تراریخته تهدیدی در سایه

محصولات تراریخته از بحث‌های داغ روز و محافل علمی و البته حساس است. مخالفان و موافقان هر دو به تحقیقاتی اشاره می‌کنند که نظرشان را ثابت می‌کند،اما در این بین هنوز هیچ مرجع مشخص و یا مسئول مرتبطی صحت و سقم این نظرات را برای مردم مشخص نکرده است.

تراریخته تهدیدی در سایه

به گزارش هشت دی، سجاد برخورداری استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اثرات محصولات تراریخته بر روی بدن در دراز مدت مشخص می شود ، گفت: درخصوص تولیدات محصولات تراریخته نیز همچنان آسیب آن در بافت‌های انسانی در محیط‌های شبیه سازی شده اثبات شده است.

وی ادامه داد: آثاری که محصولات تراریخته بر روی بدن انسان می گذارد، به راحتی قابل آزمایش نیست و ممکن است طی ۱۰تا ۱۵ سال خود را نشان دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دستکاری ژنتیکی نیاز به دستگاه‌هایی دقیق برای سنجش در آزمایشگاه دارد، افزود: در محیط‌های آزمایشگاهی شبیه سازی شده نتیجه منفی بوده و ثابت شده که این محصولات بر روی بافت‌های انسانی اثرگذار است.

برخورداری با تاکید به اینکه بررسی‌های طولانی مدت بر روی انسان در خصوص محصولات تراریخته به تازگی آغاز شده است، افزود: قطعا نتیجه آن هم اکنون ممکن نیست و در دراز مدت مشخص می شود که بر روی بافت‌های انسانی اثر می گذارد یا خیر؟

برخورداری درخصوص محصولات ارگانیک نیز گفت: آزمایش‌های قوی ای که بتواند تشخیص ارگانیک دهد در کشور ما وجود ندارد و متاسفانه محصولات تولیدی را به نام ارگانیک در کشور می فروشند.

وی ادامه داد: در محصولات تراریخته دستکاری در ژنتیک محصول انجام می شود و ارگانیک ماهیت طبیعی خود را دارد.

این استاد دانشگاه  با تاکید به اینکه کشور‌های توسعه یافته اروپایی و آمریکایی مصرف محصولات تراریخته را ممنوع کرده اند، گفت: این کشورها صرفا صادرات این محصولات را آزاد گذاشته اند.

برخورداری ادامه داد: در صورت مصرف محصولات تراریخته در کشورهای توسعه یافته در صورت تولید، ملزم به رعایت استانداردهای خاصی هستند و همچنین  باید بر روی محصولات درصد تراریختگی آن را یادداشت کنند. وی تصریح کرد: به دلیل سختی‌های موجود در آزمایش این محصولات ، بسیاری از کشورها موافق مصرف آن در کشورشان نیستند و اجازه تولید آن در صورت صادرات داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بذرهای تراریخته به کشور وارد شده است ، گفت: این مساله تهدید محیط زیست را در پی دارد.

برخورداری ادامه داد: تغییرات ژنتیکی ایجاد شده در این محصولات سبب شده ایمن شوند؛ به همین دلیل کشت آن‌ها سبب می شود تا زمین‌های اطراف که کشت تراریخته نمی کنند، نابود شود.

هیات علمی دانشگاه تهران از دیگر نکات منفی این موضوع را  واردات بذر این محصولات عنوان کرد و افزود: در این محصول قابلیت تولید بذر وجود ندارد، همچنین سم‌های خاصی نیز برای نگهداری و تولید محصول وجود دارد که آن را نیز باید وارد کنیم.

برخورداری در پایان سود بالا را سبب واردات محصولات تراریخته عنوان کرد و گفت: متاسفانه بذر تراریخته برنج وارد کشور شده و کشت نیز می شود، اما کشت کنندگان آن مدعی  هستند که در سطح محصول و همه ی مناطق صورت نمی گیرد و به صورت کنترل شده در حال کشت است؛ مشکل آنجاست که به دست مصرف کننده می رسد و در دراز مدت اثر خود بر روی سلامت افراد می گذارد.

در همین راستا رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با عصراقتصاد بابیان اینکه محصولات تراریخته عامل تولید بیماری و سرطان در کشور است، گفت: در حال حاضر تمامی دنیا به دنبال محصولات ارگانیک هستند تا هزینه‌های سلامتی خود را کاهش دهند

مهرداد لاهوتی با تأکید به اینکه محصولات تراریخته برای سلامتی مردم می‌تواند خط آفرین باشد، افزود: معمولاً برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سایر کشورها به صورتی است که هزینه سلامتی آن‌ها در پیش‌گیری صرف می‌شود.

وی در ادامه با تأکید به اینکه محصولاتی که سبب بیماری و سرطان می‌شود قطعاً نباید وارد کشور شود، افزود: متأسفانه برخی از کشورها محصولات تراریخته تولیدی خود را مصرف نمی‌کنند و به دلیل پایین بودن قیمت آن، کشور ما اقدام به واردات آن‌ها می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه بابیان اینکه شکی وجود ندارد که انواع بیماری‌های موجود در کشور به دلیل همین مسئله است، افزود: محصولات تراریخته سلامتی افراد را با خطر مواجه می‌کند و امیدوارم در سال جدید در این خصوص تصمیم‌گیری‌های بهتری صورت گیرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پایان بابیان اینکه در برخی از محصولات مانند برنج نیازی به واردات در کشور وجود ندارد، گفت: متأسفانه بازهم شاهد واردات این محصولات هستیم که قطعاً به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند.»

لازم به ذکر است که در جریان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در اسفندماه سال گذشته این نماینده مجلس، وزیر جهاد کشاورزی را مسئول رواج سونامی سرطان در کشور دانسته بود. عبدالحسین طوطیایی پژوهشگر کشاورزی اما درخصوص این مساله نظر دیگری دارد.

وی به عصر اقتصاد گفت: افزایش جمعیت روزافزون در جهان سبب شده تا محصول تراریخته تولید شود.

وی ادامه داد:تولیدات ارگانیک و یا پاک هم به درستی و با نظارت دقیق هم صورت بگیرد تنها به عنوان یک کالای لوکس مورد مصرف طبقه مرفه قرار می گیرد  و در آینده با مشکلات تغذیه ای رو به رو خواهیم شد.

البته چندی پیش نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به سازمان‌های تابعه در ۳۱ استان کشور و جنوب کرمان اعلام کرد بر اساس نامه دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، واردات محصولات کشاورزی منوط به اخذ مجوز از سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در کنار رعایت مقررات و ضوابط جاری (قبلی) شده است و روز گذشته نیز گمرک جمهوری اسلامی ایران اخذ مجوزهای لازم مربوط به تراریخته بودن کالا از مراجع ذی‌ربط را هنگام ثبت سفارش الزامی اعلام کرد. واردات در خصوص این محصول و سود هنگفتی که صادرکنندگان از واردات آن به جیب می زنند ؛ آن‌ها را مسر می دارد تا همچنان به کار خود ادامه دهند ، در صورتی که این مساله ممکن است ،سلامت مصرف کنندگان را به خطر بیاندازد.

متاسفانه در کشور ما نیز قید ارگانیک یا تراریخته بر روی محصولات وجود ندارد و همین مساله سبب می شود تا مصرف کنندگان ار نوع تولید محصول بی خبر باشند.

بسیاری از کارشناسان و دانشمندان جهان عقیده ای دارند که مصرف این محصولات در دراز مدت بر سلامتی اثر می گذارد؛ بهتر است مسولان ما علاج قبل از واقعه را در سیاست گذاری و برنامه‌های اجرایی خود قرار دهند.

«تراریخته سلاح است » اشاره ای که دکتر ظریف ۱۸ سال قبل درپی قانونی سازی استفاده از محصولات تراریخته هشدار داد که این محصولات قادرند نسلی را عقیم کنند و حال پس از گذشت سال‌ها همچنان استفاده یا عدم استفاده از این محصول در‌هاله ای از ابهام است.

منبع: عصر اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه