جزئیات دیدگاه‌های شرکای کار درباره مزد سال ۹۷/ اعداد و ارقام فعلا در حد گمانه‌زنی است

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به جزئیات نظرات تک‌تک اعضای شورای عالی کار از جمله کارفرماها، کارگران و وزرای حاضر در نشست گفت: در نشست امروز مباحث کلان اقتصاد و صنایع مورد بحث قرار گرفت و درباره میزان افزایش بحثی نشد.

جزئیات دیدگاه‌های شرکای کار درباره مزد سال ۹۷/ اعداد و ارقام فعلا در حد گمانه‌زنی است

به گزارش ۸دی، علی‌اصغر آهنی‌ها، عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی، در پاسخ به این پرسش که دیدگاه شما درباره نشست امروز شورای عالی کار چه بود، اظهار داشت:‌ امروز گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به موضوع دستمزد کارگران داشتند اما در مجموع مشکل خاصی برای رسیدن به توافق نخواهیم داشت.

وی افزود: دیدگاه‌های گروه‌های مختلف با توجه به شرایط اقتصاد کشور باید به هم نزدیک‌تر شود چرا که هم‌اکنون با توجه به اینکه دولت هزینه‌ای را باید برای افزایش دستمزد کارگران به عنوان کارفرمای بزرگ تقبل کند نیازمند گفت‌وگوی بیشتر هستیم.

آهنی‌ها با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته علاوه بر نرخ تورم درصدی را به عنوان جبران قدرت خرید کارگران اضافه کردیم، گفت:‌امسال نیز همین روال را دنبال خواهیم کرد و با توجه به عدد تورم درصدی را اضافه‌تر تقبل می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مباحث به طور منطقی و خوب پیش می‌رود، گفت: فردا نشستی را گروه‌های کارگری و کارفرمایی به صورت جداگانه با وزیر کار برگزار خواهند کرد تا نظرات را به همدیگر نزدیک کند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش آیا گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش ۱۵ درصدی مزد سال آینده کارگران را قبول دارید یا خیر، گفت: فعلاً روی عدد خاصی صحبت نشده و اعدادی که گفته می‌شود تنها گمانه‌زنی‌های شخصی افراد است.

آهنی‌ها با اشاره به اینکه سبد معیشت باید توسط دو ضلع کارفرما و دولت تأمین شود، گفت: بخشی از سبد معیشت کارگری باید توسط دولت تقبل شود و از طریق ارائه سبدهای مختلف حمایتی بخشی از قدرت خرید از دست رفته جبران شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی براینکه دیدگاه تک‌تک وزرا و کارفرمایان و همچنین کارگران درباره دستمزد سال آینده چیست، خاطرنشان کرد: وزرای صنعت و اقتصاد برای اولین بار بود که در نشست شورای عالی کار شرکت می‌کردند و هر کدام درباره مباحث کلان اقتصاد و صنایع صحبت کردند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار افزود: دولت معتقد بود که در محدوده تورم و درصدی بیش از آن دستمزد سال ۹۷ تعیین شود و گروه کارفرمایی نیز تقریباً همین نظر را داشت.

وی با اشاره به پیشنهاد اصلی مطرح شده در شورای عالی کار گفت: یکی از پیشنهادات مهم در این نشست این بود که چگونه می‌توانیم حقوق و مزایای اقشار کارگری که کمترین حقوق را دریافت می‌کنند را بیشتر افزایش دهیم و در این باره شرکای اجتماعی در حال بررسی هستند.

آهنی‌ها درباره نظر کرباسیان وزیر اقتصاد نسبت به دستمزد سال ۹۷ گفت: آقای کرباسیان وضعیت فعلی اقتصاد کلان را در نشست امروز شورای کار مطرح کرد و تمام ابعاد افزایش دستمزد را از جهات مختلف مورد اشاره قرار داد چرا که دولت در بودجه‌ریزی و محاسبات هزینه‌ای خود افزایش دستمزد کارگری را مدنظر قرار خواهد داد.

وی همچنین درباره نظر آقای شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موضوع دستمزد سال آینده گفت: وزیر صنعت هم وضعیت فعلی حاکم بر صنایع را به صورت آماری مورد اشاره قرار داد و خواستار این شد که با توجه به حضور ۸۰ درصدی صنایع متوسط و کوچک در کشور اثرات افزایش مزد بر این بخش مورد توجه قرار گیرد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در پایان گفت: نمایندگان کارگری با سطح انتظارات بالایی در نشست حضور پیدا کرده بودند، اما معتقدم که باید تمام ابعاد افزایش مزد و اثراتی که در اقتصاد دارد مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت عددی با توجه به مصالح ملی مورد تصویب قرار گیرد.

وی همچنین تاکید کرد کارفرمایان هرچه در توان داشته باشند برای افزایش قدرت خرید کارگران و کمک به آنان دریغ نمی‌کنند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه