غفوری نیز باید به تصمیم شفر نیز احترام بگذاریم ولی باز هم تأکید می‌کنم که من در جام جهانی نیاز به یک دفاع محکم داشتم و توقعم از این بازیکن این بود که در پست دفاع برای باشگاهش بازی می‌کرد. من همیشه سبک بازی ووریا را تحسین کردم و در ۴ سال گذشته همواره او به تیم ملی دعوت شده و این کارلوس کی‌روش بوده است که ووریا را به تیم ملی دعوت کرده است.

** سید جلال چطور؟

حالا در مورد یک بازیکن خاص که می‌خواهم به صورت ویژه در موردش صحبت کنم بازیکن من یعنی سید جلال حسینی است. بیش از ۷ سال است؛ تأکید می‌کنم بیش از ۷ سال است از زمانی که من سرمربی تیم ملی ایران شده‌ام سید جلال حسینی همیشه در تمامی اردوهای تیم ملی حضور داشت. حتی یک اردو را هم سید جلال از دست نداد، همیشه او را دعوت کردم، همین نشان می‌دهد که من چقدر این بازیکن را باور دارم. سید جلال بازیکنی بود که همیشه تأثیرات زیادی در تیم ملی داشت، تأثیر این بازیکن را در روند موفقیت تیم ملی به عنوان یک بازیکن کلیدی چه در داخل زمین و چه بیرون زمین از لحاظ حرفه‌ای گری و از لحاظ اخلاق و از لحاظ کیفیت بازی دیده اید.

در راستای منافع تیمی فقط با یک کلمه می‌توانم سید جلال را توصیف کنم؛ احترام. ما در ساختمان پک دیواری داریم که به نام ساختمان مفاخر نامگذاری شده، آن دیوار متعلق به ۶ بازیکن برتر تاریخ فوتبال ایران است، جلال یکی از آن ستون‌هایی است که در ساختمان پک و در تاریخ فوتبال ایران ثبت شده است ولی الان ما جام جهانی و در آینده جام ملت‌های آسیا را در پیش داریم. باید در چنین وضعیتی فضایی بسازیم تا نفرات جوان‌تر به تیم ملی بیایند و در آینده کمک حال‌مان باشند. نفراتی مثل مجید حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، خانزاده، روزبه چشمی و بازیکنان جوان دیگر، باید رو به جلو حرکت کنیم. با تمام احترام قلبی که برای سید جلال حسینی قائل هستم مخصوصاً خودم ولی همین احترام را باید برای نسل آینده فوتبال ایران نیز داشته باشیم. آنهایی که در آن رشد می‌کنند باید چنین احترامی را برایشان قائل باشیم. ما نمی‌توانیم یک تیم ملی داشته باشیم که فقط در حالت رکود باشد بلکه باید رو به جلو حرکت کنیم. یکبار دیگر تاکید می‌کنم که سید جلال حسینی در لیست انتظارمان خواهد ماند و هر لحظه که احتیاج باشد او به تیم ملی ملحق خواهد شد. سید جلال حسینی از جمله بازیکنانی بود که با الگوی اخلاقی و فنی که همیشه از خودش نشان داد باعث شد که من عاشق بازیکنان ایرانی شوم و یکی از دلایلی که باعث شد من ۷ سال در ایران بمانم همین سید جلال حسینی بود. باز هم بر می‌گردیم به مطلب اولمان، بعضی‌ها در این زمینه موافقند و بعضی‌ها مخالف.

**به عنوان سرمربی تیم ملی تا چه حد انتقادها نسبت به اعلام لیست تیم ملی را می پذیرید؟

ما تمامی نقطه نظراتی که در این زمینه دارند را با آغوش باز می‌پذیریم حتی انتقادها را گوش می‌کنیم تا زمانی که این انتقادات بی‌احترامی در آنها نباشد و تا زمانی که این انتقادها از سمت جبهه خاص و ذهن‌های بیمار و کسانی که ذهن‌های مریض دارند و تا زمانی که برای تفرقه نباشند را می‌پذیریم. متأسفانه فوتبال ایران در درونش افرادی که ذهن‌های بیمار دارند زیاد است و افرادی که به خاطر منافع خودشان و جبهه‌های خودشان صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند.

** منظورتان از ذهن‌های بیمار چیست؟

ما در تیم ملی افرادی را نمی‌خواهیم که وقتی در اردو حاضر می‌شوند و یا کسانی که خارج از کشور در حال بازگشت به سمت ایران هستند افرادی باشند که ۱۰ تا ۱۲ چمدان لباس با خودشان به کشور بیاورند تا جایی که چمدان‌های بازیکنان تیم ملی در آن کشور باقی می‌ماند تا چمدان‌های آن فرد یا آن افراد به تهران بیایند. علاوه بر این به دلیل اضافه همین چمدان‌ها، هزاران یورو به خاطر همین اضافه بار باید پرداخت شود. جرایمی که فقط عده ای به خاطر اینکه این لباس‌های مُد روز دنیا را برای خودشان به ایران بیاورند پرداخت شده است. ما اینگونه رفتارها را در تیم ملی قبول نخواهیم کرد. ما در تیم ملی شخص یا افرادی را نمی‌خواهیم که از طریق دوستشان که قصد داشت کمک مالی به تیم ملی داشته باشد بیایند در هتل تیم ملی و ساعت یک و نیم بامداد دو بازیکنی که قرار بود به استقلال بروند را جلویشان را بگیرند و به دنبال این باشند که تفاهم ایجاد شود تا این دو بازیکن به جای باشگاه استقلال به جای دیگری بروند. با آن اتفاق مالی در آن دوره، با آن دو بازیکن ساعت یک و نیم بامداد توافق مالی صورت گرفت. ما در تیم  ملی اینگونه افراد را نمی‌خواهیم. پشت سر من ساعت ۱:۳۰ بامداد بازیکن من را بیدار کردند تا به پرسپولیس بیاورند. دیگر من در تیم ملی نمی‌خواهم که ساعت ۱:۳۰ بامداد اشخاصی دوستانشان را به اردوی تیم ملی بیاورند. آن اتفاق که یک اتفاق شعبده‌گونه بود، جایی که بدون اطلاع من به اتاق بازیکنانم رفتند و با آنها قرارداد امضا کردند. من اینگونه ایجنت‌ها که به اصطلاح به آنها دلال گفته می‌شود را در تیم ملی بخواهند فعالیت کنند را قبول نخواهم کرد و نخواهم پذیرفت. تا زمانی که من در تیم ملی هستم، تیم ملی یک وسیله یا یک پُلی برای جابجایی بازیکنان از استقلال به پرسپولیس نخواهد بود. در هر کشوری که کار کرده‌ام در انگلیس، در پرتغال یا در اسپانیا اگر چنین اتفاقی بیفتد آن ایجنت یا همان واسطه یا همان دلالی که این کار را انجام داده مطمئناً با جریمه‌های هنگفتی روبرو خواهد شد و این باشگاه‌ها نیز با جریمه‌های کلانی متضرر خواهند شد. امیدوارم این موضوع مشخص شود که چه کسی به عنوان یک دلال در فوتبال ایران چنین کارهایی را انجام می‌دهد.

**یعنی درهای اردوی تیم ملی آنقدر باز بود که به راحتی دلال‌ها وارد اتاق‌های بازیکنان می‌شدند؟

خیر، آنقدر هم راحت نبود. آنها به این راحتی نمی‌توانند وارد شوند، ولی متأسفانه در یک مقطع بدون اطلاع ما به هتل ورود کردند، با آن حق ورودی که دوستانشان در تیم ملی در اختیار داشتند، این دلال‌ها نیز به اردو ورود کردند. اینها افرادی بودند که آقای هدایتی را به تیم ملی معرفی کردند. اینها دوستان آقای هدایتی بودند، تا زمانی که من در تیم ملی هستم دیگر چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد، به همین دلیل یکسری از افراد من را دوست ندارند ولی برای من ایرادی ندارد و باعث افتخارم است که چنین افرادی من را دوست ندارند. به خاطر اینکه این فرد یا افرادی بخواهند از تیم ملی سوء استفاده کنند یا وسیله از خارج کشور به داخل بیاورند تا زمانی که من هستم این اتفاق نخواهد افتاد. این افراد اگر بخواهند از تیم ملی استفاده کنند تا باشگاه‌ها را به جان هم بیاندازند و آنها را وارد چالش کنند و میان آنها تفرقه بیاندازند، من این اجازه را نمی‌دهم. اگر مرا دوست ندارند این دیگر مشکل خودشان است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه