معافیت‌های قانونی قاچاق کالا را افزایش داده است

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا گفت: با توجه به معافیت‌ها و تخفیفات تجاری از جمله کوله‌بری و کالای ملوانی در کشور دیگر نیازی به قاچاق کالا از مبادی غیررسمی وجود ندارد.

معافیت‌های قانونی قاچاق کالا را افزایش داده است

به گزارشهشت دی،محمدرضا قدمی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا، در خصوص چرایی و چگونگی ورود قاچاق به کشور اظهار کرد: برآوردها بر این اساس است که بخش قابل توجهی از کالاها به صورت غیرمجاز از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

 وی افزود: چین با حجم بالای تجارت خارجی تقریبا ۷۰ کمرگ یا مبادی رسمی دارد، این در حالی است که کشور ما با حجم بسیار کمتری از تجارت، بیش از ۱۵۰ مبادی رسمی با کمترین امکانات کنترلی و نظارتی دارد.

قدمی بیان کرد: بر اساس آمار کمرگ تقریبا ۸۵ درصد از واردات و صادراتمان در کمتر از ۲۰ کمرگ و آن هم از گمرکات جنوبی صورت می‌گیرد، در اینجا باید ببینیم که بقیه گمرکات ما چه تقشی دارند و آیا دارای توجیه اقتصادی هستند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا گفت: در قانون مبارزه با قاچاق بحث آمایش سرزمینی گمرکات وجود داشت و همچنین در برنامه‌های مختلف توسعه نیز این موضوع برای کاهش قاچاق مطرح بوده اما در حال حاضر نه تنها این امر رخ نداده، بلکه در حوزه قاچاق با افزایش آمار مواجه هستیم.

وی توضیح داد: اگرچه قاچاق یک موضوع کاملا اقتصادی است، اما در چند سال گذشته از این مقوله خارج شده و تقریبا تبدیل به یک مسئله امنیتی شده است.

قدمی تصریح کرد: ما بالای ۶۰ مورد استثنائات، معافیت‌ها و تخفیفات تجاری از جمله کوله بری و کالای ملوانی را در کشور ایجاد کرده‌ایم که به گفته مسئولان گمرک و ستاد قاچاق بعضی از این رویه‌ها تنها مختص ایران است که بر این اساس دیگر نیازی به قاچاق کالا از مبادی غیررسمی وجود ندارد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا ادامه داد: دولت در مردادماه ۹۶ مصوبه‌ای را در جهت ساماندهی کوله بری و ملوانی تصویب کرد اما هنوز اجرا نشده است، زیرا پشت صحنه افرادی در استان‌ها هستند که از این مسئله سود می‌برند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بخشی از قاچاق ما شامل اقلام ممنوعه است که تعرفه‌ای هم در خصوص آنها وضع نشده، لذا باید به سمت تامین باور آحاد جامعه و کاهش نیازهای کاذب افراد پیش برویم.

قدمی با اشاره به اینکه طولانی شدن فرآیند رسیدگی به جرم قاچاق ریسک این مقوله را در کشور ما کاهش داده، گفت: ما اعتقاد داریم هر شبکه و گروهی به صورت سازمان یافته قاچاق کالا می‌کنند اگر مورد ضربه قرار بگیرند و در کمترین زمان ممکن برخورد قانونی با آنها شود قطعا در کاهش ورود قاچاق تاثیر مستقیم دارد.

منبع: تجارت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه