وزیرنیرو:

آب بدون کیفیت را در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی‌دهیم/ ورودی آب از هیرمند از ۱۵۰ میلیون به سه میلیون متر مکعب کاهش یافته است

وزیر نیرو سال گذشته در همین ایام بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب ورودی داشتیم و امسال ورود ماه حدود دو الی سه میلیون متر مکعب رسیده است.

آب بدون کیفیت را در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی‌دهیم/ ورودی آب از هیرمند از ۱۵۰ میلیون به سه میلیون متر مکعب کاهش یافته است

به گزارش ۸دی، رضا اردکانیان، ‌درباره گلایه مردم برخی از شهر‌ها و روستا‌ها مانند یزد و سیستان و اهواز و هرمزگان در خصوص پائین بودن کیفیت آب شرب و اینکه آیا وزارت نیرو برای این امر تمهیداتی اندیشیده است؟ عنوان کرد: این شهر‌ها و استان‌ها شرکت آب و فاضلاب، آزمایشگاه‌ و سازمان بهداشت دارند و خودشان موضوع را مدیریت می‌کنند، وزارت نیرو که از ستاد نمی‌تواند برای بهبود کیفیت آب یک شهر و یا یک بخش اقدامی انجام دهد، همه دستور العمل‌های لازم وجود دارد و در تمامی سطوح هم در حال اجراست.

وی با بیان اینکه کیفیت آب موضوع مهمی است، ‌عنوان کرد: ما کیفیت آب را موضوعی بسیار حساس می‌دانیم و کنترل لازم نیز در این خصوص صورت می‌گیرد، اگر کوچک‌ترین تردیدی در این خصوص داشته باشیم تحت هیچ شرایطی آب را در اختیار مصرف کننده قرار نخواهیم داد.

اردکانیان در پاسخ به این سوال که امسال تقریبا ورودی آب هیرمند به کشورمان به صفر رسیده است آیا با کشور افغانستان در این باره مذاکره‌ای صورت گرفته و یا قصد انجام مذاکراتی را دارید، گفت: کانال اصلی که در حال حاضر مذاکرات را پیگیری می‌کند وزارت خارجه است، با دکتر ظریف در این خصوص گفت‌و‌گویی را انجام داده‌ام ایشان هم اطلاع دادند که یک یادداشت اعتراض به مقامات مسئول کشور افغانستان ارسال شده است.

وی خاطر نشان کرد: قاعده بر این است که بر اساس معاهده‌ای که بین ایران و افغانستان وجود دارد، ‌حتی در سال‌های خشک و کم آب ما بتوانیم درصدی از آن رقم مندرج در معاهده را دریافت کنیم که مبنای این رقم، سال نرمال و طبیعی است.

وزیر نیرو ادامه داد: مکانیزمی برای تعیین درصد وجود دارد و یک کمیساریای مشترک بر اساس معاهده بین طرف‌های ایرانی و افغانستانی در حال پیگیری این موضوع است.

اردکانیان گفت: سال گذشته هم در همین ایام با وجود این‌که سال کم آبی بود بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب ورودی داشتیم و امسال ورود ما بسیار ناچپز بوده و به حدود دو الی سه میلیون متر مکعب رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم همکاران ما در افغانستان به این موضوع توجه کنند و‌‌‌ همان گونه که در بقیه شرایط ما آسایش و رفاه، ‌سختی و مضیقه را با یکدیگر تقسیم می‌کنیم کم آبی و خشکی را نیز شریک باشیم و در سیستان و بلوچستان نیز بتوانیم از آب موجود استفاده کنیم.

منبع: ایلنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه