هشت دی گزارش می دهد:

خودروسازان در جاده ها همچنان قربانی می گیرند/ زور کسی به مافیای خودروسازی نمی رسد؛ حتی شما آقای رئیس جمهور!

سیستم خودروسازی تا زمانی که در دست دو شرکت ایران خودرو و سایپا است نباید انتظار معجزه ای در این صنعت داشت زیرا صنعت تنبل خودروسازی عادت کرده تا با لابی قوی و با بالابردن تعرفه های خودروهای وارداتی مردم را مجبور به خریدن خودروهای بی کیفیت و گران خود کند.

خودروسازان در جاده ها همچنان قربانی می گیرند/ زور کسی به مافیای خودروسازی نمی رسد؛ حتی شما آقای رئیس جمهور!

به گزارش خبرنگار ۸دی، خودروسازان همچنان می تازند و خودروهای بی کیفیت و گران را تحویل خریداران می دهند.

بسیاری از مردم، شخصیت های سیاسی، هنری و مسئولان از پایین بودن کیفیت خودروهای ایرانی انتقاد می کنند اما خودروسازان باز کار خود را انجام داده و همان محصولات با کیفیت پایین را تحویل مردم می دهند.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در این باره معتقد است: خودروهایی تولید می‌شود که مصرف سوخت بالاتر از استاندارد و سوختی پایین‌تر از استاندارد دارند.

وی با بیان اینکه شاید حتی زور رئیس جمهور نیز برای جلوگیری از تولید این خودرو‌ها نرسد، گفت:  در دولت قبل تصویب شد که خودرو‌های فرسوده باید به ازای خودرو‌های جدید از رده خارج شوند، اما به دلیل قدرت صنعت خودروسازی در کمتر از یک ماه این مصوبه لغو شد، در این شرایط نباید انتظار هوایی پاک داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره تصریح کرد: زور کسی در کشور به مافیای خودروسازی نمی‌رسد.

باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز می‌گوید: ما توانستیم که موجود زنده به فصا بفرستیم اما نتوانستیم مشکل خودرو را برطرف کنیم.

حسن نوری معاون عملیات اورژانس کشور نیز معتقد است: متاسفانه کم توجهی خودروسازان به مسائل ایمنی باعث افزایش تلفات و معلولیت‌های ناشی از سوانح ترافیکی شده است و امیدواریم در طول اجرای این طرح با همکاری مردم و تمام دستگاه‌ها شاهد کمترین تلفات و حوادث باشیم.

حمید رضا فولادگر نماینده مجلس نیز با بیان اینکه صنعت خودرو کشور شبه انحصاری است، افزود: این صنعت رقابتی نیست و برای افزایش کیفیت باید رقابتی شود.

وی با اشاره به قوانین مجلس درباره صنعت خودروسازی گفت: مجلس ناظر اجرای قانون است و نباید از آن انتظار داشت به صورت فنی در صنعت خودرو نظارت کند و وظیفه نظارت فنی بر صنعت خودرو بر عهده سازمانهایی از جمله سازمان استاندارد است.

به گفته کارشناسان علل بسیاری از فوتی ها در تصادفات جاده ای کیفیت پایین محصولات ایران خودرو و سایپا است.

مونتاژ کاری با دستگاه های قدیمی بلای جان خودروسازی شده و باعث شده این خودروها به فکر تجهیز دستگاه های نو با فناوری ایرانی نباشند.

مسئولان وزارت صنعت تنها واردات دستگاه ها و مونتاژ جدید را رویه کار خود قرار داده اند، حلقه مفقوده ابتکار، مهندسی معکوس در مقایسه با خودروهای خارجی و سرمایه گذاری عظیم در تحقیق و پژوهش با استفاده از مهندسان خوش فکر ایرانی است که متاسفانه مسئولان اعتقادی به آن ندارند و آن را هزینه بر می دانند و فقط به فکر سود لحظه ای فروش محصولات خود هستند.

هر زمان هم که مردم بر علیه آنان به پا می خیزند دولت به اقدام حمایتی از این صنعت بیمار می پردازد و این غده سرطانی روز به روز بزرگتر شده و درمانش سخت تر خواهد شد.

به  گفته کارشناسان مشکل صنعت خودرو در کشور ساختاری است و این صنعت باید از نظر مدیریتی منابع مالی و فناوری متحول شود.

سیستم خودروسازی تا زمانی که در دست دو شرکت ایران خودرو و سایپا است نباید انتظار معجزه ای در این صنعت داشت، صنعت تنبل خودروسازی عادت کرده تا با لابی قوی و با بالابردن تعرفه های خودروهای وارداتی مردم را مجبور به خریدن خودروهای بی کیفیت و گران خود کند.

در این صنعت تا انقلابی صورت نگیرد و تا زمانی که با کاستی های آن مقابله نشود خودروسازی در کشور به جایی نمی رسد، از طرف دیگر در این تحول در صنعت خودرو باید اکثریت مردم که دارای خودروی پراید هستند دیده شود تا این قشر از مردم نیز ضرر نکنند و بتوانند خودروی بهتری سوار شوند.

هشت دی در گزارشات بعدی با جزئیات کیفیت محصولات جدید ایران خودرو و سایپا زیر ذره بین قرار خواهد داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
جواد
خودرو سازی ایران برای به نتیجه مطلوب رسیدن بایستی دست ازمدیریت لیبرالی بردارند؛ وبه مدیریت انقلابی روی بیاورند؛ آنچه صنایع موشکی کشوررا به این جایگاه فعلی رسانده ؛ مدیریت انقلابی ست، واثری ازسازکارهای لیبرالی درآن نیست.
در حاشیه