آشنایی با مبارز انقلابی تالش؛

آیت الله سید یونس عرفانی، از همراهی با امام موسی صدر تا نمایندگی مردم تالش

آیت ا.. عرفانی از مبارزین انقلابی که هم قبل و بعد انقلاب منشا خدمات زیادی در منطقه تالش و خود تهران و کشور لبنان بوده است.

آیت الله سید یونس عرفانی، از همراهی با امام موسی صدر تا نمایندگی مردم تالش

به گزارش۸دی به نقل از مریان خبر، در آستانه سی و نهمین سال پیروزی انقلاب و آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است، گزارشی از یکی از مبارزان انقلابی شهرستان تالش را تهیه کرده ایم.

سید یونس عرفانی متولدسید محله روستای شیرآباد شهرستان تالش از استان گیلان است. وی در سمت‌های عضو مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران، رئیس کمیته منطقه ۸ انقلاب اسلامی، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی شهرستان تالش فعالیت داشته‌است.

تحصیلات ابتدایی را در روستای شیر آباد در مکتب خانه انجام داد.برای ادامه تحصیلات به شهر اردبیل رفت و در رشته ادبیات به تحصیل پرداخت. برای تحصیلات تکمیلی به شهر قم مهاجرت نمود.از اساتید وی می توان به آیت الله بروجردی ، روح الله موسوی خمینی، آیت الله مشکینی نام برد.

سید یونس عرفانی با تحصیل در حوزه علمیه قم با بسیاری از بزرگان آشنا شد.دوستی و ارتباط با علما و روحانیون ایرانی و خارجی که در شهر قم تحصیل و یا تردد می کردند باعث شناخته شدن آیت الله عرفانی در بیشتر کشورهای اسلامی شد. سخنرانی در دانشگاه الازهر مصر و مباحثه با علما و روحانیون شیعه و اهل تسنن از او چهره ای تقریبی به یادگار گذاشته است. همراهی و همکاری با امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنانو رهبر جنبش امل اسلامی، شرکت در موتمرهای(کنفرانس های) اسلامی کشورهای سوریه، پاکستان، عراق، مصر ودیگر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی ایشان در کارنامه ایشان قبل از انقلاب اسلامی ثبت است.

آیت ا.. عرفانی از مبارزین انقلابی که هم قبل و بعد انقلاب منشا خدمات زیادی در منطقه تالش و خود تهران و کشور لبنان بوده است.

مرحوم سیدیونس عرفانی به عنوان عضو شورای مرکز جامعه روحانیت مبارز تهران قبل از انقلاب اسلامی بارها به ساواک احضار شد و مورد بازجویی و آزار و اذیت قرار گرفت.

مرحوم عرفانی همواره به دلیل افشاگری علیه رژیم ستم‌شاهی در منبر و مسجد مورد تذکر بود، و با دعوت از علما و شخصیت‌هایی که در مبارزه بودند، برای سخنرانی در مسجد به تقویت عناصر انقلابی می‌پرداخت.

مسجد سیدالشهدا (ع) به عنوان پایگاه فعال برای مبارزات انقلاب در منطقه غرب تهران زبانزد خاص و عام بوده و با پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس سوابق مرحوم عرفانی ، مسئولیت کمیته منطقه ۸ به وی واگذار شد و آن را در طول مدت تصدی خود به بهترین نحو به انجام رساند.

وی علاوه بر این وظائف براى خدمت بیشترى مکرر به کشورهاى پاکستان و مصر و لبنان و حجاز مسافرت نموده و در کنفرانسها ی اسلامى شرکت و سخنرانیهاى جالبى ایراد نموده که مورد اعجاب و تجلیل دانشمندان و روشنفکران و دانشجویان عالى قرار گرفته است.

ایشان نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی از شهرستان تالش بودند و در سال دوم نمایندگی در اثر سانحه تصادف به ملکوت اعلی پیوستند.

آیت الله عرفانی هم در ایران و هم خارج از ایران مخصوصا در لبنان فعالیت های زیادی داشتند. در ادامه نمونه ای از فعالیت های ایشان در لبنان و ایران ذکر می شود.

حضور در لبنان و همراهی با امام موسی صدر 

مارس ۱۹۷۶ میلادی -برابر با اسفند ۱۳۵۴ یا فروردین ۱۳۵۵ – دفتر مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در حازمیه ی بیروت

نفرات حاضر در عکس نخست، به ترتیب از راست به چپ عبارت اند از:
استاد احمد قبیسی (یار غار امام صدر در لبنان)، مرحوم حجت الاسلام شیخ غلامرضا گلسرخی کاشانی، مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی عراقی، امام موسی صدر، آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان (جانشین امام موسی صدر و نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان)، مرحوم آیت الله سید رضای صدر (برادر بزرگ امام موسی صدر)، مرحوم حجت الاسلام سید یونس عرفانی (نماینده ی دور اول مجلس شورای اسلامی از هشتپر و تالش)، حجت الاسلام شیخ محمود خلیلی (مسؤول دفتر امور شرعی مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در زمان امام صدر، از فضلای ساکن قم)

نفرات حاضر در عکس سوم، به ترتیب از راست به چپ عبارت اند از:
آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان، مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی عراقی، امام موسی صدر، مرحوم حجت الاسلام سید یونس عرفانی، مرحوم حجت الاسلام شیخ غلامرضا گلسرخی کاشانی

ایشان قبل از انقلاب سفرهای زیادی به لبنان داشتند و از یاران نزدیک امام موسی صدر بودند.

دو نمونه از فعالیت ها در ایران :

مرحوم عرفانی در محضر امام خمینی (ره)

از راست : شهید دکتر مفتح – آیت الله مهدوی کنی  – امام خمینی (ره) – آیت الله خسروشاهی – آیت الله محلاتی – آیت الله امامی کشانی – آیت الله حقی – آیت الله سید یونس عرفانی

خاطره منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق ایران از ایت االله عرفانی 

بعد ازظهر یکی از روزهای بهاری سال ۱۳۶۰ بود. در پایان جلسات علنی مجلس شورای اسلامی، معمولا نمایندگان پس از ادای فریضه نماز، برای صرف ناهار راهی غذاخوری واقع در طبقه زیرین پارلمان می شدند. سپس هریک از نمایندگان زمان باقیمانده تا تشکیل کمیسیون ها در ساعت ۲ بعد از ظهر را به طریقی از جمله دیدار با ارباب رجوع و موکلین ، پیگیری تلفنی امور ومشکلات مربوط به حوزه انتخابیه و یا بحث و گفتگوی با همکاران سپری می کردند.

بر روی مبل راهروی مجلس، مرحوم آیت الله سید یونس عرفانی نماینده فقید مردم تالش (استان گیلان) نشسته بودند. بنده و حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسینی نماینده مردم مینودشت و کلاله نیز در دو سوی ایشان روی مبل قرار گرفتیم.

مرحوم آیت الله سید یونس عرفانی، نماینده فقید تالش در مجلس اول

مرحوم آقای عرفانی از متانت و تواضع خاصی برخوردار بود. وی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران ، امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهدا در تهران و از مبارزین در نهضت اسلامی امام خمینی (ره) بود و نزد نمایندگان احترام و جایگاه ویژه ای داشت.

آقای حسینی معروف به مینودشت، به مرحوم آقای عرفانی اظهار داشت: حاج آقا، اطلاع دارید که فلانی را بازداشت کردند؟ (فرد مورد اشاره شخص محترمی بود).

آقای عرفانی با تعجب پرسید: عجب! چرا؟

آقای حسینی ادامه داد: ظاهرا در سفری که به خارج داشت کالای قاچاق حمل می کرد!

آیت الله عرفانی که آشکار بود از حادثه پدید آمده متاثر شده بود، آهی کشید و گفت: آقای حسینی، آقای متکی! خداوند ستارالعیوب است، خطاها و لغزش های فردی اشخاص را می پوشاند و آبروی او را حفظ می کند ولی در رابطه با  انقلاب اسلامی که بر آمده از خون شهداست، چنانچه اقدامات و اعمال شخصی موجب هتک آبروی انقلاب شود، خداوند ستارالعیوبی خود را کنار می گذارد. یعنی در جایی که آبروی فرد با آبروی انقلاب اسلامی در تعارض قرار گیرد، خداوند آبرو و حیثیت انقلاب را حفظ می کند و آبروی انسان خطاکار به واسطه عمل او بر زمین می ریزد. او سپس عاقبت بخیری را از حضرت حق مسئلت نمود.

و حقیقتا عاقبت به خیری، کاملترین حلقه از دعاهاست. در فراز و فرود سی و چند ساله انقلاب اسلامی چقدر قصه آن مرد محترم در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در بستر انقلاب تکرار شد؛ عبرتی برای صاحبان بصیرت.

آیت الله عرفانی از زبان مسئولان استان گیلان

مراسم سالگرد در گذشت این عالم ربانی هر سال در تالش برگزار می شود و یکی از شخصیت های کشوری و استانی سخنران این مراسم می باشد.

آیت الله زین العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در استان گیلان، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه رشت در مراسم یادبود رحلت عالم ربانی حاج سید یونس  با اشاره با سابقه آشنایی با ایشان وی در دوران تحصیل و مبارزه وی را دوستی شفیق برشمرد که پس از ۳۳ سال مراسم یادبودش همچنان با شور و حضور مردم و مسوولین برگزار می شود و به دلیل همین آشنایی دیرین تالش وطن دوم من است.

حجت السلام یاری مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان در مراسم سی و چهارمین سالگرداین عالم ربانی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب مرحوم عرفانی به عنوان یک سرباز پیشگام در خدمت انقلاب بود، گفت: مرحوم عرفانی در منطقه تالش کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی بود و با رأی مردم وارد مجلس شد.

وی ادامه داد : این مرحوم با دعوت از علما و شخصیت‌هایی که در مبارزه بودند برای سخنرانی در مسجد به تقویت عناصر انقلابی می‌پرداخت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه مرحوم عرفانی خدمات ارزنده‌ای به مردم قدرشناس و وفادار تالش ارائه کرد، یادآور شد: مرحوم عرفانی در مدت ۴۸ سال عمر خود توانست تمام وظایفش را به نحو مطلوب به پایان برساند.

و اما پایان سخن اینکه این مبارز انقلابی که در تهران و لبنان مورد احترام ولی در شهر و دیار خود غریب می باشد و حتی یک خیابان هم به نام ایشان نمی باشد و این از کم کاری مسئولین شهر و شهرستان و عدم توجه با فاخر خود می باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه