فیلتر تلگرام حلال مشکلات نیست!

انسداد بیشتر راه‌های ارتباطی شاید در کوتاه‌مدت بتواند از التهاب وضع موجود کم کند اما آن را به هر مقدار که هست-کم یا زیاد- از بین نمی‌برد. قطعا کاربران راه ارتباطی دیگری را جایگزین می‌کنند و این رفتار اگر باعث کاهش اعتماد مردم به مسئولان نشود، به افزایش آن هم کمکی نمی‌کند.

فیلتر تلگرام حلال مشکلات نیست!

به گزارش ۸دی، پیام فوری اغلب کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی فیلتر شدن احتمالی این برنامه است. در واقع به نظر می‌رسد اغلب کاربران برای این که بتوانند این پیام تلگرامی را منتقل کنند یا حتی در کانال تلگرامی‌ خود آدرس‌های دیگر نرم افزارها را به دست مخاطبان برسانند، مجبور شده‌اند از فیلترشکن استفاده کنند. اگرچه معاون سیاسی وزیر کشور امروز گفته که این اختلال‌ها در اینستاگرام و تلگرام مقطعی است ( اما تا زمان نوشتن این متن، اخبار حاکی از زیاد شدن فشارها برای فیلتر دائمی این نرم‌افزار است و البته هنوز مشخص نیست مقصد بعدی کجا است. با توجه به تجربه‌ی قبلی کوچ کاربران از وایبر به خاطر اختلالات زیاد و امکانات بیشتر تلگرام بعید است این نرم‌افزار ارتباطی بتواند جایگزین خوبی شود. نرم‌افزارهای ایرانی مثل سروش هم که پیش از این با وجود تبلیغات بسیار نتوانسته بودند رضایت مخاطب ایرانی را جلب کنند. در حال حاضر تنها گزینه‌ی احتمالی واتس‌اپ است که مزایای حفظ حریم خصوصی کاربران در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی را ندارد اما از نظر سرعت و امکانات متنی در مواردی شبیه است و حداقل برای جابه‌جایی گروه‌ها قابل تأمل است.

به هر حال ممکن است در روزهای آینده نرم‌افزارهای دیگری معرفی شود که بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند اما چند نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه شود:

یکم- انسداد بیشتر راه‌های ارتباطی شاید در کوتاه‌مدت بتواند از التهاب وضع موجود کم کند اما آن را به هر مقدار که هست-کم یا زیاد- از بین نمی‌برد. قطعا کاربران راه ارتباطی دیگری را جایگزین می‌کنند و این رفتار اگر باعث کاهش اعتماد مردم به مسئولان نشود، به افزایش آن هم کمکی نمی‌کند.

دوم- صداوسیما با برپایی تریبون آزاد و نه انتخاب گزینشی به صداهای مختلف در این تجمع‌ها امکان شنیده شدن بدهد.

سوم- بخش اطلاع‌رسانی دولت باید سیستم دریافت اطلاعات خود را قوی‌تر کند تا بتواند با اطلاعات دقیق‌تر پاسخ‌های بهتری به معترضان و مردم ارائه کند. به همان اندازه که باید نیازها و پرسش‌های افراد اعتراض‌کننده شناخته شود، به دیگرانی که نمی‌دانند دقیقا چه اتفاقی افتاده است؛ باید پاسخ داده شود. پاسخگویی دقیق به جامعه آرامش می‌دهد نه سکوت.

چهارم- اختلال در تلگرام و اینستاگرام بر تضعیف نقش رسانه‌های رسمی در گزارش و اطلاع‌رسانی مستقیم به مخاطبان هم تأثیرگذار است. شاید بسته شدن دو یا چند کانال فرعی موجب راحتی گروهی اندک شود، اما قطع دسترسی به راه‌های اطلاع‌رسانی رسمی و دقیق‌تر معایب بیشتری دارد. مگر آن که هنوز فکر می‌کنند کانال تلویزیونی می‌تواند راهگشای همه‌ی مسائل باشد.

شفقنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه