گشت های میدانی صیانت از محیط زیست در گیلان تشدید می شود

دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال گیلان از تشدید گشت و بازرسی های میدانی متشکل از اداره های محیط زیست، منابع طبیعی، نیروی انتظامی و بسیج برای صیانت از محیط زیست استان خبر داد.

گشت های میدانی صیانت از محیط زیست در گیلان تشدید می شود

وی ادامه داد: اگر افرادی به قانون و تذکرات توجه نکنند، به طبیعت عناد ورزند و موجب آلودگی محیط زیست و یا آتش سوزی منابع ملی و جنگل ها شوند، با آنان برخورد قانونی می شود.
به گفته دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال استان؛ اگر خاطیان موجب آتش سوزی جنگل ها و طبیعت شوند، بر اساس ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی ، ۲ تا پنج سال حبس برای آنان پیش بینی شده ضمن اینکه قانونگذار برای کسانی که محیط زیست را آلوده و بهداشت عمومی را تهدید کنند، براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، حبس در نظر گرفته است.
آقایی در ادامه گفت وگو با ایرنا، با اشاره به آتش سوزی های متعدد نیزارهای تالاب انزلی طی روزهای اخیر گفت: براساس گزارش های رسیده از محیط زیست، این آتش سوزی ها عمدی بوده و مظنون آتش سوزی نیزارهای تالاب انزلی دستگیر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، یک نفر دستگیر و تحت بازجویی است و دادستان برای شناسایی دیگر خاطیان و حتی مباشران این موضوع، با جدیت پیگیر است.
وی انگیزه سوزاندن و از بین بردن نیزارهای تالاب انزلی را تصرف حاشیه ها عنوان و اضافه کرد: آتش سوزی نیزارهای انزلی مربوط به بی احتیاطی گردشگران و شهروندان نیست و در آتش سوزی های اخیر، سه هکتار از نیزارهای تالاب انزلی از بین رفت.
تالاب انزلی با گستره ای حدود ۲۰ هزار هکتار در مجاورت دریای کاسپین و شهر انزلی قرار دارد. این تالاب نقش مهمی در زیست بوم گیلان و کشور داشته و مهار کننده سیل های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه جمعیت زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است.
این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین المللی رامسر به ثبت رسید. علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر در گیلان نیز محسوب می شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب به لحاظ کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن پیوند خورده است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه