معاون پیشین سازمان محیط زیست:

سازمان محیط زیست فرصت محدود جذب نیرو را نسوزاند

با توجه به اعتراض جمعی از فارغ‌التحصیلان بیکار رشته محیط زیست به روند جذب نیرو در سازمان حفاظت محیط زیست، معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها نباید فرصت محدود جذب نیرو را بسوزانند، اظهار کرد: سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان حفاظت محیط زیست باید دلایل جذب نیرو از رشته‌های غیرمرتبط با محیط زیست را تشریح کنند.

سازمان محیط زیست فرصت محدود جذب نیرو را نسوزاند

به گزارشهشت دی،امسال بر اساس مجوز سازمان امور اداری و استخدامی کشور سازمان حفاظت محیط زیست مجوز جذب ۲۰۰ نیروی کارشناس را دریافت کرده است. بر این اساس از یکشنبه هفته پیش ثبت‌نام آزمون استخدامی آغاز شد اما کدرشته‌های درج شده در دفترچه آزمون استخدامی برای سازمان حفاظت محیط زیست، با اعتراض فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست مواجه شد. آنان معتقدند در روند جذب نیروهای محیط زیست شایسته‌سالاری نادیده گرفته شده است. به همین علت جمعی از دانش آموختگان محیط زیست روز گذشته نامه اعتراضی خود را بدست عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رساندند و خاستاراصلاح روند جذب نیرو در این سازمان شدند.

اصغر محمدی فاضل- معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست و عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست – هم به جذب رشته‌های غیرمرتبط با محیط زیست اعتراض دارد و معتقد است وزارت علوم باید پاسخگوی جذب دانشجو در رشته محیط زیست باشد.
محمدی فاضل با بیان اینکه موضوع استخدامی‌های محیط زیست و اعتراضات درباره آن سه وجه دارد، تصریح کرد: یک سمت ماجرا دانش‌آموختگان رشته‌های محیط زیست و منابع طبیعی هستند که به دلیل ماهیت حاکمیتی و عمومی بودن این رشته‌ها امکان جذب در بازار آزاد ندارند و طبعا بیشترین نگاه این افراد به استخدام‌های دولتی است و انتظار دارند سازمان‌های متولی مثل سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی جذب این رشته‌ها را در حوزه‌های تخصصی در اولویت ویژه قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه پایه اصلی فرآیند استخدام‌های دولتی «سازمان امور اداری و استخدامی کشور» است، وجه دیگر ماجرا را فرآیند جذب نیرو در دولت دانست و گفت: من در سازمان حفاظت محیط زیست سمتی ندارم و از سیاست‌های اخیر این سازمان نیز به‌طور دقیق مطلع نیستم اما سازمان حفاظت محیط زیست هم مثل هر نهاد دولتی دیگری در مورد نیازهای تخصصی خود باید از یک مسیر «فرآیندی» عبور کند و این طور نیست که یک نیاز تخصصی را یک نفر در یک گوشه از یک سازمان تشخیص دهد و اعلام کند.
به گفته معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست استخدام یک فرآیند چند لایه دارد که یکی از پایه‌های اصلی آن سازمان امور اداری و استخدامی است. به همین علت حتی اگر دستگاه‌ها بخواهند برای جذب نیرو از ریل تخصصی خود خارج شوند، کارشناسان و مدیران سازمان امور اداری و استخدامی مقاومت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که یک نهاد خارج از شرایط احراز تخصصی خود نسبت به جذب و استخدام نیرو اقدام کند.

دستگاه‌ها نباید فرصت محدود جذب نیرو را بسوزانند

محمدی فاضل با تاکید بر حساسیت دستگاه‌های اجرایی در استخدام نیروهای مورد نیاز گفت: در شرایط کنونی از یک سو تعداد دانش‌آموختگان جویای کار بسیار زیاد شده و از سوی دیگر به دلیل متورم شدن بدنه دولت، استخدام جدید محدود شده است. به همین دلیل انتظار می‌رود سازمان‌های متولی در زمینه استخدام نیروی کارشناس حساسیت‌های ویژه‌ای به خرج بدهند و نباید با جذب رشته‌های غیرمرتبط، فرصت‌های محدود خود را بسوزانند.

متولیان دلایل جذب نیرو از رشته‌های غیرمرتبط با محیط زیست را تشریح کنند

این استاد دانشگاه در درخصوص اعتراض نسبت به کدرشته‌های درج‌شده در دفترچه آزمون استخدامی برای سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: روشن است که جذب رشته‌های غیرمرتبط برای حوزه‌های تخصصی محل اعتراض است اما سازمان حفاظت محیط زیست یا سازمان امور اداری و استخدامی باید دلایل این روند جذب نیرو را تشریح کنند. ممکن است مسئولان این دو سازمان برای نحوه جذب نیرو ادله‌ای داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست در ادامه با تاکید بر اینکه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست باید توضیحی برای نحوه جذب رشته‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشند، گفت: من برای جذب رشته متالورژی برای بخش ارزیابی محیط زیست سوال داشتم و در این باره با یکی از مدیران سابق سازمان تلفنی مشورت کردم که او معتقد بود سازمانی که قرار است در مورد صنایع و معادن مختلف در زمینه پایش و ارائه مجوز استقرار آنها اظهار نظر کند شایسته است که یک کارشناس متالورژی هم در تیم خود داشته باشد البته من هم دلایلی برای رد این ادعا دارم ولی نباید بحث را شخصی کرد. به همین علت لازم است که این موضوع از طریق مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نیز پیگری شود.

وزارت علوم هم باید در مورد بیکاری فارغ‌التحصیلان محیط زیست پاسخگو باشد

رییس پیشین دانشگاه محیط زیست همچنین با اشاره به ضرورت برخورد منصفانه در موضوع استخدامی‌های محیط زیست، وجه سوم ماجرای اعتراض به روند استخدام نیرو در دولت را رویکرد وزارت علوم در دو دهه اخیر دانست و گفت: برای برخورد منصفانه با این موضوع باید به فرآیند آموزش عالی کشورهم توجه کرد چون مدت‌هاست که تربیت نیروهای تخصصی بر اساس نیازهای آتی کشور صورت نمی‌گیرد بنابراین یکی از نهادهایی که در خصوص اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار محیط زیست و منابع طبیعی باید پاسخگو باشد، وزارت علوم است.

به گفته محمدی فاضل، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید پاسخگو باشد که تربیت کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی طی دو دهه گذشته بر اساس کدام اعلام نیاز و کدام آمایش و نقشه‌ راه صورت گرفته است؟ چه عاملی باعث شده تا وزارت علوم اجازه جذب هزاران دانشجوی محیط زیست را در مقاطع مختلف به واحدهای دانشگاه‌های مختلف اعم از دولتی و آزاد و پیام نور در گوشه و کنار کشور بدهد؟

 اصلاح کدرشته‌های محیط زیست غیرممکن نیست 

این استاد دانشگاه و کارشناس حوزه محیط زیست در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اصلاح کدرشته‌های درج‌شده در دفترچه آزمون استخدامی وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: با توجه به تغییر شرایط دقیقه نودی در برخی کد رشته محل‌های کنکور سراسری و وجود زیرساخت این کار در سازمان سنجش اگر سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اصلاح رشته‌های مطرح شده برای جذب نیرو با سازمان امور اداری و استخدامی تعامل داشته باشد شاید بتوان کاری انجام داد. به نظر من این کار غیرممکن نیست اما تبعاتی حقوقی دارد که من تخصصی در آن ندارم.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه