بهترین جایگزین گیاهی برای شیر

اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید، به شیر آلرژی دارید، یا یک رژیم غذایی فاقد لبنیات را دنبال می کنید، احتمالا جایگزین های مختلفی را برای شیر امتحان کرده اید. اما اگر برای تامین مواد مغذی، مانند کلسیم و پروتئین به شیر وابسته هستید، باید جایگزین گیاهی آن را هوشمندانه انتخاب کنید.

بهترین جایگزین گیاهی برای شیر

به گزارش ۸دی به نقل از “پریونشن”، در شرایطی که جایگزین های شیر اغلب به عنوان معادلی مناسب برای شیر گاو به فروش می رسند، اما همه آنها از محتوای درشت مغذی های یکسان برخوردار نیستند. برای دستیابی به این نتایج پژوهشگران در دانشگاه مک گیل کانادا ساختار تغذیه ای چندین نمونه شیرین نشده شیرهای سویا، بادام، برنج و نارگیل را مورد مقایسه قرار دادند. در نهایت، آنها دریافتند که شیر سویا بیشترین شباهت تغذیه ای را به شیر گاو دارد و از نسبت ایده آل پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدارت ها برخوردار است.اگرچه شیر سویا نزدیک‌ترین گزینه به شیر گاو است، اما به معنای آن نیست که بهترین گزینه برای همه محسوب می شود.

شیر سویا از نظر تغذیه ای نزدیک‌ترین گزینه به شیر گاو است. یک فنجان از این محصول حاوی مواد مغذی ضروری و تقریبا مقدار مشابه پروتئین با یک فنجان شیر گاو است. اما همان گونه که بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می کنند، یک شیر جایگزین واحد که سالم‌ترین گزینه برای همه باشد، وجود ندارد.

زمانی که قصد دارید بین شیر گاو یا یک شیر غیر لبنی انتخابی داشته باشید، باید به این که کدام محصول با رژیم غذایی کلی، نیازها، و ذائقه شما سازگارتر است، توجه کنید.

آیا آلرژی دارید؟

شیر سویا برای افرادی که به پروتئین شیر یا سویا آلرژی دارند، مناسب نیست. بدن انسان پروتئین های شیر و سویا را به یک شکل در نظر می گیرد.

آیا به شیر برای تامین پروتئین و کلسیم وابسته هستید؟

شیر سویا از محتوای پروتئین بیشتر نسبت به دیگر جایگزین های شیر برخوردار است، اما همه برندها با کلسیم غنی نمی شوند، از این رو پیش از خرید برچسب محصول را مطالعه کنید. اگر به دوز مصرفی روزانه برای تامین مواد معدنی استخوان ساز وابسته هستید یا به طور مرتب از شیر به عنوان پایه میان وعده یا وعده غذایی خود استفاده می کنید، توجه به میزان پروتئین و کلسیم اهمیت دارد.

اگر در پی جایگزین های سرشار از پروتئین یا کلسیم نیستید، زیرا این مواد مغذی را از منابع دیگر تامین می کنید، شیر شیرین نشده نارگیل یا بادام نیز گزینه های خوبی برای شما محسوب می شوند.

آیا تنها اندکی شیر به قهوه خود اضافه می کنید؟

اگر برای تغییر در مزه قهوه صبحگاهی تنها اندکی شیر به آن اضافه می کنید، این که از چه شیری استفاده کنید چندان اهمیتی نخواهد داشت. در مورد شیر غیر لبنی، انتخاب نمونه های شیرین نشده، فاقد شیرین کننده های مصنوعی، و حاوی مقداری پروتئین یا چربی سالم باشد، کفایت می کند. حتی اگر آلرژی ندارید می توانید از شیر گاو استفاده کنید.

آیا تنها به دلیل عدم تحمل لاکتوز از شیر گاو پرهیز می کنید؟

ممکن است به این کار نیازی نباشد. افراد بسیاری خود را مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می پندارند، در شرایطی که به واقع این گونه نیست. مساله این است که آنها نمی توانند یک نوع پروتئین کازئین در شیر به نام A1 را تحمل کنند. نوع دیگر پروتئین کازئین در شیر به نام A2 اغلب بدون ایجاد عوارض جانبی قابل تحمل است. احتمالا تفاوت اندک در ساختار آمینو اسید پروتئین ها دلیل این مساله است.

به گفته پژوهشگران، شیر گاو در میان شیرهای موجود در بازار بهترین ترکیب مواد مغذی را برای انسان دارد و نزدیک‌ترین گزینه به شیر مادر محسوب می شود. همچنین، پژوهشگران به این نکته اشاره داشته اند که پژوهش های بیشتری در زمینه اثرات کلسیم افزوده شده بر بدن انسان باید انجام شود. در نتیجه، دریافت مواد مغذی به روش طبیعی به جای منابع غنی شده یا مکمل ها بهترین گزینه است و شیر گاو می تواند این هدف را محقق سازد.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه